بازدید ربیعی از یک طرح ملی اشتغالزایی

به گزارشافکارنیوز،مدیر موفق کسی است که بتواند با کارکنان زحمتکش خود انس بگیرد، یعنی وارد وضعیت معیشتی آن‌ها شود و به دنبال رفع مشکلات آن‌ها با راهکارهای عملیاتی باشد. در بحثکارگر در جوامعی که تفکر درستی ندارند، به این موضوع فکر می‌کنند که پایین‌ترین مجموعه طبقه کارگر هستند، اما این تفکر بسیار غلطی است، زیرا در هر فرآیندی از طرح، پس از مطالعه و برنامه‌ریزی انجام کار در نهایت به دست کارگران اتفاق می‌افتد و اصل و اهمیت کار با کارگران است.

شاید برنامه بازدید‌های دیروز ربیعی با این هدف صورت گرفت اما نباید از این غافل بود حل مشکلات کارگران و اقشار ضعیف جامعه با بازدید‌های نمادین انجام نمی‌شود. البته منکر این موضوع نمی توان شد که حتی توجه مسئولان در حد بازدید هم می تواند اثرات مثبتی داشته باشد. خلاصه کلام اینکه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته به منظور بررسی خدمات رفاهی برای کارگران و همچنین نظارت بر وضعیت‌ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی راهی شهرستان کرج و اشتهارد شد، گزارش زیر را با هم می‌خوانیم.

وزیر کار، ابتدا با حضور در مجموعه فرهنگی، ورزشی کارگران امام خمینی(ع) در مراسم افتتاح استخر وسالن تیراندازی نور حضور یافت و از قسمت های مختلف این مجموعه بازدید کرد. پروژه استخر و سالن تیراندازی نور واقع در مجموعه ورزشی و فرهنگی کلاک دارای زیربنایی معادل ۵۴۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶میلیارد و پانصد میلیون تومان(اعتبار مذکور کلیه هزینه‌های احداثساختمان و انشعاب برق، آب و گاز و… را شامل می شود) از محل اعتبارات ملی و استانی احداثشده است.

سالن تیراندازی، ایروبیک و بدنسازی، استخر، استخرآموزشی، سونای خشک و بخار، تونل مه، جکوزی، سالن ماساژ، کافی شاپ حوضچه آبسرد از امکانات این مجموعه اسخر و سالن است.

پس از آن علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از شیرخوارگاه امام علی(ع) استان البرز بازدید کرد و در حاشیه این مراسم با اشاره به آغاز طرح نهضت ماندگار به صورت پایلوت در استان البرز اظهار داشت: این طرح در هفته دولت کلید خورد و در این مدت ۴۰۰ میلیون تومان به اعتبارات ماهیانه بهزیستی استان البرز اضافه شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود این طرح در کل کشور اجرایی شود و اگر با حمایت رسانه‌ها به طور صحیح اطلاع رسانی شود پیش بینی می‌کنیم ۵ الی ۶ میلیون نفر به این طرح بپیوندند. در این طرح خانواده‌هایی که تمایل دارند می‌توانند قسمتی یا تمام یارانه خود را به سازمان بهزیستی اهدا کنند که سازمان این مبالغ را در توسعه کمی و کیفی خدمات خود به کار بگیرد.

ربیعی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های دولت در بحثتحول مسائل حمایتی است و تحت عنوان سیاست حمایتی دولت محسوب می‌شود یکی از اقدامات مهم در این دوره لایحه عمومی اجتماعی است که در این لایحه به بحثکودکان بی سرپرست و بدسرپرست و جامعه هدف سازمان بهزیستی اشاره شده است.

همچنین وی خبر داد: از هفته دولت تا کنون ۱۰ هزار نفر یارانه خود را برای حمایت از سازمان بهزیستی اهدا کرده‌اند که این مسئله حکایت از تلاش مردم برای رسیدن به رفاه عمومی دارد.

خلاصه ربیعی پس از این بازدید‌ها برای بازدید از طرح ملی اشتغالزایی آموزش های محصول محور راهی شهرستان اشتهارد شد. مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اشتهارد با همت خیرکارآفرین، ایرج اشتهاردی یکی از بزرگترین مراکز آموزش‌ فنی و حرفهای در کشور است که با توجه به ظرفیت ویژه منطقه ای و بومی به عنوان محل اجرای طرح آموزش های محصول محور و ایجاد نخستین شهرک آموزش و اشتغال صنعت پوشاک کشور انتخاب شد.

این مرکز آموزشی در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع بنا شده و دارای زیربنایی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع مشتمل بر چهار ساختمان آموزشی، ساختمان مهارت آموزی کودکان، آمفی تئاترروباز، غذاخوری، قهوه سرا، مجموعه خوابگاهی و ۸ واحد مسکونی برای اسکان کارکنان می‌باشد.

کارگاه‌های آموزشی مرکز پذیرای علاقمندان به فراگیری فنون مهارتی در رشته هایی همچون تراش، فرز، اتومکانیک، تأسیسات، رایانه و گیاهان دارویی است.

*روند اجرای طرح ملی اشتغالزایی آموزش‌های محصول محور


تدوین استانداردهای، عقد قرارداد با مجری طرح، تبلیغات و اطلاع رسانی، مشاوره و هدایت آموزشی، گزینش جذب و پذیرش کارآموزان، آماده سازی مرحله به مرحله بلوک‌ها، انتقال تجهیزات به کارگاه های آماده شده، آمادی سازی کامل کارگاه‌ها در بلوک‌های مورد نظر، شروع آموزش در کارگاه‌های آموزشی بر اساس استانداردهای تدوین شده و آماده سازی سایر ساختمان های آموزشی، خوابگاه، نمازخانه، رستوران و مهد کودک برای ایجاد زمینه حضور و جذب پذیرفته شدگان از جمله مراحل اجرای طرح ملی اشتغالزایی آموزش‌های محصول محور صنعت پوشاک در مرکز آموزش فنی و حرفه ای اشتهارد است.

اپراتور ماشین‌های دوخت صنعتی در سطوح ۱و۲ طراحی صنعتی پوشاک مردانه، مسئول کنترل کیفیت فرآیند تولید صنعتی پوشاک، حرفه ای آموزشی آموزش‌های محصول محور در شهرک آموزش و اشتغال صنعت پوشاک شهرستان اشتهارد است.

درفاز نخست، ۲۵۰ نفر از متقاضیان در فرآیند آموزش پذیرفته شده‌اند که تا کنون ۱۲۰ نفر از آنان با اتمام دوره اپراتور ماشین‌های دوخت صنعتی در کارگاه‌های مجهز آماده ورود به مرحله تولید صنعتی می‌باشند.

طرح آموزش‌های محصول محور صنعت پوشاک در مرکز اشتهارد، پس از پایان فعالیت‌های عمرانی و آماده سازی کامل بخش های مختلف مرکز، جذب یک هزار نفر نیرو برای آموزش در این طرح و بکارگیری آنها را دنبال می‌کند.

*اهداف اجرای طرح ملی اشتغالزایی آموزش‌های محصول محور


همگام شدن با تمهیدات کشور در وضعیت اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار، اجرای عدالت آموزشی به ویژه آموزش‌های فنی و حرفه ای، جلب مشارکت کارآفرینان، افزایش اثر بخشی و کارآیی و ارتقای بهره‌وری آموزش‌های مهارتی، حفظ اشتغال روستاییان و رشد و توسعه مشاغل خانگی، ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار و افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش از جمله اهداف اجرای الگوی آموزشی محصول محور است.

* تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی نیازمند آموزش است


در این مراسم سهیلا کلاهی، مدیرعامل شرکت ایلیا کوثرپارس، نخستین زن کارآفرینی کشوری درباره اجرای این طرح گفت: این طرح تدبیری برای حرکت به سمت جنبش اشتغال زایی است که اگر بتوانیم از مدت زمان خرید کاهش به تقویت بهره‌وری اضافه کنیم می‌توانیم مشکل اشتغال زایی را حل کنیم.

وی ادامه داد: باید به سمتی پیش رویم که رقابت پذیری در تمام‌ کارهای ما نقش پر رنگ داشته باشد تا بتوانیم به توسعه و پیشرفت نزدیک شویم. در آموزش عالی تنها یک رشته وجود دارد که منجر به اشتغال ختم می‌شود و علت آن هم این است که ۲سال نیرو کارورزی در بیمارستان دارد و مهارت کسب می‌کند و همین مسئله موجب جذب نیرو در بازار می‌شود.

کلاهی به ارائه آموزش‌های مبتنی بر بازار محور اشتغال اشاره کرد و افزود: در دو کارخانه تولید پوشاک، نزدیک یک هزار نفر مشغول فعالیت هستند و از آنجاییکه برای تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی و برای تولید محصول به آموزش‌های مهارتی نیاز است، با مساعدت سازمان آموزش فنی وحرفه ای و طبق تفاهم نامه های منعقده در سراسر کشور به روش آموزش بازار محور در حوزه صنعت پوشاک گام برداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ایلیا کوثر پارس با اشاره به اینکه در این کارخانه برای زنان سرپرست خانوار، زندانیان آزاد شده، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و معتادان بازپروری شده اشتغال ایجاد شده است افزود: در سالهای گذشته برای بیش از ۵ هزار نفر آموزشهای مهارتی لازم ارائه شده است و این تعداد از مهارت آموختگان مشغول فعالیت هستند و کارگاههای خوشهای در کنار کارگاه پوشاک ایجاد شده است.چرا که طرح بزرگ اشتغالزایی آموزشهای محصول محور به صورت تعاونی و پشتیبانی با مشارکت موثر کارآفرینان به صورت تخصصی و بین رشته ای آموزش تا فروش محصول را در بر میگیرد.