۴۴هزار میلیارد تومان صرف عمرانی می شود

به گزارشافکارنیوز،محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش برای معرفی نقش ابزارهای بودجه ای در سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که سیاست های خروج از رکود استفاده کرده ابزارهای بودجه ای است.

وی در تشریح ابزارهای بودجه ای در خروج از رکود با بیان اینکه این ابزارها به ارقام و احکام بودجه ای تفکیک شده است، تصریح کرد: شاید استانداران و دیگران فرصت تطبیق سند مکتوب را نداشته باشند به همین خاطر می توان شما را با این سند بیشتر آشنا کرد؛ در ارقام بودجه ای که از آن برای تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری و تامین مالی استفاده شده است، چند رقم مهم وجود دارد.

نوبخت با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، گفت: ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری خواهد شد که این استعدادی در بودجه است.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه از اعتبارات هزینه ای در چهارماهه گذشته فقط ۸۴.۹ درصد تخصیص داده شد تا از باقی آنها برای اجرای طرح های عمرانی استفاده کنیم، تصریح کرد: برای طرح های عمرانی بودجه در چهارماهه اول ۶۴ درصد تخصیص یافت که عمدتا برای روزهای اخیر است که در چارچوب سیاست های خروج از رکود این سیاست اجرایی شد.

وی گفت: ۲۴۶ طرح عمرانی نیز باید در سال ۹۳ به اتمام برسد که باتوجه به کمبود زمان این طرح ها با اعتبارات بیشتری به اتمام خواهد رسید بنابراین ۶۰ درصد از کل اعتباراتی که در طول سال باید به آنها پرداخت شود در طول چهار ماه نخست پرداخت شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم از تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه طرح های سفرهای استانی رئیس جمهور و سفرهای قبلی مقام معظم رهبری خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر آنچه مربوط به دولت و شرکت های دولتی است رقمی معادل ۳۵ میلیارد دلار برای طرح های عمرانی مازاد بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده که بنا داریم از آنها هم استفاده کنیم.

نوبخت همچنین به تعیین اعتبارات خاص برای بخش غیر دولتی اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار البته اجازه دهید بگوییم حداقل ۳۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استفاده می کنیم که قطعاً در بخش تحولات خارجی می توانیم فاینانس هایی که قبلاً مجوز آنها داده شده بود را مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه البته احکامی نیز در بودجه وجود دارد که با آنهامی توانیم برای سیاست های خروج از رکود استفاده کنیم، اظهار داشت: در بند ق تبصره ۲۲ این امکان وجود دارد که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای طرح های میعانات گازی برای کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه بند الف تبصره ۴ بودجه نیز از دیگر سیاست هایی است که بودجه اجازه آنرا فراهم کرده است، گفت: ۳۵ میلیارد دلار فاینانس طبق این بند در اختیار دولت است که می تواند بین استان ها توزیع شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اعتباراتی که در حد ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهیم کرد، این امکان برای دولت وجود دارد که در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از طریق صندوق نوآوری برای طرح های دانش بنیان و توسعه کشور استفاده کنیم. همچنین ۲ میلیارد دلار برای مهار آبهای اراضی در نظر گرفته ایم.

نوبخت با باین اینکه ۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تبصره ۶ نیز تعیین شده که برای استفاده از این رقم مصوبه هیات وزیران را دریافت کردیم، گفت: ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای اسناد خزانه اسلامی است که می توانیم برای تأدیه بدهی های بخش دولتی و آبهای مرزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه ها گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده برای بهداشت و سلامت مردم، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این منابع را برای کمک به تولید،یارانه تسهیلات ارزان قیمت به بانکها داده شد.