گزارش کیفیت بنزین روی میز لاریجانی

به گزارشافکارنیوز،دکتر بهزاد ادهمی با اعلام این که گزارش گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی آماده و حدود سه هفته پیش برای رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شد گفت: این گزارش با توجه به اسنادی که در اختیار کمیسیون بهداشت قرار گرفته بود و بعد از بررسیهای صورت گرفته در این کمیسیون و توسط تیم کارشناسی معاونت نظارت مجلس تهیه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این گزارش از اسناد سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شده است؟ توضیح داد: در ابتدا این سازمان اعلام کرد، اسنادی که ثابت می‌کند بنزین پتروشیمی آلاینده است را ارائه‌کرده است؛ اما این سازمان به کمیسیون مطبوع بنده نیز اسنادی ارائه نداده بود. بعد از آن در کمیسیون تلفیق جلسه‌ای برگزار و کلیه دستگاههای مرتبط هم به آن دعوت شدند که سازمان حفاظت محیط زیست از جمله آنها بود.

وی ادامه داد: بعد از این جلسه، مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که اسناد آلایندگی بنزین پتروشیمی را ارائه کرده‌‌اند. دکتر شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان هم از بنده پرسیدند که آیا این سازمان اسنادی ارائه کرده است؟ که پاسخ من به وی منفی بود. نهایتاً بعد از ارسال گزارش اسنادی برای ما ارسال شد و اظهار کردند که اینها اسناد ماست.

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست اسناد معتبری تا تاریخ تهیه گزارش را به مجلس ارائه نکرد خاطر نشان کرد: اسنادی که سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس ارسال کرده در نتیجه‌گیری نهایی گزارش کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی هیچ تغییر ایجاد نخواهد کرد؛ یعنی این اسناد باعثلغو نتیجه گزارش مورد نظر نخواهد شد.

ادهمی درباره نتیجه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اظهار کرد: از آقای لاریجانی برای انعکاس و نحو رسانه‌ای شدن نتیجه گزارش کسب تکلیف کرده‌ایم که تاکنون ایشان دستوری در این زمینه ارائه نکرده است.

به گفته وی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره حجم بنزین مورد نیاز کشور، حجم بنزین تولید داخل، حجم مورد نیاز بنزین وارداتی، کیفیت بنزین تولید داخل و وارداتی، بنزین تولید شده به کمک ریفرمت تولید شده در واحدهای پتروشیمی و تأثیر آنها در آلایندگی توزیعی در سطح کشور است.

بعد از این که شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان حفاظت محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمیها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزینهای توزیعی و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.