زمان حذف ۴ صفر از اسکناس

به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور در حال برگزاری است در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش نرخ تورم در سال جاری و آینده، حذف صفر از پول ملی را خواهیم داشت یا خیر؟ گفت: این یک اقدامی است که باید اتفاق بیافتد منتها بررسی های ما می گوید که باید صبر کرد تا به نرخ تورم تک رقمی برسیم.

وی افزود: این کار باید در یک شرایط باثبات که در آن به یک افق بلندمدت در اقتصاد برسیم رخ دهد. در آن زمان چند کار باید انجام شود که یکی از آنها حذف سه صفر یا چهار صفر است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برای هر دو کار اقدامات کارشناسی انجام شده که در آخرین لحظه درباره آن تصمیم گیری می شود یکی از موارد نیاز کشور به قطع اسکناس متناسب با شرایط آن روز است که در این مورد تصمیم گیری می شود.

سیف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است لیست بدهکاران بانکی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده ناقص است و خود قوه قضائیه در حال تطبیق لیست ها است گفت: خوشبختانه ارتباط خوبی میان بانک مرکزی و قوه قضائیه وجود دارد و مراجع قضایی باید کمک کنند تا مسائل نظام بانکی را حل کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری میان بانک مرکزی و قوه قضائیه ادامه دارد گفت: اگر نقصی هم وجود داشته باشد به آن رسیدگی می کنیم و بانک مرکزی در این مسیر بانک ها را منسجم می کند که در مسیر قانونی اقدام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که در بسته خروج غیرتورمی از رکود، نظام بانکی چه وظیفه ای دارد؟ گفت: نظام بانکی هر روز پرونده های زیاد تسهیلاتی را ثبت می کند و در اینباره حتما اقدامات لازم را انجام می دهد، منتهی نیاز به پیش نیازهای خود دارد.

وی افزود: یکی از مباحثمهم بحثتامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی است به همین خاطر از استانداران تقاضا کردیم لیست بنگاه های اقتصادی که نیازمند سرمایه در گردش هستند و در آن مشکل دارند را به ما اعلام کنند.

سیف ادامه داد: ما اینها را بانک های مربوطه می دهیم تا با اولویت قائل شدن مورد رسیدگی قرار دهند و اگر مواردی وجود دارد که فکر می کند مشکل مشکل سرمایه ای در گردش نیست و ایرادات اساسی دیگری است آنها به ما منعکس کنند.