افزایش واردات نفت هند از ایران

به گزارشافکارنیوز،رویترز اظهار کرد: در حالی که پالایشگاه های هندی همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای ایران، به خرید بیشتر نفت از این کشور ادامه می دهند، دهلی نو در بازه زمانی ژانویه تا جولای در مقایسه با یک سال قبل، ۴۶ درصد بیشتر از ایران نفت خریداری کرده است.
هند و چین، دو مشتری عمده نفت ایران پس از انعقاد توافق هسته ای ژنو در ماه نوامبر، واردات نفت خام از این کشور را افزایش داده اند. اما ۲ مشتری دیگر ایران، یعنی ژاپن و کره جنوبی به کاهش خرید نفت از ایران ادامه داده اند.
به گفته منابع تجاری، هند، بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین، در ماه گذشته میلادی روزانه حدود ۲۱۰ هزار و ۳۰۰ بشکه نفت از این کشور خریداری کرد که تقریبا ۶ برابر حجم نفتی بود که در جولای سال گذشته از تهران خریداری می کرد.
پالایشگاه های هندی در سال مالی گذشته که از ماه آوریل شروع می شود، واردات نفت از ایران را به دلیل مشکلات بیمه ای به شدت کاهش دادند. واردات نفت هند از ایران در جولای ۲۰۱۳، به ۳۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید که کمترین میزان خرید نفت هند از ایران دست کم از سال ۲۰۱۰ تاکنون بود.
در طی هفت ماهه نخست امسال، واردات نفت هند از ایران به طور متوسط روزانه ۲۷۶ هزار و ۶۰۰ بشکه بوده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۱۸۵ هزار و ۷۰۰ بشکه بوده است.
در ماه جولای، واردات نفت هند از ایران حدود ۲۶ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت.
شرکت مانگالور هند در این ماه بزرگترین مشتری هندی نفت ایران بود و پس از آن شرکت اسار اویل قرار داشت. مانگالور و اسار اویل تنها شرکت های هندی هستند که به صورت منظم و ماهیانه از ایران نفت خریداری می کنند.
بر اساس این گزارش، سهم ایران از مجموع واردات نفت هند در هفت ماهه نخست امسال به 7 درصد رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 4.8 درصد بود.