مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار خانه خالی در استان تهران وجود دارد، گفت: سیاست مالیات مضاعف برای خانه های خالی در سال های ۷۰ تا ۷۲ هم مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید زیرا مالکان راهکار دور زدن قانون را فراگرفتند و با چیدن برخی از وسایل در خانه، ماموران را گمراه می کردند.

به گزارش مهر، وی افزود: اجرای این طرح مسکوت ماند تا اینکه دوباره از سوی دولت مطرح شده است اما بازهم با این روش ها نمی توان خانه های خالی را پیدا کرد بنابراین فقط یک امر تبلیغاتی است که جو روانی جامعه را تحت کنترل درآورد.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک بابیان اینکه یافتن خانه های خالی امری دشوار است، گفت: به نظر نمی رسد که این طرح به اجرا برسد و فقط می تواند با کنترل جو روانی جامعه، بازار مسکن را کنترل کند.

نوسان قیمتی در دیگر شهرهای کشور

قلی خسروی درمورد قیمت مسکن دردیگر شهرهای کشور، گفت: در شهرهای مازندران و یزد قیمت ها تغییری نداشته است اما اهواز، زنجان و برخی از شهرهای بزرگ با کمی افزایش قیمت مواجه بودند.

وی بااشاره به طرح هدفمندی یارانه ها، بیان کرد: نباید انتظار داشت که پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعلام ارزش افزوده و شاخص بانک مرکزی بطور رسمی، قیمت مسکن تغییری نکند اما دولت سعی کرده با اجرای برخی از قوانین تعزیراتی از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درباره برخورد تعزیراتی دولت با افزایش اجاره بها، گفت: دولت برای کنترل بازار اجاره بها و نظارت بر افزایش قیمت ها حکم تعزیراتی برای ملک مشخص کرد که براین اساس مالکان می توانند ۷ تا ۹ درصد نسبت به قرار داد سال قبل خود، قیمت ها را افزایش قیمت دهند.

قلی خسروی، افزود: خانه هایی هم که قرارداد سال گذشته ندارند مشاوران املاک براساس منطقه، قیمت را تعیین می کنند.

وی بابیان اینکه گرانی مسکن به نفع مشاوران املاک نیست، تصریح کرد: با گرانی مسکن، بازار در رکود می رود که این امر به نفع مشاوران املاک هم نیست.