تناقض‌گویی مسولان از زمان عرضه بنزین یورو ۴

به گزارشافکارنیوز،با وجود اینکه چند ماهی است که بنزین با استاندارد روز اروپا یا همان یورو ۴ یا به قول متولیان و مسوولان شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، بنزین پاک در جایگاهای کلانشهر تهران، کرج و تبریز توزیع می شود. اما مسولان اداره کل محیط زیست خبر از توزیع بنزین پاک در اراک و تبریز از اوایل مهرماه خبر می دهند. این موضوع نشان‌دهنده این است که مسولان و ارگانهای مرتبط با این بحثباهم هماهنگی ندارند.

بر این اساس هم‌اکنون در ۱۲۳ جایگاه شهر تهران سوخت با کیفیت مناسب توزیع می‌شود و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال در اکثر کلانشهرها بنزین پاک توزیع خواهد شد.

این درحالی است که عباس کاظمی معاون وزیر نفت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی قبلا گفته بود بنزین یورو۴ در کلانشهرهای تهران، کرج و اراک همچنین تبریز عرضه می شود.

همچنین به گفته این مسئول بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است با افزایش تولید بنزین یورو ۴ در کشور و همچنین واردات این نوع بنزین، در تعداد دیگری از کلانشهرها از جمله اصفهان، اهواز و مشهد نیز بنزین یورو ۴ عرضه شود.

لازم به ذکر است که با پیگیری داود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران تاکید کرد که توزیع بنزین یورو۴ حدود دو ماه پیش در کلانشهرها شروع شده و برنامه ریزی به گونه است که در اکثر کلانشهر گسترش پیدا کند.

گفتنی است که بنزین یورو ۴ با استفاده از راکتورهای جدید از بنزین معمولی ترکیبات گوگردی را حذف کرده و با شاخه دار کردن(ایزومری کردن) برشهای کم اکتان بنرینی، بنزینی با مواد آلوده کننده کمتر تولید می نمایند که در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست بسیار موثر می باشد.

ولی بنزین سوپر دارای اکتان بالاتر جهت آرام سوزی موتور است. البته بنزین سوپر نیز با توجه به روش ساخت آن(پلت فرمیت یا افزودن مواد اکتان زا) دارای سطح استانداری خاصی است که در روش پلت فرمیت با آلودگی بسیار کم و در روش استفاده از مواد اکتان ساز در صورت استفاده از بنزین پایه با استاندارد یورو ۴ نیز بنزین سوپری با سطح آلودگی یورو ۴ خواهیم داشت.

حال سوالی که پیش میاید این است که با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و نیز فصل سرما و ادامه افزایش آلودگی هوا بر اثر افزایش آلاینده ها و همچنین اهمیت عرضه بنزین یورو ۴ ،چرا مسولان این سازمانها از نحوه و زمان عرضه این محصول استراتژیک اطلاع ندارند و باهم هماهنگ نیستند . همین امر این شبه را ایجاد می کند که آیا بنزین مصرفی در کلانشهرها هم اکنون بنزین پاک است یا نه؟