حسن معین نعمتی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به بلاتكلیفی خریداران خودرو در بازار اظهار كرد: وجود ابهامات فراوان در شیوه ارزش گذاری خودرو موجب سردرگمی مشتریان و نبود ثبات در بازار خودرو كشور شده كه باید هر چه زودتر این موضوع به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای صادراتی ایران در بازارهای خارجی بر اساس نظام عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شوند که این روش در داخل هم می تواند اجرا شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دیگر روش های قیمت گذاری خودرو گفت: تعیین قیمت بر اساس نرخ فروش خودرو در خارج از کشور از دیگر روش هایی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد تا در زمینه قیمت، نرخ واقعی محصولات داخلی به دست آید.

وی با اشاره به وجود رقابت شدید در بازار خودرو ایران گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از ارزش خودروهای در کشور در اختیار محصولات وارداتی است که با احتساب بازار قطعات و لوازم جانبی خودرو می توان گفت نزدیک به ۷۰ درصد از ارزش بازار این حوزه در اختیار محصولات وارداتی است و تولیدکنندگان ایرانی در این میان حدود ۳۰ درصد سهم ارزشی بازار محصولات صنعت خودروسازی را در اختیار دارند.

وی اظهار کرد: در سال ۸۲ میزان سهم ارزشی خودروهای وارداتی از بازار ایران تنها ۳ درصد بوده که این رقم در ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در صورتی که روند واردات با سرعت فعلی ادامه یابد، عملاً تولیدکنندگان داخلی هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

معین نعمتی ادامه روند واردات فعلی را افزایش میزان اشتغال برای کارگران و کارکنان شرکت های خارجی عنوان کرد و گفت: تولید داخل به شدت تحت تاثیر این حجم واردات قرار دارد و در صورتی که مورد حمایت دولتی قرار نگیرد بزودی جایگاه خود را از دست خواهد داد.

این كارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار زمینه فروش بهتر محصولات داخلی و رونق كسب و كار را فراهم كرده و از بروز مشكلات احتمالی آینده جلوگیری خواهد كرد.