آقای وزیر: از وزارتخانه‌ام توبیخ گرفتم

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی انرژی گفت: در دوران جنگ که مشغول به خدمت گزاری در توانیر بودم، قیمت برق در طی ۳۰ ماه فعالیتم تغییر پیدا نکرد و ۷ کیلووات ساعت در آن زمان ۱ ریال از مردم دریافت می‌شد چرا که معتقد بودم تا زمانی که بهره وری را از خودمان شروع نکنیم، افزایش قیمت برق مفهومی ندارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بهره وری و راندمان را به حد کشورهای صنعتی نرسانیم نباید قیمت‌ها را بالا ببریم، افزود: در آن زمان از حدود ۶۰ درصد از ظرفیت‌ها استفاده می‌شد که البته هدفمان استفاده از ظرفیت ۷۰ درصدی بود که توانستیم این عدد را تا حدودی محقق کنیم.

نعمت‌زاده افزود: باید بهره وری را از خودمان شروع کنیم و ضایعات را در صنعت برق و نفت به حداقل برسانیم.

وزیر کابینه دولت یازدهم، تصریح کرد: باید خودمان را با شاگرد اول‌های جهان مقایسه کنیم و قطعا با این مقایسه است که به معیارهای جهانی خواهیم رسید.

نعمت‌زاده با بیان اینکه اولین نیروگاه سیکل ترکیبی را در رشت با ظرفیت ۱۳۰۰ مگاوات پایه ریزی کردیم ادامه داد: در آن زمان از وزارتخانه‌ام توبیخ گرفتم، چرا که معتقد بودم با قیمت سوخت در آن زمان این حرکت توجیه اقتصادی ندارد، حال بعد از گذشت سال‌ها از این زمان ساخت نیروگاه‌های ترکیبی به یک قانون تبدیل شده است.

نعمت‌زاده گفت: به وزیر نیرو پیشنهاد می‌کنم که هیچ نیروگاه گازی را بدون سیکل ترکیبی‌اش راه نیندازد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همایش‌ها و مجمع‌ها با شعار‌ها شدنی نیست، افزود: باید همه با هم سیستمی را طراحی کنیم و همه موارد را در آن ببینیم، چرا که فقط با گفتن نمی‌شود حرکتی انجام داد.

نعمت‌زاده اظهار داشت: شهرک‌های جدیدی که وزارت مسکن آن‌ها را می‌سازد، حتما باید بحثنیروگاه‌های سیکل ترکیبی را در آن‌ها لحاظ کند.

وی با بیان اینکه شرکت انرژی در کشورمان نه تنها در مقایسه با منطقه بلکه در مقایسه با جهان نیز در وضع بسیار بدی قرار دارد گفت: در طی ۲۰ سال گذشته این روند منفی بوده و با بهبود نیز همراه نبوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه وقتی تولید اولویت نباشد برق صنعتی را به نفع مصرف کننده خانگی گران می‌کنند، افزود: چنین تفکری شرایط موجود را رقم می‌زند و این نشانه آن است که وقتی به طور عکس برنامه ریزی می‌کنیم نتیجه معکوسی می‌گیریم.

وی همچنین در خصوص آب کشاورزی نیز گفت: آب کشاورزی ارزان است و همین امر موجب می‌شود تا بهره وری در این بخش بالا نرود و ۹۲ درصد از آب کشور در این بخش مصرف شود. از طرف دیگر برق ارزان نیز موجب شده تا کشاورزان با پمپ‌های کشاورزیشان ۲۴ ساعته سفره‌های آب زیرزمینی را بیرون بکشند و سطح این سفره‌ها را پایین بیاورند.

وی ادامه داد: ترک عادت کار مشکلی است ولی باید روش‌ها را تغییر دهیم، راندمان با مکانیسم‌های ضدراندمانی بالا نمی‌رود و بهره وری در بخش‌های مختلف با مکانیزم‌های ضد بهره وری بهبود پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اگر خوب عمل کنیم نتیجه‌اش به دیگران می‌رسد افزود: باید برای ده سال آینده برق، نفت و فرآورده‌های آن فرمول‌های مشخصی را معین کنیم تا سرمایه گذار بتواند تغییرات را از طریق این فرمول‌ها محاسبه کند، چرا که سرمایه گذار عاقل است و برای سرمایه‌اش محاسبه می‌کند.

وی تصریح کرد: در برنامه چهارم تصمیم بر این بود که سالانه ۲۰ درصد قیمت انرژی افزایش پیدا کند، بعضی‌ها آمدند داغ‌تر و نتیجه شرایط فعلی شد.

نعمت‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به محصولات اشاره کرد و افزود: وزارت نفت می‌گوید که ۲۰ میلیون بخاری گازی در منازل می‌سوزد اما به نظر من کمتر از این مقدار بخاری گازسوز داریم که از گرید جی تا بی‌می‌باشد، ‌اما بعضی‌ها می‌گویند گریدمان بی‌ است که اشتباه می‌کنند اگر بتوانیم گرید به این بخاری‌ها را به بی‌ برسانیم خیلی کار کرده‌ایم.

وزیر کابینه دولت یازدهم همچنین به وضعیت کامیون‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ۵۳ هزار کامیون بالای ۱۰ تن با سن بیش از ۳۴ سال داریم که اگر این‌ها را تبدیل کنیم ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهیم کرد و در طی سه سال سرمایه گذاری انجام شده باز می‌گردد.

نعمت‌زاده همچنین تصریح کرد: در بند مصالح ساختمانی نیز خیلی وقت است که مبحث۱۹ را داریم که باید آنرا به صورت عملیتر اجرایی کنیم.

وی همچنین از تاثیر پنجره‌های دوجداره در بهره وری نیز سخن گفت و افزود: باید با دادن سوبسید به این بخش نیز به آن کمک کنیم.

نعمت‌زاده افزود: در بحثخودروهای هیبریدی نیز با صفر کردن سود بازرگانی این خودرو‌ها قدمی برداشته‌ایم و امیدواریم این بحثجدی گرفته شود.

وی ادامه داد: در برنامه پنجم قرار بود ۵ درصد تولید برق را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بدست آوریم که در موقع تنظیم این برنامه به جای ۵ درصد، ۵ هزار مگاوات ذکر شد و حال باید کاری کنیم که این رقم جبران شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کشور آلمان ۲۰ درصد برق تولیدی از انرژی‌های نو تامین می‌شود افزود: در کشورمان سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی نداشت که با اصلاح قیمت‌ها در سال گذشته این امر نیز اقتصادی‌تر شد.

وی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص تاکید بر تولید گفت: باید در بحثتولید ملی تجویز‌ها و سیاست‌های بیشتری را در نظر بگیریم چرا که رونق اقتصادی بدون تولید ملی امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه شدت انرژی بدون صنعتی شدن افزایش نمییابد، افزود: عمده مصرف انرژی در جایی است که تولید در آن صورت نمیگیرد و برای رسیدن به این هدف باید مصرف را کم کنیم و انرژی را به بخش خودی برسانیم تا زودتر نتیجه بگیریم.