عاصم حسین درباره آخرین وضعیت مذاکرات گازی ایران و پاکستان، گفت: در حال حاضر ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران مطابق با برنامه زمان بندی جلو می رود.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در خصوص احتمال مشارکت گازپروم روسیه در خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان، تصریح کرد: این شرکت پیشنهادی برای حضور و مشارکت احتمالی در این خط لوله انتقال گاز ارائه نکرده است.

این عضو کابینه دولت پاکستان با تاکید بر اینکه گازپروم بای حضور در خط لوله " تاپی "(ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند) اظهار علاقه کرده است، اظهار داشت: بر این اساس مذاکرات برای چگونگی حضور گازپروم در خط لوله تاپی انجام می شود.

در همین حال ایگور سچین معاون صدراعظم روسیه پیشتر از آمادگی گازپروم برای مشارکت در خط لوله گاز تاپی(رقیب خط لوله صلح ایران) خبر داد و تاکید کرده بود: اجرای این خط لوله گاز موفقیت آمیز خواهد بود.

به گزارش مهر، خط لوله تاپی یکی دیگر از گزینه های پاکستان برای تامین گازز مورد نیاز خود است که پیش بینی می شود با ساخت خط لوله ای یکهزار و ۶۸۰ کیلومتری تی. ای. پی. آی ۳۰ میلیارد متر مکعب در سال از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند ارسال شود.

این خط لوله انتقال گاز طبیعی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار می رسد و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد.

از سوی دیگر مدیر کل سابق دفتر نمایندگی شرکت گازپروم روسیه در تهران پیشتر با اشاره به آمادگی این شرکت برای ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، اعلام کرده بود: حضور روسیه در این پروژه گازی اهمیت و امنیت آن را افزایش می دهد.

آمادگی پاکستان برای ترانزیت گاز ایران به هند

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در ادامه درباره تمیل این کشور برای انتقال و ترانزیت گاز طبیعی ایران به هندوستان و چین، بیان کرد: کشور پاکستان آمادگی ترانزیت و انتقال گاز طبیعی ایران را به سایر کشورهای متقاضی همچون هند را دارد.

در همین حال جواد اوجی معاون وزیر نفت با تکذیب ادعاهای برخی از رسانه های خارجی مبنی بر توقف کامل مذاکرات گازی ایران و هند به مهر، گفت: هم اکنون مذاکرات با هند برای صادرات گاز طبیعی ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی دو مسیر برای ارسال گاز به هند وجود دارد، تبیین کرد: انتقال گاز طبیعی از خاک کشور پاکستان و ساخت خط لوله گاز زیر دریایی از دریای عمان و اقیانوس هند گزینه دوم برای فروش گاز به این کشور آسیایی است.

به گزارش مهر، با گذشت حدود ۲۲ سال از آغاز مذاکرات ایران، هند و پاکستان برای نهایی کردن ساخت خط لوله دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری صلح هنوز اجرای این پروژه گازی با سایه و روشنهای متعددی روبرو است.

پس از خروج هند از مذاکرات صلح، خرداد ماه دو سال گذشته با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان قرارداد فروش گاز طبیعی بین دو کشور در تهران امضا شد.

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه ۱۳۹۳(۲۰۱۴ میلادی) سالانه ۷.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.

قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.

پس از امضای این قرارداد ۲ سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند دو سال گذشته در ترکیه امضا شد.

همچنین ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.

در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی خرداد ماه امسال در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.