به گزارش افکارنیوز، بیژن نامدار زنگنه امروز در همایش خروج غیر تورمی از رکود اظهار داشت: از محل بند «ق» قانون بودجه سال جاری، یک میلیارد دلار برای خودروهای هیبریدی پایه سی‌ان‌جی اختصاص داده‌ایم که هزینه‌های آن از محل صرفه‌جویی جبران می‌شود.

وی افزود: نسبت به حمل و نقل ریلی در راه‌آهن هر تن بار ۲۰ سی‌سی و هر مسافر ۱۵ سی‌سی صرفه‌جویی مصرف سوخت دارد که ما اعلام کرده‌ایم، به صورت هدف‌گیری شده و با عدد و رقم اگر هر میزان به ظرفیت حمل‌ونقل ریلی اضافه شود، اعتبار آن را پرداخت خواهیم کرد که از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت این اعتبار تأمین می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: ‌ در هر تن کیلومتر ۲.۶ سنت در صورت استفاده از خطوط ریلی صرفه‌جویی می‌شود و ما این اعداد را با احتیاط استخراج کرده‌ایم.

زنگنه ادامه داد: براساس همین بند قانون اگر نیروگاه‌ها راندمان خود را بالا برده و سیکل ترکیبی شوند ما بهای این کار را پرداخت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: براساس بند «ق» که مجوزهای بی‌نظیری به وزارت نفت داده است، اگر خودروی کم‌مصرف تولید شود از محل این بند منابع مورد نیاز آن را تأمین می‌کنیم و آن را حمایت می‌کنیم.

زنگنه افزود: میزان مابه‌التفاوت قیمت فوب حامل‌های انرژی با قیمت فروش داخل در هر سال ۸۰ میلیارد دلار است که ما از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانیم این ۸۰ میلیارد دلار را به کار بگیریم و با کم کردن این رقم شدت مصرف انرژی را کاهش دهیم.

وزیر نفت ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون بخاری داریم که کلاس مصرف آنها B و پایین‌تر است که اگر مجانی همه آنها را با بخاری‌های کم‌مصرف تعوض کنیم ۶ ماهه همه پول‌ آن باز می‌گردد چرا که مصرف گاز آنها نصف می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشور امکان تولید این تعداد بخاری در زمان کم وجود ندارد وگرنه این کار را ظرف ۲ سال انجام می‌دادیم.

زنگنه تصریح کرد: رقمی که مجلس امسال در بند «ق» به ما داده در عمل بی‌نهایت محسوب می‌شود و قدرت مانور زیادی به ما می‌دهد.

وزیر نفت در ادامه گفت: دستور داده‌ام ارزیابی قیمت کالای سازندگان داخلی در مقایسه با قیمت خارجی‌ها بعد از گمرک یعنی بعد از محاسبه هزینه حمل و بیمه و گمرک انجام شود تا رقابت عادلانه باشد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در سررسید پرداخت‌ها به سازنده ایرانی هم به ارز محاسبه و به ریال پرداخت کنیم چرا که تسعیر ارز به ضرر سازنده داخلی است.

زنگنه با بیان اینکه ۱۰ خانواده اصلی کالاها را برای داخلی‌سازی در نظر گرفته‌ایم، گفت: تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی، پمپ‌های درون‌چاهی، مته‌های حفاری، شیرهای کنترلی و ایمنی و انواع لوله‌های بدون درز، الکتروموتورهای ضدانفجار با دور متغیر، ماشین‌های دوار، فولاد آلیاژی ترایژونیک و ابزار اندازه‌گیری حفاری و پیگ هوشمند این ۱۰ خانواده را تشکیل می‌دهند.

وزیر نفت ادامه داد: ظرف یک ماه آینده فراخوان می‌دهیم که بخش خصوصی برای راه‌اندازی مینی‌ ال‌ان‌جی‌ها سرمایه‌گذاری کند و اجازه صادرات را به آنها خواهیم داد و بخشی را هم به شکل تضمینی از آنها می‌خریم تا در فصل سرد سال مشکلات کمبود گاز را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ‌ براساس برنامه‌ریزی‌ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خانوار روستایی را به وسیله سی‌ان‌جی گازرسانی خواهیم کرد.

زنگنه اظهار داشت: برای فروش و تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب گازهای فلر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

زنگنه افزود: ‌ برای جمع‌آوری بعضی از این گازها برنامه داریم و برای بعضی برنامه نداریم اما آنهایی که برای‌شان برنامه داریم هم زودتر از ۴ یا ۵ سال آینده به بهره‌برداری نمی‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: با قیمت ارزان گاز فلر را که در حال حاضر بدون استفاده می‌سوزد تخصیص می‌دهیم و بهره‌برداران در هر بخشی که بخواهند از جمله تولید برق می‌توانند از این گاز استفاده کنند؛ جزئیات فرمول قیمت و محل‌ها و کیفیت و امثال آن را اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ‌ ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای را در سیراف فراخوان داده‌ایم که بیش از ۳۰ شرکت وارد شده‌اند و ما باید ۸ شرکت را انتخاب کنیم که می‌توانند از وام صندوق توسعه ملی هم استفاده کنند.

زنگنه گفت: ‌ طرح‌های تأمین خوراک پتروشیمی مانند ال‌ان‌‌جی‌ها را هم در دستور کار داریم که به برنامه رکود نمی‌خورند و در عین حال برای سرمایه‌گذاری بزرگ ۸۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی باید شرایط اقتصاد جهانی به روی ما باز شود.

وزیر نفت ادامه داد: هر کس بخواهد برق صادر کند به او گاز می‌دهیم و پول هم نمی‌خواهیم و گاز به عنوان آورده ما در یک سرمایه‌گذاری مشترک تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید راندمان نیروگاه را بالای ۵۵ درصد ببرند تا اقتصادی شود، گفت: بین ۲ تا ۳ سنت هزینه تبدیل انرژی، هزینه‌های بازریابی و انتقال را هم کم می‌کنیم و سهم ما براساس موافقت‌نامه اولیه از محل صادرات برق پرداخت می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: اگر قیمت مورد محاسبه برای گاز از حدی پایین‌تر رفت ممکن است بگوییم نمی‌خواهیم اما مطمئن هستیم در این پروژه‌ها قیمت گاز زیر ۳۰ سنت نمی‌رود و در عین حال برای وام‌ها و فاینانس‌ها هم می‌توانیم ضمانت کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور در حال حاضر ۱.۸ میلیون بشکه در روز است که در عمل بیش از ۱.۶۵ میلیون بیشتر نیست، گفت: برای آْینده ورود ۳۰۰ هزار بشکه، پالایش میعانات ستاره خلیج فارس را داریم که مشکل کیفیت و کمیت ما را حل می‌کند، ۱۲۰ هزار بشکه در فارس، ۱۵۰ هزار بشکه در پالایشگاه آناهیتا و ۳۶۰ هزار بشکه میعانات هم در سیراف احداثخواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: ‌برنامه فعلی ما بستن ظرفیت پالایش روی ۳ میلیون بشکه در روز است و آنچه جدی است همان ۸ واحد ۶۰ هزار بشکه‌ای سیراف است.

زنگنه ادامه داد: ما این پروژه‌ها را ۶۰ هزار بشکه‌ای تعریف کرده‌ایم که بخش خصوصی بتواند در آن مشارکت کند و هر کس ۵۰ یا ۶۰ میلیون دلار داشته باشد می‌تواند وارد شود و بقیه را وام بگیرد.

وی با بیان اینکه اغلب تجهیزات مورد نیاز این پروژه‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود، گفت: ‌ محصولات آنها می‌تواند خوراک واحدهای پتروشیمی شده یا صادر شود.

وزیر نفت تأکید کرد: مسئولیت اجرای پروژه‌های مربوط به بند «ق» قانون بودجه را شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت برعهده دارد.

زنگنه ادامه داد: ‌با یک نرم‌افزار جدید برای گازرسانی به ۳ میلیون خانوار بررسی کردیم و متوجه شدیم در اکثر موارد صرفه با خط لوله است در بخشی هم صرفه با سی‌ان‌جی و بخش کمتری هم با ال‌ان‌جی؛ اما برق و انرژی‌های نو سهم بسیار ناچیزی یافته‌اند و صرفه نداشتند.

وی اظهار داشت: حتی اگر همه طرح‌های پارس جنوبی به پایان برسد صنعت نفت به پایان نمی‌رسد و ما طرح افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت نفت در غرب کارون را داریم و فاز ۱۱ پارس جنوبی هم باقی مانده که همه اینها تجهیزات می‌خواهند.

وزیر نفت گفت: نمی‌گویم همه ۱۰ خانواده کالایی که نام برده‌ام ساخت داخل شد اما مطمئنم بسیاری از آنها ساخت داخل شده و به صرف قیمت مناسب و کیفیت بالا در نفت خریداری می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌می‌خواهیم جایگزین استاندار API آمریکا برای تجهیزات صنعت نفت درست کنیم که ممکن است نام آن هم IPI شود و تا جایی ممکن تلاش می‌کنیم مانند API یک سازمان غیر دولتی باشد.

زنگنه با بیان اینکه همه تصور می‌کنند شرکت نفت اسرائیل است و سر آن کلاه می‌گذارند، گفت: یک فاز جنوبی که یک میلیارد دلار هزینه داشته ۳.۵ میلیارد دلار پول می‌گیرد.

وی تأکید کرد: حداکثر زمانی که گاز فلرها را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم ۱۰ سال است و دادن خوراک به هر واحدی هم باید زمان مشخصی داشته باشد و نمی‌توان تا ابد خوراک تحویل داد.

وزیر نفت در پایان گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که نهاد بیطرف داوری در کشور در قضایای مربوط به پیمانکاری و پروژهها نداریم.