دوره خشکسالی ۳۰ ساله شد

به گزارشافکارنیوز،در حال حاضر متاثر از عدم صرفه‌جویی‌ها و پیشی گرفتن میزان مصرف آب از تولید آن، انتظارات واقع‌بینانه سیاست‌گذار نسبت به شرایط کم‌آبی برآورده نشده، اما به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با انطباق وضعیت موجود و فراهم‌سازی تمهیدات جدید، در توسعه شهرها نگاه جدی به طرح‌های جامع تامین آب شرب داشته باشد.

با شدت گرفتن بحران کم‌آبی، به‌نظر می‌رسد دوره طولانی خشکسالی کشور آغاز شده است؛ بحرانی که ورود به وضعیت قرمز آبی در برخی از کلانشهرها را به همراه داشته و پیش‌بینی‌ها از ورود تهران به وضعیت قرمز آبی حکایت دارد. روز گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر تمهیدات عبور از خشکسالی اعلام کرد وضعیت تولید و مصرف آب در تهران در حال حاضر به مرحله سربه‌سر رسیده و درصورت عدم بهبود وضعیت بارش‌ها در پاییز یا عدم کاهش مصرف جدی آب، تهران به وضعیت قرمز خواهد رسید. خبر اعلام شده در حالی است که با عبور از مرحله سربه‌سر «کاهش میزان تولید آب نسبت به مصرف» پیش از این دو کلانشهر اصفهان و کرمان را در وضعیت قرمز آبی قرار داده بود و حال این بحران به کلانشهر تهران رسیده است.


بحران آب در سال‌های اخیر به یک بحران جهانی تبدیل شده، به طوری که عدم کاهش جدی مصرف آب و عبور میزان مصرف از تولید آب موجب شده تا بسیاری از کارشناسان از جنگ آینده با نام «جنگ آب» یاد کنند. جهانی شدن بحران آب در حالی است که ایران در رده کشورهای کم‌بارش قرار دارد و مصرف آب در کشور ما حدود دو برابر نرم جهانی است. نادیده گرفتن هشدارهای کم‌آبی موجب شد وزارت نیرو ابزارهای قهری را برای الزام کاهش مصرف آب مشترکان پرمصرف در دستور کار خود قرار دهد. براین اساس نیز حمیدرضا جانباز در نشست خبری روز گذشته خود از تدوین پیش‌نویس مصوبه‌ای برای قطع آب پرمصرف‌ها خبر داد. به گفته مدیرعامل آبفای کشور، پیش‌نویس این مصوبه تقدیم هیات وزیران شده تا در صورتی که مشترکی بیش از میزان تعیین شده الگو، آب مصرف کرد و به اخطارها توجه نکرد، در قالب این مصوبه آب واحد مسکونی‌اش قطع شود؛ علاوه بر این جریمه پرمصرف‌ها نیز در این مصوبه مد نظر قرار گرفته است. پیش از این نیز شرکت آبفای تهران آب آشامیدنی ۳ هزار مشترک پر مصرف را برای هفت ساعت قطع کرده بود، اما قانونی نبودن اجرای این طرح موجب شد این وزارتخانه اقدام به تهیه پیش‌نویس برای قطع آب آشامیدنی پرمصرف‌ها کند.

جانباز تصریح کرد: قطع آب مشترکان به‌عنوان آخرین راهکار در مجموعه وزارت نیرو مورد توجه قرار دارد، چرا که بیش از ۷۶ درصد از مشترکان الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند.

وی درخصوص حذف آبونمان از قبوض آب نیز گفت: در قالب اصلاحیه اطلاعیه شماره ۶ سازمان هدفمندی، آبونمان از قبوض حذف شد، اما اکنون پیشنهادی مطرح کرده‌ایم که مجددا آبونمان در قبوض آب لحاظ شود. هم‌اکنون این پیشنهاد منتظر اعلام نظر معاونت راهبردی ریاست جمهوری است.


دوره خشکسالی ۳۰ ساله شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تشریح عملکرد یک‌سال گذشته از فعالیت دولت در زمینه آب و فاضلاب درخصوص آخرین وضعیت ۱۲ کلانشهری که دارای بحران آبی اعلام شده بودند، گفت: این ۱۲ کلانشهر را به ۳ دسته بر اساس میزان کمبود تولید نسبت به مصرف تقسیم کرده‌ایم، به طوری که هم‌اکنون شهرهای کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز و شهرهایی نظیر تهران در وضعیت زرد هستند و دیگر شهرها مشکلی در تولید ندارند. همچنین حجم آب سدهای لار و لتیان در شرق استان تهران نیز در پایین‌ترین سطح سال‌های گذشته قرار گرفته و در صورتی که پاییز امسال بارش‌های مناسب در بالادست سدها نداشته باشیم و همچنین کاهش مصرف جدی از سوی شهروندان تهرانی صورت نگیرد، تهران به وضعیت قرمز از نظر آب نزدیک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: بیشترین وضعیت قرمز در ناحیه شرق تهران است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از طریق چندین خطوط انتقال آب از غرب به شرق تهران انجام خواهد شد. مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه برخی مراجع رسمی اعلام کردند که ما در یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی قرار گرفته‌ایم، گفت: مطالعات جامع آب کشور به این شرکت ابلاغ شده و ما تلاش می‌کنیم در یک افق ۲۵ ساله راهکارهای تامین آب شرب کشور را ببینیم.

جانباز تصریح کرد: هفته گذشته طرح یک فوریتی کمک به آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت که پس از تعطیلات مجلس تلاش می‌شود در مهرماه بتوانیم این طرح را مصوب کنیم که اگر این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم گشایشی در بخش اعتبارات داشته باشیم، هم تحرکی در آبرسانی به روستاها ایجاد می‌شود و هم طرح‌های به رکود رفته عمرانی در این بخش به جریان می‌افتد.


توسعه شهرها با نگاه به طرح‌های جامع آب

مشاور وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه توسعه شهرها باید منطبق بر طرح‌های جامع تامین آب باشد، اظهار کرد: مطالعات جامع تامین آب شرب شهرها به شرکت آب و فاضلاب کشور ابلاغ شد و ما در یک افق ۲۵ ساله درباره راهکارهای تامین آب شرب شهرها اقدام خواهیم کرد.

جانباز با تاکید بر اینکه نتوانستیم جمعیت شهرها را کنترل کنیم، افزود: باید طرح‌های آمایش سرزمینی و همچنین طرح‌های معماری و شهرسازی با یک نگاه بلندمدت به تامین آب شرب در شهرها باشد. در حال حاضر برخی مناطق مانند استان البرز، مشهد، شیراز و اطراف تهران با رشد جمعیتی حدود ۵/۴ تا ۶ درصد مواجه است که این موضوع امکان خدمات‌رسانی مناسب را از ما گرفته است.

این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: در آخرین جلسه شورای عالی آب بر این موضوع که طرح‌های توسعه کشور باید با نیم‌نگاهی به تامین آب باشد، تاکید شد در بخش شهری متوسط ۵۸/۰ درصد افزایش جمعیت تحت پوشش داشتیم، ولی تعداد مشترکان آب در کشور ۵/۶درصد رشد کرد.


هدررفت واقعی آب ۳/۱۳ درصد

جانباز در خصوص هدررفت آب نیز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تا پایان سال ۹۲ درصد میزان هدررفت آب در شبکه آب شرب ۷/۲۴ درصد بود که میزان هدر رفت واقعی آب ۳/۱۳ درصد و هدررفت ظاهری ۸/۹ درصد است. مشاور وزیر نیرو اظهار کرد: البته هدررفت آب در شبکه روستایی به دلیل فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال بالاتر است و رسیدگی سریع به این موضوع به دلیل کمبود اعتبارات میسر نیست.


واگذاری بیش از یک میلیون انشعاب

مدیرعامل آبفای کشور درخصوص واگذاری انشعاب آب در سال جاری نیز گفت: در سال جاری براساس طرح‌های توسعه‌ای، یک میلیون و ۲۰۰ هزار انشعاب واگذار خواهد شد که ۵۰۰ هزار انشعاب در بخش آب و ۷۰۰ هزار انشعاب در بخش فاضلاب خواهد بود.

وی افزود: وزارت نیرو متعهد است تا برنامههای دولتهای قبلی در جهت تامین آب شرب و جمعآوری فاضلاب در بخش مسکن مهر را به مرحله اجرا درآورد و به همین منظور خانههای آماده واگذاری به تفکیک استان و شهر اعلام خواهد شد تا فرصت تامین آب شرب در اولویت اقدام قرار گیرد.