به گزارشافکارنیوز،سید زمان حسینی در جمع خبرنگاران بازدید کننده از پست ۶۳.۴۰۰کیلوولت فیروزکوه مبنی بر اینکه آیا مشکل سوخت‌رسانی از سوی وزارت نفت به نیروگاه‌های برق مرتفع شد یا خیر، گفت: با هماهنگی‌هایی که وزارت نیرو و توانیر و مسئولان وزارت نفت انجام دادند، مشکل کمبود سوخت فسیلی و مایع نیروگاه‌های برق مرتفع شد و دیگر مشکل کمبود سوخت نداریم.

وی ادامه داد: پست ۶۳.۴۰۰کیلوولت فیروزکوه یکی از مهمترین و بی‌نظیرترین پروژه‌ها در نوع خود است که شروع عملیات ساختمانی و تأمین تجهیزات از سال ۸۷ آغاز و از ابتدای سال ۹۳ نصب تجهیزات در این پروژه آغاز شد.

حسینی اضافه کرد: اعتباراتی که از بیش از سه سال گذشته برای این پروژه‌ صرف شده است بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده است بنابراین اگر بخواهیم این پروژه را همین الآن احداثکنیم باید ۱۰۰میلیارد تومان هزینه کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران هدف از احداثاین پست را اینگونه عنوان کرد و گفت: هدف اول این است که چون شبکه برق شهرستان فیروزکوه پاسخگوی نیاز فعلی نبود لذا این پست طراحی شد تا پاسخگوی نیاز متضایان جدید و فعلی برق باشد.

حسینی اضافه کرد: هدف دوم این بود که چون در شهرستان فیروزکوه دو کارخانه بزرگ سیمان وجود دارد که نیازمند تأمین برق آن هستیم مقرر شد با احداثاین پست سه نیروگاه بزرگ کشور با نام‌های شهید سلیمی‌نکاح، پاکدشت و دماوند و نیروگاه سمنان به این پست وصل شود.

حسینی با بیان اینکه ظرفیت این پست ۴۰۰مگاولت آمپر است در حالیکه نیاز فعلی ۹۰ مگاولت آمپر است، گفت: این پست به طور مستقیم از ۴۰۰کیلوولت به ۶۳ کیلوولت تبدیل می‌شود که همین موضوع باعثمی‌شود تا اتلاف انرژی به حداقل برسد و هزینه انتقال برق به شکل قابل توجه‌ای کاهش یابد.

حسینی با اشاره به اینکه پست ۶۳.۴۰۰کیلوولت فیروزکوه تماماً توسط متخصصان ایرانی طراحی، اجرا و ساخته شده است، گفت: تنها ۷ تا ۸ درصد تجهیزات این پست از کشور آلمان(رله‌ها) از آلمان خریداری ونصب شده است.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود این پست ظرف ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری برسد.

حسینی با اشاره به اینکه این پست باید زودتر از این موعد به بهره‌برداری می‌رسید گفت: صنعت برق کشور بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان بدهی دارد. این بدهی‌ها یک مقدار موجب تحمیل مشکلات به صنعت برق شده است به همین دلیل راه‌اندازی همین پست نیز مستثنی از این مشکلات نبوده است.

وی با بیان اینکه تأمین هزینه احداثاین پست حدوداً ۸۰درصد از منابع داخلی و ۲۰ درصد از منابع عمومی دولت بوده است، ‌گفت: ‌ امسال به دلیل گرمای زودرس و استمرار گرما شرایط سختی برای تأمین برق به حوزه استحفاظی شرکت برق منطقه تهران تحمیل کرد و شاید اگر این گرمای زودرس و استمرار گرما در اروپا یا آمریکا رخ می‌داد آنها منفعل می‌شدند اما خوشبختانه توانستیم پیک مصرف را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

حسینی با اشاره به اینکه مسائل مالی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ به خاطر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و شیب ملایم قیمت‌ها بهتر شده است، ‌گفت: قیمت تمام شده برق برای هر کیلووات ساعت ۷۰ تومان است اما متوسط دریافتی ما بالغ بر ۵۰ تومان است.

وی افزود: اجرای هدفمندی یارانه‌ها که با شیب ملایم قیمت‌ها همراه بود باعثشد ما سرعت بیشتری برای اجرای برخی از پروژه‌ها به دست بیاوریم.

وی افزود: در حال حاضر در شرکت برق منطقه‌ای تهران بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ پروژه داریم اما ۲۰ پروژه اولویت‌دار شامل اجرای خط و پست داریم که باید تا قبل از پیک سال ۹۴ آنها را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم تابستان سال ۹۴ را هم بدون مشکل سپری کنیم.

به گفته وی کل ظرفیت نصب شده برق در کشور در سال ۵۷،۷۵۰۰مگاوات بود که در حال حاضر این ظرفیت با ۱۰ برابر رشد به ۷۲هزار مگاوات رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دو نیروگاه تولید پراکنده و یک نیروگاه بزرگ قرار است توسط بخش خصوصی در حوزه استحفاظی برق منطقه تهران احداثشود.

وی در خصوص انتقال خطوط برق فشارقوی به زیر زمین در تهران گفت: سیاست ما این است که چون تهران هم رشد عمودی و هم رشد افقی دارد پس بنابراین باید بسترهای لازم برای زندگی فراهم شود پس باید اقدام به تأمین برق کنیم.

حسینی گفت: خطوط هوایی برق علاوه بر اینکه نما و چهره شهر را نازیبا می‌سازد مشکلات زیست‌محیطی نیز به همراه دارد، بنابراین تلاش می‌کنیم کابل‌های فشارقوی را به زیر زمین انتقال دهیم که در این خصوص ۱۰ پروژه انجام خواهیم داد.

به گفته وی این پروژه‌ها شامل انتقال خطوط به زیر زمین در تونل شیخ بهایی به مصلی، اشرفی اصفهانی به شهید فیروزی و کریم‌خان به پست مصلی بوده است.

وی تأکید کرد: به هر حال انتقال خطوط قدیمی تهران به زیر زمین را اولویت‌بندی کردیم که به تدریج خطوط هوایی را جمع و به زیر زمین منتقل کنیم. مثل اتوبان صدر و اشرفی اصفهانی که باید آنها را در اولویت قرار دهیم.

به گفته وی تا کنون انتقال خطوط هوایی برق به زیر زمین ۴۰کیلومتر اجرا شده است و در حال حاضر حدود ۳۵ کیلومتر نیز در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد:هزینه انتقال خطوط هوایی هر یک کیلومتر یک میلیارد تومان است در حالیکه انتقال همان خطوط به زیر زمین هر کیلومتر ۱۰میلیارد تومان هزینه دارد.