سؤال رسایی از زنگنه درباره آزمون وزارت نفت

به گزارشافکارنیوز،در پی اعلام اسامی برخی از پذیرفته‌شدگان آزمون نفت در نیمه شب روزی که قرار بود وزیر نفت جهت پاسخگویی به سئوال حمید رسایی در صحن علنی حاضر شود و مشخص شدن برخی از تخلفات صورت گرفته در این خصوص، نماینده تهران دوباره سئوالی را از زنگنه در مجلس تحویل هیئت رئیسه مجلس کرد. بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، زنگنه باید سه‌شنبه هفته بعد در کمیسیون انرژی حاضر شود و به سئوال وی پاسخ دهد.

مشروح سؤال رسایی از زنگنه به شرح زیر است:

دلیل عدم بکارگیری بخش اعظمی از قبول شدگان اردیبهشت ماه سال۹۲ شرکت ملی نفت و تغییر در حد نصاب امتیاز مصاحبه از۴۰ به ۶۵ چیست؟

براساس نتایج استخراجی از طراز نیروی انسانی در سال ۹۱، مجوز استخدام ۲ هزار و ۶۷۶ نفر توسط وزیر نفت وقت در هفتم آبان ماه ۹۱ صادر شد و ۱۸ اسفند همان سال ثبت‌نام از متقاضیان آغاز شد که ۱۲۸ هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند.

بزرگترین آزمون استخدامی کشور در ۵ و۶ اردیبهشت ۹۲ در ۹ حوزه از جمله تهران و با حضور ۹۴ هزار و ۹۲۱ نفر برگزار شد. نتایج اولیه این آزمون در ۲۶ تیر ماه ۹۲ اعلام شد. پس از اعلام نتایج اولیه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مرحله اولیه انتخاب می‌شوند که اعلام می‌شود. نیمی از این افراد پس از مصاحبه‌های علمی و مراحل مختلف استخدام خواهند شد. لذا ۱۷۷ کمیته مصاحبه مجزا با مجوز آقای زنگنه تشکیل می‌شود و در مهرماه و آبان ماه ۹۲ از این پذیرفته‌شدگان اولیه مصاحبه انجام می‌شود و بعد هم اعلام می‌شود که نتایج نهایی ۲۵ آذر ماه ۹۲ اعلام خواهد شد اما اواخر آذر سایت رسمی آزمون اعلام می‌کند که نتایج دی‌ماه اعلام می‌شود و مدتی بعد هم می‌گویند که نتایج را اوایل بهمن اعلام می‌کنیم. همچنین دوم اردیبهشت‌ماه ۹۳ آقای سلحشور معاون وزیر نفت ضمن عذرخواهی از تأخیر اعلام می‌کند که نتایج به زودی اعلام خواهد شد.

۲۷ خرداد ماه سال جاری سؤالی را از وزیر نفت در این باره که چرا نتایج آزمون استخدامی اعلام نمی‌شود مطرح کردم که در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفت و به صحن ارجاع شد و در مورخ ۴/۶ / ۹۲ در دستور کار صحن علنی قرار گرفته بود. اما نیمه شب ۳/۶ / ۹۲ سایت وزارت نفت پس از حدود ۱۰ ماه تأخیر و بهانه‌جویی بالاخره نتایج را اعلام کرد. البته اعلام نتایج کامل نبود چرا که از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر باید ۲ هزار و ۶۷۶ نفر اعلام می‌شدند. اما در آن شب تنها اسامی هزار و ۱۲۳ نفر اعلام شد.

با توجه به اینکه اسامی پذیرفته‌شدگان به صورت دفعی و در نیمه شب اعلام شد به منظور همکاری با دولت اعلام کردم لازم نیست که آقای زنگنه به مجلس بیاید و من از سوال خود انصراف دادم البته با آقای ابوترابی‌فرد قرار گذاشتیم و معاون پارلمانی وزارت نفت هم از سوی وزیر آن را قبول کرد تا فعلا از سوال انصراف دهیم اما بعدا و سر فرصت این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. لیکن پس از بررسی مشاهده شد وزارت نفت در تخلفی آشکار ضمن کاهش ظرفیت پذیرش؛ تغییرات غیر قانونی و نامتعارفی را در محاسبه امتیاز شرکت‌‌کنندگان اعمال کرده است.

اکنون این سئوالات مطرح است:

۱) علی‌رغم اعلام میزان ظرفیت جذب، وتعیین رشته محل‌های مورد نیاز در دفترچه آزمون اردیبهشت ماه سال۹۲ شرکت ملی نفت وطَیِ فرآیند استخدامی برای تعداد۲۶۷۶ نفر، دلیل کاهش بیش از ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش و استخدام پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون چیست؟

۲) علی‌رغم صراحت ماده۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشنامه شماره۸۴۵۹۷/۲۰۰ مورخ۸/۹ / ۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین درصد تاثیر امتیاز مصاحبه تخصصی و آزمون عملی در پذیرش نهایی شرکت‌کنندگان - قبل از برگزاری آزمون - و همچنین علی‌رغم تمام دستورالعمل‌ها و رویه‌های جاری استخدامی آن وزارتخانه و نیز دستورالعمل مصوب ۳/۱۱ / ۱۳۹۰اداره تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی شرکت ملی نفت؛ وزارت نفت به چه دلیل و با چه توجیهی در پایان مراحل آزمون و مصاحبه، حد نصاب امتیاز مصاحبه را از۴۰ به ۶۵ تغییر داده و موجب تضییع حقوق بسیاری از شرکت‌کنندگان و بعضا نخبگان دانشگاهی در آزمون شده است؟

گفتنی است علاوه بر حجتالاسلام رسایی به عنوان طراح سئوال، کوچکزاده، شکرخدا موسوی، دارایی، صالحینسب، جمیری، پاپیزاده، قاضیپور، آقاجری، حاجی و طلا نیز این سئوال را امضا کردهاند.