به گزارش واحد مرکزی خبر ، صالح آبادی افزود : فراخوان راه اندازی بورس برق در چارچوب گروه های سهامداری که در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است، به زودی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، هیچ سهامدار حقیقی و حقوقی به طور مستقیم یا غیر مستقیم نمی تواند بیش از ۲.۵ درصد بورس را در اختیار گیرد، افزود: پس از فراخوان، ثبت نام از اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز خواهد شد تا هرچه سریعتر موسسان این بورس مشخص شوند.

دبیر شورای عالی بورس گفت: ۲۰ درصد از سهام بورس برق نیز عرضه عمومی خواهد شد که این عرضه، پس از واریز سهام موسسان انجام می شود.

وی اظهار امیدواری کرد مراحل تعیین موسسان و پذیره نویسی بورس برق تا پایان شهریور انجام و مقدمات راه اندازی معاملات آن در نیمه دوم سال فراهم شود.

سخنگوی سازمان بورس خاطر نشان کرد: مقررات، دستورالعمل ها، نرم افزار و دوره های آموزشی به خصوص برای کارگزاران در نیمه دوم امسال انجام خواهد شد تا معاملات بورس برق در اواخر سال ۹۰ آغاز شود.

صالح آبادی با بیان اینکه ایران شانزدهمین کشور تولید کننده برق در جهان است، افزود: واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی و اختلاف ساعت ایران با کشورهای همسایه فرصتی را در اختیار نیروگاه ها قرار خواهد داد تا آنان بتوانند مازاد تولید خود را به قیمت عادلانه به کشورهای همسایه صادر کنند.

دبیر شورای عالی بورس اعطای مجوز شرکت تامین سرمایه سپهر صادرات را از دیگر مصوبات این شورا اعلام کرد و افزود: با اصلاحی در ترکیب سهامداری، مجوز شرکت تامین سرمایه سپهر صادرات صادر شد.

وی خاطر نشان کرد: بانک صادرات ایران و شرکت سرمایه گذاری خوارزمی حداکثر می توانند ۴۹ درصد سهام شرکت تامین سرمایه سپهر صادرات را در اختیار داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بورس، روند راه اندازی بورس نفت بررسی شد و اعضا بر عرضه نفت خام در بورس کالا تاکید کردند.

صالح آبادی اظهار امیدواری کرد شرکت ملی نفت ایران هرچه سریعتر نفت خام را در تالار بین المللی کیش عرضه کند تا معاملات این محصول استراتژیک آغاز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه نیز در جلسه اخیر شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت، افزود: تمام اعضای این شورا از روند کنونی بازار ابراز رضایت کردند.

صالح آبادی به افزایش نقدشوندگی و تعادل خوب حاکم بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: پیش بینی اعضای شورای عالی بورس این بود که در بلندمدت بازار سرمایه روند مطلوبی را طی خواهد کرد.

وی ادامه داد : خوشبختانه برنامه ریزی ها در سایر حوزه ها به گونه ای است که بازار سرمایه منتفع شود و سیاست های دولت مبتنی بر حمایت قاطع از این بازار است.