رونق دست‌فروشی در یک روز تعطیل تهران

به گزارشافکارنیوز،از چهارراه سیروس که به سمت خیابان ناصرخسرو حرکت کنیم، رفته رفته حجم ترافیک ماشین های پارک شده را شاهد هستیم که نشان از وجود حجم اعظم مردم دارد. با وجود آن که روزجاری به عنوان یک روز تعطیل شناخته می شود مراکز خرده فروشی بازار بزرگ تهران همچون کوچه مروی و پاساژ های کویتی باز هستند.

در کوچه مروی از کالاهای دست فروشان که محصولات مانند مسواک، خمیردندان، محصولات آرایشی بهداشتی، قهوه و کاکائو، کیف، کفش و عینک است به شدت بیش تر از محصولات عرضه شده در واحدهای صنفی استقبال صورت گرفته است و موضوعی که در ابتدای ورود به این کوچه چندین ساله نظر اکثر مردم را به خود جلب می کند پلاکاردی با نوشته " تمام کسبه کوچه مروی برای سلامتی آیت الله مهدوی کنی دست بر دعا هستند " است.
نکته جالب در میان دست فروشان حضور هم وطنان عرب زبان کشور است که با وجود بازارهای پررونق بندرعباس، قشم، کیش و چابهار به دست فروشی در بازار تهران روی آورده اند.

با گشت و گذار در بازار بیش تر مردم بیننده هستند تا خریدار و در گفت و گو با مردم آن ها بیان داشتند که ورود به بازار تهران در روز جمعه را به عنوان گشت و گذار و تفریح برای گذراندن وقت تعطیلی در کنار خانواده برگزیده اند و برای رفع نیاز به بازار نیامده اند و اگر کالایی توانست خیلی آن ها را مجذوب خود کند شاید خریدی نیز انجام دهند.

اما این روال تنها مختص به روز تعطیل نیست و بارها شاهد بوده ایم که بازدیدکنندگان به ویژه بانوان تنها برای گذران وقت و آگاهی یافتن از ورود کالای جدید به بازار راهی مراکز اصلی خرید می شوند که این موضوع از سوی بنکداران و عمده فروشان بازار بسیار ناخوشایند است و معتقدند حضور بیش از حد بازدیدکنندگان باعثاختلال در حرکت بار و کاسبان بازار می شود.

از سوی دیگر خرده فروشان بر این باورند که حضور مردم به بازار نشاط نسبی می دهد و در بازدید از بازار برای سرگرمی خریدی نیز صورت می گیرد که در شرایط رکود بازار امیدوارکننده است.

در این رابطه مشاور اتحادیه پوشاک تهران اظهار کرد: حضور مردم حتی به عنوان بازدید کننده بر حجم خرید و فروش تاثیر گذار است زیرا خریداران از میان بازدیدکنندگان متولد می شوند.

مهدی محمودی ادامه داد: در برخی مواقع ورود بازدید کننده بیش از حد ظرفیت بازار، اختلال در روند همیشگی بازار و روحیه فروشندگان خواهد داشت.

همچنین از سوی دیگر بیش ترین تقاضا در بازار معطوف به واحدهای عرضه کننده مواد غذایی است که می توان مدعی شد تمام واحدهای رستورانی و فست فودی بازار بزرگ تهران باز هستند و در حال ارائه خدمات به مشتریان خود می باشند.

در بازار سبزه میدان که مرکز اصلی داد و ستد سکه و ارز در چند وقت گذشته شناخته می شود حضور کم رنگ دلالان را شاهد هستیم که قیمت فروش ارز و سکه آن ها به دلیل تقارن روز تعطیل و نبود مشتری دست به نقد نسبت به روزهای دیگر هفته کم تر اعلام می شود.