ایرانی ها چه قدر برای خرید خودروی خارجی پول داده اند؟
گروه اقتصادی -

در ۵‌ ماه امسال ۴۸ هزار خودرو به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار وارد کشور شد که از نظر تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

به گزارشافکارنیوز؛ مقایسه تعداد و ارزش واردات خودرو در ۵ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال۹۲ که ۱۷هزار خودرو به ارزش ۳۵۱میلیون دلار وارد کشور شده بود، همچنین حاکی از رشد ۲۲۹درصدی ارزش تا پایان مرداد‌ماه سال‌جاری نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته است.

با یک حساب ساده می توان تخمین زد که ایرانی ها در سال جدید چه قدر برای خرید خودروی وارداتی یا همان خودروهای از ما بهتران خارجی هزینه کرده اند؟

هزینه های واردات خودرو از طریق دریا:

1 - هزینه اخذ ترخیصیه: اگر با کانینر آمده باشد ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد ۲۰۰ هزار تومان
هزینه اخذ ترخیصیه را متوسط ۵۰۰هزار تومان برای هر خودرو در نظر می گیریم که با توجه به واردات ۴۸هزار دستگاه خودرو در سال جاری معادل ۲۴میلیارد تومان می شود.

2 - پرینت اظهارنامه، ثبت پکینگ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک: ۲۰ هزار تومان
هزینه این بخش نیز ۹۶۰میلیون تومان می شود.

3 - هزینه لاک و مهر اظهارنامه: ۵ هزار تومان
برای لاک و مهر اظهارنامه نیز فرض می کنیم در حالت حداکثری ۲۴۰میلیون تومان از واردکنندگان اخذ شده است.

۴ - هزینه ی ۸ در هزار استاندارد(ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار)
Price(Fob) *iran customs exchange rate = Price(Rials)
۸۰۵میلیون دلار * ۳۱۰۰ = ۲۴۹۵.۵میلیارد تومان

Price(rials) *۸/۱۰۰۰ = Standards charges
۲۴۹۵.۵میلیارد تومان * ۱۰۰۰/۸ = ۱۹میلیارد تومان

۵ - ده درصد وزارت راه(اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود)

هزینه حمل و نقل هر دستگاه خودرو را ۳۰۰دلار در نظر می گیریم که درنتیجه هزینه این بخش در حدود ۴۵میلیارد تومان می شود. از این مبلغ باید ۱۰درصد به وزارت راه پرداخت شود. درنتیجه واردکنندگان در ۵ماهه ابتدایی سالجاری حداقل ۴.۵میلیارد تومان به وزارت راه پرداخت کرده اند.

۶ - هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک:
ارزش سیف کالا * نرخ ارز = ارزش ریالی کالا در گمرک
۸۰۵میلیون دلار * ۳۱۰۰ = ۲۴۹۵میلیارد تومان

ارزش ریالی کالا * ۴۰ درصد = حقوق ورودی
۲۴۹۵میلیارد تومان * ۴۰درصد = ۹۹۸میلیارد تومان

(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * ۷ درصد = مالیات بر ارزش افزوده
۳۴۹۳میلیارد تومان * ۷درصد = ۲۴۵میلیارد تومان

مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک
۲۴۵میلیارد تومان + ۹۹۸ میلیارد تومان = ۱۲۴۳میلیارد تومان

۷ - هزینه انباردای: اگر کالا به بارج ارسال شده باشد هزینه های نزدیک ۲۰۰ هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر، انباردای، جابجایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

اگر متوسط یعنی ۶۰۰هزار تومان را هزینه انبارداری هر خودرو در نظر بگیریم: ۲۸میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان هزینه انبارداری واردکنندگان شده است.

۸ - هزینه دموراژ کانتینر(تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ به شما تعلق می گیرد.) هزینه ای بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان
فرض می کنیم واردکنندگان برای این بند هزینه ای پرداخت نکرده اند.

۹ - حق الزحمه ترخیص کار گمرکی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰(بستگی به ارزش خودرو دارد و ممکن است تا ۲ میلیون تومان نیز اخذ شود)
با وجود حداقل هزینه یعنی ۶۰۰هزار تومان، واردکنندگان ۲۸میلیارد تومان نیز حق الزحمه پرداخت کرده اند.

۱۰ - هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری
فرض می کنیم هزینه این بند نیز چندان زیاد نبوده است.

۱۱ - هزینه شماره گذاری کالا
یکی از مهمترین هزینه هایی که به واردات خودرو تعلق می گیرد در این مرحله است. مصوبه جدید دولت چنین است:

برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، از این پس خودروهای سواری، ون و وانت‌‌هایی که مصرف سوخت آنها زیر ۶ لیتر است باید برای شماره‌گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده، خودروهای ۶ تا ۱۰ لیتر هزینه اسقاط ۴ دستگاه و خودروهای بالای ۱۰ لیتر هزینه اسقاط ۶ دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند.

گفته می شود تاکنون واردکنندگان برای اسقاط ۲۹هزار دستگاه خودروی فرسوده ثبت نام کرده اند. با توجه به هزینه ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومانی اسقاط، یعنی تا مرداد ماه واردکنندگان هزینه ای در حدود ۷۳میلیارد تومان پرداخت کرده اند.

با جمع هزینه های بالا، می توان گفت واردکنندگان در پنج ماهه نخست امسال برای واردات ۴۸هزار دستگاه خودرو به ایران در حدود ۱۴۲۲میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده اند و این هزینه به جز رقم ۲۴۹۵میلیارد تومانی خرید خودروهایشان است. در واقع جمع کل هزینه های واردکنندگان ۳۹۱۷تومان بوده است. حال اگر فرض کنیم هر واردکننده در بهترین حالت سودی ۲درصدی را برای خود در نظر گرفته است، پس می توان گفت ۷۸میلیارد تومان نیز سود نصیب واردکنندگان شده است.

بنابراین می توان گفت تنها در پنج ماهه سال جاری، مردم ایران در حدود ۳۹۹۵میلیارد تومان خودروی خارجی خریده اند.

بررسی ها نشان می دهد طی ده سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شده است. در برخی سال های خاص مانند ۹۰ و ۹۱(اواخر دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) نیز این میزان به ۲۶ تا ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در صورتی که متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه ملاک قرار گیرد، در حال حاضر ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طی این سال ها وارد ایران شده است.

براین اساس از بازار ۱۵ میلیونی خودروی ایران تنها ۱٫۳ درصد بازار در اختیار خودروهای خارجی است.

بررسی ها نشان می دهد که از این میزان نیز کمتر از ۳دهم درصد به خودروهای بالای ۲هزار و ۵۰۰ سی سی اختصاص دارد. براین اساس ممنوعیت واردات این خودروها تاثیری در بازار نخواهد داشت، ولی قیمت خودروهای بالای ۲هزار و ۵۰۰ سی سی را می تواند، با رشد قیمت همراه کند.