بانک مرکزی نباید صندوق دولت باشد

به گزارشافکارنیوز،مسعود دانشمند در خصوص عدم تمکین بانک‌ها از دستورات بانک مرکزی گفت: یکی از دستورات بارز بانک مرکزی که بانک‌ها از آن سرپیچی می‌کنند، موضوع نرخ سودهای بانکی است، زیرا نرخ بهره نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای دنیا، فارغ از شاخص‌های کلان اقتصادی تعیین نمی‌شود.

وی افزود: هنگامی که نرخ تورم ۲۵ درصد است، چگونه ممکن است که نرخ تسهیلات بانکی را ۲۲ درصد تعیین کنیم که مطمئنا نرخ سود سپرده‌ها را هم باید ۱۶ و ۱۷ درصد تعیین شود که در این صورت در پایان سال مشتریان ضرر می‌کنند و از مبلغ اصلی پول آن‌ها کاسته می‌شود.

دانشمند در ادامه تصریح کرد: همواره در همه دنیا نرخ بهره سپرده‌های بانکی بیش از تورم است تا صاحبان سرمایه تشویق شوند و سپرده‌های خود را در نظام بانکی نگهدارند، طبیعی است وقتی بانک نرخی بالا‌تر از تورم تعیین می‌کند، سپرده گذاران به سرمایه گذاری راغب می‌شوند.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه با توجه به هزینه‌ها و ریسکی که بانک‌ها دارند اگر بخواهند تسهیلات بدهند باید حدودی بالا‌تر از نرخ سود سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلات را تعیین کنند، گفت: وقتی بانک مرکزی دستوری، نرخ ۲۲ درصد را تعیین می‌کند، در حالی که بانک‌ها باید ریسک موجود را حفظ کنند، طبیعی است به دستورات بانک مرکزی توجهی نمی‌کنند و در کنار فعالیت‌های خود به بنگاهداری روی می‌آورند و شرکت‌های بازرگانی و سرمایه گذاری در کنار فعالیت‌های خود افتتاح می‌کنند و به دلیل اینکه این شرکت‌ها و موسسات زیرمجموعه بانک مرکزی نیستند، تسهیلات ۲۶ و ۲۷ درصد و یا شاید بالا‌تر هم به مشتریان اعطا می‌کنند.

نرخ سود سپرده‌ها و سود تسهیلات باید با هم همخوانی داشته باشد


دانشمند گفت: نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات باید با هم همخوانی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت به محض اینکه بانک نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهد، مشتریان سرمایه‌های خود را از بانک خارج و به سمت بازارهای غیر رسمی می‌برند و همین نظارت کمی هم که روی این بازار‌ها وجود دارد، از بین می‌رود.

وی افزود: هنگامی که سپرده بانک‌ها کاهش می‌یابد و نیاز به تسهیلات در بازار وجود دارد، اما وقتی بانک‌ها نتوانند منابع مورد نیاز را تامین کنند، مردم به سمت بازارهای غیر رسمی روی می‌آورند.

وی در ادامه در خصوص کاهش مجدد نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی و تورم باید همگام با هم حرکت کند، یعنی هنگامی که قصد کاهش نرخ سود بانکی را داریم، باید نرخ تورم هم کاهش یافته باشد.

دانشمند عرضه و تقاضا را عامل دیگری برای تعیین نرخ سود بانکی دانست و گفت: تا زمانی که بانک‌ها هر میزانی که تسهیلات اعطا کنند، متقاضی وجود دارد و بعد عرضه خیلی کم است، یعنی سپرده در بانک‌ها با‌‌ همان نسبت تقاضا نیست و تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.

وی افزود: بانک یک موسسه بازرگانی است و باید سود به سهامداران بپردازد و اگر در این زمینه ضعیف عمل کند مطمئنا کلیه سهامداران سرمایه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند.

بانک مرکزی نباید کارمند دولت باشد


مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید استقلال خود را پیدا کند تا بتوان به عنوان مدیر بازار پولی عملکرد درستی داشته باشد.

وی افزود: بانک مرکزی نباید کارمند دولت باشد، بلکه ساز و کار بانک مرکزی باید به گونه‌ای باشد که رئیس آن از طرف رئیس جمهور پیشنهاد شود و سپس مجلس آن را تائید کند.

بانک مرکزی باید مثل وزارتخانهها باشد و بتواند به مجلس پاسخگو باشد، یعنی مجلس بتواند رئیس بانک مرکزی را برای طرح سوال به صحن علنی مجلس بیاورد. متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی به صندوقی برای دولت تبدیل شده و دولت هرگاه پول کم میآورد، از بانک مرکزی میگیرد که اصلا کار درست و کارشناسی نیست.