به گزارشافکارنیوز،این روزها در کنار واردات صنایع دستی که بازار کشور را در بر گرفته است، بیشتر آن را صنایع دستی چینی رقم می‌زند بازار خشکبار نیز به جرعه وارداتی‌ها پیوسته است به‌طوری که با وجود تولیدات گسترده کشاورزی در استان خراسان‌رضوی شاهد واردات بی‌رویه خشکبار و قاچاق برخی از دانه‌های خوراکی نظیر بادام هندی هستیم.

از طرفی سالانه مقادیر زیادی آجیل و خشکبار نظیر پسته، توت، انجیر، برگه آلو و زردآلو، بادام، گردو، فندق نخود و کشمش به خارج از کشور صادر می‌شود اما شاهد هستیم که به همین میزان نیز از دیگر کشورها به‌ویژه چین، آجیل و خشکبار نظیر پسته و بادام وارد کشور می‌شوند تا آنجا که بازار آجیل و خشکبار نیز این روزها تحت تاثیر واردات قرار گرفته است و به نوعی بازار خشکبار کشور همانند سوغات و صنایع دستی آن در دست چین قرار دارد.

به همین منظور خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت وگویی با تولید کنندگان و عرضه کنندگان فروشگاه‌های آجیل و خشکبار داشته است که در ادامه می‌خوانید.

محمد یعقوبی یکی از فروشندگان خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی در این باره گفت: متاسفانه با وجود فراوانی خشکبار در استان خراسان رضوی روزانه شاهد اجیل و خشکبار قاچاق به کشور هستیم که اکثر این خشکبار غیر قانونی وارد کشور می‌شوند از طرفی در داخل استان نیز افرادی به طور غیر بهداشتی اقدام به تهیه و فروش خشکبار می‌کنند.

کاهش میزان مصرف خشکبار در بین مردم

وی افزود: خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که تولیدات گسترده‌ای در عرصه آجیل و خشکبار از جمله پسته، کشمش، بادام، تخمه آفتابگردان دارد و همین امر سبب شده ‌امروز خشکبار استان خراسان به کشورهای زیادی صادر شود و از طرفی به عنوان یکی از سوغات‌های مشهد مطرح شود.

غلامرضا حسن زاده نیز گفت: در گذشته توان مردم برای خرید آجیل و خشکبار بسیار بالا بود از طرفی خشکبار همیشه در سبد خرید زائران وجود داشت و به خرید آن اهمیت می‌دادند اما در حال حاضر مردم تنها به خرید اجیل و خشکبار در شب‌های یلدا و اعیادی مانند عید نوروز اکتفا می‌کنند و دیگر ایام سال میزان خریدشان کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: خشکبار مشهد از کیفیت بالایی برخوردار است و علاوه بر عرضه در سطح کشور به کشورهایی نظیر پاکستان وعراق نیز صادرمی‌شود از طرفی واردات تخمه، بادام هندی و پسته نیز وارد بازار می‌شود.

کاظم حضرتی یکی از تولید کنندگان آجیل و خشکبار نیز با اشاره به مشکلات عرضه آجیل به بازار گفت: متاسفانه آنطور که باید از کشاورزان حمایت نمی‌شود و این امر سبب شده است تا اکثر کشاورزان با خرده فروشان کار کنند اما آن‌طور که باید نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند این در حالی است که شاهد واردات بی رویه از کشورهای مختلف هستیم کشوری که خود معدن آجیل و خشکبار متنوع است نباید با واردات بی رویه بازار خود را تحت شعاع قرار دهد.

واردات تخمه افتابگردان و بادام زمینی سبب کاهش تولید شده است


وی افزود: الان اکثر کشاورزان در حال برداشت سر درختی هستند و خشکبار تازه و به نوعی امسالی تا چند روز آینده وارد بازار می‌شود، خشکبار از جمله مواد غذایی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد اما مردم مشهد کمتر به خوردن خشکبار اهمیت می‌دهند، تنوع خشکبار ایران به نسبت بسیاری از کشورها بیشتر است و از طرفی از کیفیت بالایی برخوردار است اما انطور که باید از کشاورزان خریداری نمی‌شود و همین امر سبب شده است تا کشاورزان به دنبال خرده فروشی و یا صادرات بروند.

وی اظهار کرد: اگر دولت از کشاورزان حمایت کند و جلوی واردات بی رویه را بگیرد قطعا بازار خشکبار به شرایط مناسبی می‌رسد نه اینکه کشاورزان مجبور باشند محصولاتشان را پایین تراز قیمت بازار به فروش برسانند.

این تولیدکننده آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد: در میان محصولات خشکبار تخم آفتابگردان و بادام زمینی در حجم بالا وارد کشور می شود که متاسفانه همین امر سبب کاهش تولید این محصولات در داخل کشور شده است، ایران مهد آجیل و خشکبار دنیا بوده و در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد اما هنوز تولید و عرضه محصولات کشاورزی در ایران به‌صورت محدود انجام می‌شود و این موضوع سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و در نهایت قاچاق این محصولات در کشور شده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان آجیل و خشکبار گفت: واردات بی‌رویه آفتابگردان، تخمه کدوی مرمری و بادام زمینی با حداقل عوارض گمرکی، وضعیت خشکبار کشور را تهدید می‌کند این در حالی که ۹۰ درصد بادام زمینی کشور از طریق واردات تامین می‌شود در حالی که ایران یکی از قطب‌های بادام زمینی بوده است و مشهد نیز به عنوان یکی از تامین کنندگان پسته کشور است اما واردات پسته از دیگر کشورها بازار این محصول را تحت شعاع قرار داده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور اظهار کرد: برداشت پسته در خراسان رضوی معمولا هر سال ۲۰ روز زودتر از استان کرمان آغاز می‌شود و در حال حاضر برداشت پسته از باغالت کاشمر، فیض آباد و بردسکن آغاز شده است.

۹۰ درصد بادام زمینی موجود در بازار وارداتی است


ارزانی ممقانی بیان کرد: از سوی دیگر در آستانه عید قربان هستیم و صادرات برای تامین بازار عید قربان در کشورهای اسلامی نیز آغاز شده ‌و کشورهایی مانند عراق و پاکستان مهمترین بازار هدف محصولات خشکبار ایران در آستانه عید قربان هستند و صادرات برگه آلو و زردآلو نیز به کشور پاکستان آغاز شده ‌اما گردو و بادام به دلیل سرمازدگی بازار مناسبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت آفتابگردان نیز آغاز شده اما این محصول شرایط مناسبی ندارد شاید به این دلیل باشد که کشاورزان استان کمتر به تولید این محصول توجه کرده‌اند از طرفی واردات بی رویه این محصول رمقی برای تولید و سرمایه گذاری کشاورزان نگذاشته است و با وجود اینکه ما در این حوزه خود تولید کننده هستیم اما با واردات بی رویه این محصول به کشاورزان برخی کشورها یارانه پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد بادام زمینی موجود در بازار وارداتی است و این برای قشر کشاورز بسیار گران تمام میشود بیشتر بادام هندی موجود در بازار از طریق قاچاق وارد کشور میشود و نظارت بهداشتی مناسب روی آن وجود ندارد.