تلاش ایران برای تسخیر بازار انرژی اروپا

به گزارشافکارنیوز،یک کارشناس انرژی و استاد دانشگاه دولتی باکو گفت، ایران علی‌رغم احتمال عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، بر اروپا به عنوان بازار اصلی انرژی برای ذخایر خود متمرکز شده است.

بختیار اصلان بایلی افزود: ایران بیشتر به سوی اروپا تمایل دارد تا فناوری مدرن برای فعالیت های اکتشافی کارآمد و موثر مورد نیاز خود را به دست آورد.

وی افزود: از نظر عرضه گاز، من معتقدم که ایران بیشتر به سوی اروپا تمایل دارد.

بر اساس توافقی که در نوامبر ۲۰۱۳ حاصل شد، کشورهای غربی توافق کردند تا برخی از تحریم‌های ایران را در قبال محدود کردن جنبه‌های خاصی از فعالیت هسته‌ای این کشور کاهش دهند. روند کاهش تحریم‌ها به ایران این شانس را می‌دهد که به یک تامین‌کننده انرژی برای اروپا تبدیل شود.

اصلان بایلی تصریح کرد: بدیهی است، ایران به فناوری مدرن برای فعالیت‌های اکتشافی موثر و کارآمد نیاز دارد و این فناوری‌ها می‌تواند از سوی غرب تامین شود. از اینرو، من فکر می کنم که ایران تمایل بیشتری به سوی اروپا دارد اما روابط کنونی خود در زمینه انرژی را حفظ خواهد کرد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد، با توجه به این که، اتحادیه اروپا به صورت ویژه تمایل دارد تا پس از کاهش تحریم‌ها، تامین گاز از منبعی غیر از روسیه را افزایش دهد، ایران می‌تواند از دسترسی آسان به بازار اروپا سود ببرد.

اصلان بایلی افزود، ایران به احتمال زیاد تمایل دارد که به عضویت کامل سازمان همکاری‌های شانگهای دربیاید تا بخشی از تحولات مهم در این منطقه باشد.

این کارشناس مسائل انرژی ادامه داد ایران به احتمال فراوان به عضویت کامل در سازمان شانگهای تمایل دارد اما ایران به دلیل تحریم های فعلی به راحتی نمی تواند عضو این سازمان شود، زیرا مقررات فعلی عضویت مانع این کار می شود. بنابراین موضوع عضویت کامل کشورهای ایران، پاکستان و هند در سازمان همکاری شانگهای یک موضوع مربوط به آینده است.

این کارشناس انرژی اضافه کرد، ایران به علت تحریم‌های موجود نمی‌تواند به آسانی به این سازمان بپیوندد چراکه قوانین کنونی عضویت این امر را غیرممکن می‌سازد. از اینرو، موضوع عضویت کامل ایران، پاکستان و هند مسئله‌ای مربوط به آینده است.

روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاریهای شانگهای و ایران، افغانستان، هند، مونگولیا و پاکستان اعضای ناظر این سازمان هستند.