رونمایی از تخلفات بابک زنجانی در صنعت نفت

به گزارشافکارنیوز،بیژن نامدار زنگنه در برنامه اقتصادی پایش در شبکه یک سیما گفت: ما اجرای سیاست های مقاومتی را در دستور کار قرار داده ایم و ساز و کارهای لازم را اندیشیده ایم و فکر می کنم که در مسیر تحقق آن حرکت می کنیم.

وی در خصوص اقدامات دولت برای خروج از رکود در بخش نفت گفت: عمده تحریم ها نفت کشورمان را هدف قرار داده بود و همین مسأله باعثشد اقتصاد کشور با مشکلات جدی روبرو شود و دیدیم که اثر خود را بر اقتصاد گذاشت.

زنگنه افزود: برای خارج شدن از وضع رکود اقتصادی، نخست باید از رکود نفتی خارج شویم و برنامه های امروز ما به مسایلی توجه دارد که امسال و سال آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی گفت: به عبارت دیگر در زمان حاضر ما به مسایلی توجه می کنیم که در دو سال یاد شده بتواند اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد و آن را از رکود خارج کند.

وزیر نفت، نخستین اقدام وزارتخانه متبوع خود را توجه به حوزه های مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه و افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم تا ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و از طریق آن مواد اولیه مورد نیاز را وارد و برخی دیگر را به ریال تبدیل و کاری کنیم که بودجه بیشتری به بخش های عمرانی کشور تزریق و فعالیت اقتصادی در کشور از سر گرفته شود.

زنگنه گفت: امروز قوه عاقله ای در دولت فعالیت می کند و دیگر تصمیمات سلیقه ای گرفته نمی شود و تمامی تصمیمات پس از بحثو تبادل نظر بین چند وزیر و مقام مسؤول گرفته می شود.

*روحانی ۲ روز هفته را صرف مسائل اقتصادی می ‌کند

به گفته او، رییس جمهوری دو روز در هفته و به مدت ۴ تا ۵ ساعت وقت خود را صرف مسایل اقتصادی کشور می کند.

وی در ادامه در خصوص طرح های احتمالی این وزارتخانه برای افزایش صادرات نفت گفت: نمی خواهم در خصوص چگونگی افزایش صادرات نفت صحبت کنم چرا که عده ای به دنبال جلوگیری از آن هستند اما ما برای خروج از رکود به دنبال افزایش صادرات گاز هستیم و عمده برنامه های ما به پارس جنوبی اختصاص دارد که بخش عظیمی از آن مشترک است.

وی گفت: سال گذشته ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش ۱۸ میلیارد دلار تنها در نیروگاه ها صرف شد که دلیل آن هم نداشتن گاز کافی بود و از طرفی ما با این کار خود هوا را آلوده کردیم و نتوانستیم محصول خود را صادر کنیم.

زنگنه با بیان اینکه با تدابیر اتخاذ شده سال جاری ۵ میلیارد دلار و سال آینده بالای ۱۰ میلیارد دلار به درآمد دولت اضافه می شود، افزود: در این صورت منابعی در اختیار دولت قرار می گیرد که می تواند باعثتغییر شرایط اقتصادی و خروج از رکود شود.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم گاز مورد نیاز پتروشیمی ها را به اندازه کافی تأمین کنیم افزود: ما ۱۸ فاز در پارس جنوبی داریم که اولویت خود را روی هفت فاز آن قرار داده ایم و البته در نظر داریم فاز کیش را هم مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر نفت، تفاوت قیمت سوخت در طول سال نسبت به خارج را ۸۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم و تلاش داریم از ظرفیت هدفمندی یارانه ها برای ایجاد اشتغال و تولید بهره گیریم.

* برنامه های دولت برای گازرسانی و کاهش هزینه ها

زنگنه در ادامه با بیان اینکه سه میلیون خانوار در کشور گاز ندارند، اظهار داشت: در تلاشیم ظرف سه سال این مشکل را برطرف کنیم و پیش بینی می کنیم با توجه به برنامه های بهینه سازی مصرف سوختی که ارایه خواهیم کرد، این مشکل برطرف شود.

وی با شرح برخی طرح های دولت برای پرداخت هزینه های کاهش مصرف گاز از سوی برخی مشاغل گفت: با این کار، دولت در واقع بدون اینکه پولی پرداخت کرده باشد می تواند در کشور اشتغال ایجاد کند.

زنگنه با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اجازه ای که به دولت در بخش اقتصادی داده اند، اظهار داشت: موتورخانه هایی داریم که در صورت بهینه سازی ۳۰ درصد از مصرف آنها کاسته خواهد شد و برای تحقق این امر فرمول هایی نوشته شده است که میزانی از هزینه کاهش مصرف به خود افرادی که اقدام به صرفه جویی کرده اند باز گردد.

وی با بیان اینکه امیدوار است این طرح تا شهریورماه به دست نمایندگان مجلس برسد و مورد تأیید آنها قرار بگیرد، گفت: مردم با صرفه جویی در این حوزه سود خواهند برد چرا که علاوه بر کاهش قبض گاز، قبض برق آنها هم کم خواهد شد؛ بدون آنکه میزان رفاه آنان کاهش یافته باشد.

* کمک به توسعه مترو و نوسازی ۱۴۰ هزار تاکسی

زنگنه در ادامه به بهینه سازی چاه های آب کشاورزی، حمل و نقل کالا از طریق مترو و راه آهن به جای خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: برای ترغیب شهرداری ها به ساخت مترو در شهرهای مختلف، در نظر داریم هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز آنها را تقبل کنیم و با این کار کشور نیز در شرایط توسعه ای قرار خواهد گرفت.

وی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم هزینه نوسازی ۱۴۰ هزار تاکسی را تقبل کنیم و در این راه اتوبوس ها را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد.
زنگنه گفت: ۳۰ میلیارد دلار کار در سال جاری برای مبارزه با رکود شروع شده است بدون آنکه پولی از دولت گرفته شده باشد؛ ضمن آنکه برای تمامی این کارها اجازه قانونی داریم

* باید باور مردم و کارآفرینان عوض شود


وزیر نفت گفت: در مجموع، تحرک عظیمی در صنعت نفت کشور در حال رخ دادن است بدون آنکه پولی از دولت گرفته شده باشد؛ یادآور می شوم که طرح های پیشنهادی مردم نیز باید فراگیر باشد چرا که ما نمی توانیم وقت خود را برای طرح های بهینه سازی جزئی صرف کنیم.
به گفته زنگنه، مجلس امسال اجازه انجام ۱۰۰ میلیارد دلار به وزارت نفت را داده است که عدد بی نهایتی در شرایط حاضر محسوب می شود.

زنگنه تصریح کرد: تا مردم و کارآفرینان باور نکنند و فرهنگ اجتماعی تقویت نشود که برای ثروتمند شدن کشور باید زحمت کشید، از مشکلات خارج نخواهیم شد.
وزیر نفت ادامه داد: امروز عده ای هستند که تنها می خواهند از رانت دولتی استفاده کنند و به طور مثال کالایی را از دولت با هزینه پایین بگیرند و آن را گران بفروشند؛ حال آنکه در کره جنوبی مردم زحمت می کشند تا کشورشان پیشرفت کند.

وی با طرح این پرسش که چگونه یک نفر یک شرکت را پیش خرید می کند و ظرف سه ماه تمام پول آن را می پردازد، اظهار داشت: با رانت نمی شود به کشوری پیشرفته تبدیل شد بلکه باید با کار و تلاش و خلاقیت به این هدف رسید.

* تامین اعتبار طرحهای پارس جنوبی

زنگنه ادامه داد: در مجلس گفتم که در آینده و با توجه به برنامه های مدنظر ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت که از هم اکنون برای هزینه کردن آن باید به فکر باشیم.

وی در خصوص تأمین اعتبار مورد نیاز پارس جنوبی نیز گفت: منابع نفت خیلی کم است و برنامه ما تأمین بودجه از صندوق است و تلاش می کنیم اجازه لازم را برای ارایه فرآورده های اضافه یا میعانات اضافه در بورس و بازار سرمایه بگیریم و از این طریق پول مورد نیاز را تأمین کنیم.
زنگنه در ادامه اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود نداریم و به هر کشوری که صلاح بدانیم نفت خود را خواهیم فروخت ضمن آنکه دولت نیز هر گونه صلاح بداند پول حاصل از فروش نفت را هزینه خواهد کرد.

*دولت قبلی بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار با مصوبه کار گروه اقتصادی خود به بابک زنجانی داده بود

وی گفت: بابک زنجانی بانکی در تاجیکستان و سپس مالزی درست کرده بود که معلوم نشد چیست و چرا چنین ریسک بزرگی کرده اند.
وزیر خاطرنشان کرد: پیداست که وی در این کار تنها نبوده است چون مگر می شود یک نفر به تنهایی بتواند این همه پول را بخورد هر چقدر هم آدم زرنگی باشد؟!

زنگنه با بیان اینکه عده ای همچون بابک زنجانی در دوره دولت گذشته، پول نفت و کشور را بردند و حاضر نیستند آن را پس بدهند، به پرونده قضایی این متهم فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: میزان اموال بابک زنجانی بسیار کمتر از بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی است که او به دولت دارد.
وزیر نفت، بخش عمده این بدهی را مربوط به نفت خامی دانست که به او داده بودند تا آن را در خارج بفروشد اما هرگز پول آن به حساب دولت واریز نشده است.

وی گفت: شاید اصلا قرار نبوده وی پولی پرداخت کند، اما مردم مطمئن باشتد تا زمان حضور من در وزارت نفت، راه چنین افرادی برای خوردن پول بیت المال بسته شده است و چنین اشخاصی امکان سوء استفاده و رانت خواری را پیدا نخواهند کرد.
زنگنه تاکید کرد: با دولت تدبیر و امید، دیگر دوران آن خورد و بردها تمام شده است.

* احداثپالایشگاه در کشور مقرون صرفه نیست

وی در واکنش به این پرسش که آیا مخالف تأسیس پالایشگاه در کشور است، اظهار داشت: من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی دانم اما مخالف تأسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راه اندازی می شود.

زنگنه اظهار داشت: اگرچه معتقدم پالایشگاه به صرفه نیست اما اگر نیاز کشور را تأمین کند اقدام به ساخت پالایشگاه می کنیم. در زمان حاضر سالانه ۴ میلیارد دلار به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم و برخی می خواهند این رقم دوبرابر هم بشود.

وی گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توجه به این مهم است که از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز و از این طریق در سایر زمینه ها سرمایه گذاری کنیم. هرچند صندوق امروز مشکلاتی دارد اما ساز و کار درستی است تا اقتصاد ایران قوی شود.
زنگنه ادامه داد: اگر بخواهیم وابستگی خود را به نفت کم کنیم، کافی است میزان صادرات خود را افزایش دهیم تا فاصله این دو با یکدیگر افزایش یابد.

* دلایل کاهش صادرات نفت ایران

وی در باره دلایل کاهش صادرات نفت کشورمان گفت: فروش نفت با توجه به فصل گرما و سرما نوسان دارد و متأسفم که برخی از کاهش صادرات نفت خوشحال شده اند.
وزیر نفت افزود: ما هزاران مشکل داریم اما در مقابل دشمنان کوتاه نمی آییم و تمام وظایف خود را انجام می دهیم تا افراد ما با قدرت در مذاکرات هسته ای شرکت کنند و پشتوانه خوبی برای آنها خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: قطعاً اگر وضع بهتری داشته باشیم، مذاکرت هسته ای روند بهتری خواهد داشت؛ ما می خواهیم مذاکرات با حفظ ارزش ها و اصول کشورمان نتیجه بدهد.
وی با بیان اینکه باید پرسید چه کسی رشد اقتصادی ایران را منفی کرد، اظهار داشت: با درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری نفت چگونه به رشد منفی رسیدیم؟ آقایان باید جوابگو باشند.

زنگنه گفت: اقتصاد ایران می تواند اتکای خود از نفت را کاهش دهد اما این کار به عزم ملی و تلاش و کوشش مردمی نیاز دارد که انعکاس آن در مجلس و دولت است. مردم اگر در باره اینکه پول ها کجا می رود، حساس باشند و دولت ها بگویند پول ها کجا می رود، می توان به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه دولت با صادرات کم نفت توانسته است کشور را اداره کند، گفت: اگر چه به شکل عالی کشور اداره نمی شود اما با همین مقدار کم صادرات نفت، کشور اداره می شود. بنابر این درآمدهای آتی باید صرف توسعه کشور شود و مطمئن باشید با بزرگ شدن دولت، وضع مردم بهتر نمی شود و حتی طرح های عمرانی هم نمی تواند مشکلات را برطرف کند؛ چرا که ما باید با اتکا به مردم و کارآفرینان، کشور را توسعه دهیم.

وزیر ادامه داد: متأسفانه روحیه تنبلی در کشور ایجاد شده است و یک شبه نمی توان آن را برطرف کرد؛ بنابر این حتی اگر به میزان فروش امروز مصرف کنیم، باز هم هنر کرده ایم و می توانیم مازاد آن را صرف توسعه کشور کنیم و نوک زدن به صندوق توسعه را ممنوع سازیم.
وی تصریح کرد: البته اکثریت مردم با تلاش شبانه روزی خود حرکت می کنند اما عده ای می آیند قوانین را دور می زنند و همه چیز را خراب می کنند و به طور مثال می گویند که مجسمه افرادی مثل بابک زنجانی ها را باید از طلا ساخت و در میادین شهرها گذاشت.

* نیمی از کارکنان وزارت نفت، مازاد هستند

وزیر نفت در خصوص پیامک های مکرر مردم درخصوص آزمون های استخدامی گرفته شده در سال ۹۲ گفت: از اینکه تعداد زیادی از جوانان ما با مشکل بیکاری روبرو هستند شرمنده ام و معتقدم که دولت باید با رونق بازار اشتغال، کاری برای آنها انجام دهد؛ چرا که امروز در هیچ خانه ای نیست که چند نفر بیکار نباشند.

زنگنه با اشاره به تعداد نیروی کار در وزارت نفت گفت: پیش از دولت گذشته و در زمان خروجم از وزارت نفت ۸۰ هزار کارمند داشتیم اما امروز با وجود واگذاری پتروشیمی ها و نیروگاه ها ۱۵۰ هزار کارمند داریم که قطعاً نیمی از آنان نیروی اضافه هستند.

وی افزود: در صورتی که نرخ رشد اقتصادی در کشور مثبت شود، به میزان قابل توجهی مشکل اشتغال برطرف خواهد شد اما امروز در وضع بدی قرار داریم که به دلیل تصمیمات متعدد و یک شبه دولت قبلی بر ما تحمیل شده است و نخست باید از آن خارج شویم.
وزیر نفت گفت: با وجود اینها، ما درخواست خود را برای جذب تعدادی از افراد یادشده به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارسال کرده ایم تا پس از تایید آن، استخدام این افراد صورت گیرد به طوری که ظرف ۱۰ روز آینده وضیعت اینها مشخص می‌شود.

*تغییر مدیران دولت قبلی در وزارت نفت

زنگنه در واکنش به حذف یا برکناری پی در پی مدیران قبلی نفت اظهار داشت: مطمئن باشید افرادی را برداشته ایم که صلاحیت نداشته اند.
وی افزود: وقتی در مجلس بودم تعهد کردم نفتی ها، نفت را اداره خواهند کرد؛ من نمی گویم که با صلاحیت ترین ها را بر سر کار آورده ام چرا که حرف مطلقی است اما مطمئن هستم که آدم های سابقه دار و سالم را بر سر امور قرار داده ام تا آرامش در نفت ایجاد شود.

وزیر نفت گفت: متأسفانه در دولت قبلی هر روز یک نفر از خارج می آمد و مدیر یک بخش می شد و پس از مدتی دوستان خود را هم می آورد، اما امروز فردی مدیریت می کند که سابقه دارد نه اینکه یک تعداد گروهبان جای بالاتر از خود بنشینند.

* آلوده بودن بنزین به مجلس گزارش داده شده

وزیر نفت در ادامه در خصوص بنزین آلوده و احتمال ارسال این پرونده به دادگاه از سوی وزارتخانه متبوعش گفت: این موضوع به ما ارتباطی ندارد و گزارش غیر استاندارد بودن بنزین را به مجلس تقدیم کرده ایم.

وی گفت: تشخیص یا عدم تشخیص سرطانزا بودن این بنزین هم برعهده ما نبوده است؛ بلکه سازمان محیط زیست این موضوع را مطرح کرد و بر همین اساس از دولت خواست که این بنزین نخست در کلانشهرها توزیع نشود.

وزیر نفت در واکنش به پرسش یکی از رسانه ها در خصوص اینکه گفته می شود او معتقد است باید پای غربی ها را به صنعت نفت ایران باز کرد، گفت: مشخص است که مروجان اینگونه مطالب به چه جریان هایی وابسته هستند و هدفشان از پرسیدن این سوال ها چیست.

زنگنه که از نوع پرسش، ناراحت شده بود، ادامه داد: من هرگز این جمله را نگفته ام بلکه گفته ام که تمایل داریم پای سرمایه گذاران خارجی را به ایران باز کنیم و فکر می کنم این کار با شرط و شروط ما برای اقتصاد ایران درست و مفید است.

وی در خصوص دیدار خود با وزیر نفت و انرژی روسیه نیز گفت: ما در قالب اعضای کمیسیون های اقتصادی دو کشور با یکدیگر دیدار و تفاهمنامه ای امضا کردیم تا روابط تجاری دو طرف که تنها به موضوع نفت هم اختصاص ندارد، تسهیل شود.
وزیر نفت گفت: راه فروش نفت ایران بسته نشده است اما دیگر افرادی شبیه بابک زنجانی و امثال او نمی توانند اقدامات گذشته خود را تکرار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال سوخت اندک از مرزهای ایران به افغانستان و پاکستان به جای قاچاق خرده، باید به یک تجارت تبدیل شود، گفت: اگر بتوانیم جایگزین هایی به جای اختصاص سهمیه سوختی ایجاد کنیم، می توانیم به میزان قابل توجهی جلوی قاچاق را بگیریم؛ چرا که این سهمیه ها به خارج قاچاق می شود.