ربیعی: ۱۷ میلیون اشتغال‌زایی جدید نیاز داریم

به گزارشافکارنیوز،مرکز اشتغالزایی انیستیتو توسعه مصنوعات چرمی در خراسان رضوی با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرند معاون وزیر کار، حسینی قائم مقام امور بین الملل وزیر تعاون و جمعی از مدیران این وزارتخانه افتتاح شد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در این مراسم ازطرح «تکاپو» رونمایی کرد و گفت: صرفا برای افتتاح از یک انستیتو به اینجا نیامده ام بلکه برای افتتاح یک جهت گیری اقتصادی دیگر اقدام کرده ام، امروز آغاز یک فرایند در توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار است و حضور من در این مراسم رونمایی از تلاش‌های دولت تدبیر و امید درجهت ایجاد اشتغال است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال را یکی از جهت گیری‌های مهم در دولت تدبیر خواند و گفت: یکی از مباحثمهمی که دولت تدبیر و امید دارد پیگیری می کند خروج غیر تورمی از رکود است وخوشبختانه آمادگی برای رشد فراهم است. تورم رو به کاهش است که این علامت مثبتی برای سرمایه گذاری است.

ربیعی افزود: مطالعات نشان می دهد واحدهای غیر رسمی اشتغال سهم بالایی در ایجاد اشتغال دارند و در سیاستگذاری های اشتغال این امر مهمی است که نمی‌توان این واحدها را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: ضروری است که نگرش و ذهنیت ما در خصوص اشتغال و نوع ایجاد اشتغال تغییر کند به طوری که اشتغال در واحدهای کوچک و متوسط نیزمورد توجه قرار گیرد چراکه بعضی فکر می کنند اشتغال در شرکت ها و کارخانه هایی با تندیس های بزرگ و با سرمایه های بزرگ صورت می گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: توجه به اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط به این معنا نیست که از بنگاه‌های بزرگ نظیر پتروشیمی و یا صنایع فولاد و سیمان غافل شویم. متاسفانه دیپلمه‌های بیکار و طرح‌های اشتغال ضربتی در خصوص مشاغل خرد ابهامات زیادی را در حوزه اشتغال ایجاد کرد که باید تصحیح شود.

* نیازمند ۳۹ میلیون فرصت شغلی هستیم


ربیعی گفت: جمعیت کشور در فردایی نه چندان دور به ٨٥میلیون نفر افزایش می یابد و این به معنی نیاز ما برای ایجاد ٣٩ میلیون فرصت شغلی است که با توجه به ۲۲ میلیون فرصت شغلی حال حاضر جامعه، این فاصله باید با برنامه ریزی از هم اکنون پر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برای جبران عقب ماندگی سال‌های اخیر باید به رشد اقتصادی ۷ درصد برسیم. در صورتی که رشد ۷ درصدی محقق شود باید بتوانیم سالیانه ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم تا وضعیت جامعه بهبود یابد.

وی با اشاره به افزایش تعداد بیمه شده ها گفت: در دولت یازدهم ٨ هزار نفر به تعداد بیمه شده ها افزوده شده است. رشد مثبت اقتصادی در جامعه مشهود است و علائم خروج از رکود بخوبی در اقتصاد مشخص است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این پرسش که آیا باید در انتظار رشد ۷ درصدی باشیم تا شاهد کاهش بیکاران باشیم گفت: بعضی از کشورها مثل برزیل، کره، چین در این شرایط تورمی از طریق بنگاههای کوچک و متوسط توانستند معضل بیکاری خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: ارزش اقتصادی کار در خانه باید اندازه گیری شود کار در منازل باعثمی شود که رشد اقتصادی هفت درصدی سریعتر تحقق یابد.

* ابلاغ سیاست‌های آمایش اشتغال استان‌ها تا دو هفته آینده


ربیعی با اعلام شعار «کار از خانه تا کارخانه» تاکید کرد: باید بر بنگاههای کوچک و متوسط و توسعه مشاغل خانگی تکیه کنیم و با ارزش گذاری و برنامه ریزی مشاغل کوچک و خرد را به عنوان شغل حساب کنیم.

ربیعی یادآور شد: باید ذهنیت خود را به شغل تغییر دهیم و به دنبال این نباشیم که فقط در استخدام یک کارفرما در بیاییم. ما باید با تغییر فرهنگ کار تمایل به شغل گیری را تغییر دهیم و در کنار برنامه ریزی در خصوص ارتقای فرهنگ کار تلاش کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ارزش اقتصادی کار در خانه باید اندازه گیری شود کار در منازل باعثمی شود که رشد اقتصادی هفت درصدی سریعتر تحقق یابد. برخی از افراد با اینکه درآمد تقریباًخوبی هم دارند اما چون برای خود کار می کنند و در استخدام جایی نیستند هنگام در خصوص شغل خود اعلام می کنند که بیکارند.

ربیعی یکی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آسیب شناسی مجموع فرایندهای ایجاد اشتغال عنوان کرد و در ادامه گفت: ما نیاز به آموزش تطبیقی بین خروج از دانشگاه و ورود به بازار کار داریم. در طرح بنگاه های زود بازده این اعتقاد را داشتیم که باید آسیب شناسی شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سیاست‌های خُرد در زمینه ایجاد اشتغال افزود: سیاست‌های آمایش اشتغال استان‌ها به زودی در جهت شناسایی و تقویت طرح های خُرد تا دو هفته دیگر ابلاغ خواهد شد.

*شناسایی ظرفیت‌های شغلی استانی


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال در هر استان نیاز به شناسایی قابلیت های استان داریم تصریح کرد: باید زمینه های ایجاد اشتغال را در هر منطقه ای بیابیم. به طور نمونه استان چهار محال بختیاری بخشی از اشتغال خود را می تواند در زمینه زنبور داری انجام دهد بنابراین سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دادن اموزش مهارت در زمینه یادشده می تواند اشتغال در صنعت زنبورداری را در آن استان توسعه دهد. طرح آمزش با سیار(موبایل)، آموزش ثابت و آموزش انستیتویی سیاست اصلی ما برای سازمان فنی و حرفه ای است.

وی با اعلام رونمایی از طرح «تکاپو» اظهار کرد: تجربه «از خانه تا کارخانه» در قالب این طرح صورت خواهد گرفت. این طرح بر این اساس است که با مطالعات صورت گرفته در استان ها به افراد در قالب آموزش های فنی و حرفه ای توانمندسازی می شوند و بعد از توانمندسازی مالی و کمک برای بازریابی به دنبال برندسازی برای تولید آنها خواهیم بود.

ربیعی همچنین در خصوص ایجاد برند گفت: برای انطباق با بازارهای بین المللی باید به سمت برند سازی هم برویم و حتی بتوانیم برای برندهای جهانی را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به صنعت کفش چرم که با مرکز آموزش های سازمان ملل متحد(UNIDO) استان خراسان رضوی فعالیت های آموزشی خود را شروع کرده است گفت: این مرکز ١٢هزار فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده و سال گذشته یک هزار نفر را با آموزش جذب کرد.

وی ادامه داد: طرح بزرگ اشتغال زایی آموزش‌ های محصول محور به صورت تعاونی و پشتیبانی با مشارکت موثر کارآفرینان به صورت تخصصی و بین رشته‌ ای آموزش تا فروش محصول که همان طرح خانه تا کارخانه است را دنبال می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه سیاست‌ های اشتغال دولت در دو سطح کلان و خُرد بررسی می‌ شود گفت: راه اندازی عمومی تولید که منجر به رشد ۷ درصدی در اقتصاد می‌شود از سیاست‌ های اشتغالی در سطح کلان است و در سطح خُرد ایجاد سالیانه ۵۰۰ هزار شغل در شورای عالی اشتغال تصویب شده که برای تحقق این موضوع قصد داریم کاریابی‌ ها را فعال و نیروی کار پس از شناسایی تفکیک و توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای آموزش مهارت دیده و سپس برای دریافت تسهیلات به صندوق مهر امام رضا(ع) معرفی شوند.

* ضرورت اصلاح فرهنگ کار


وزیر کار افزود: بحثفرهنگ نیروی کار مسئله مهمی است که باید به صورت جدی دنبال شود. قصد داریم سیاست اشتغالی از خانه تا کارخانه را به صورت تعاونی، پشتیبانی با مشارکت موثر کارآفرینان به صورت تخصصی و بین رشته‌ ای آموزش تا فروش محصول دنبال کنیم.

ربیعی بیان داشت: متاسفانه رقابت پذیری ما در حوزه طراحی کاهش یافته که این ضعف باعثمی شود که بسیاری از بازارها را از دست بدهیم. باید برای رفع این ضعف تلاش کنیم. هم اکنون نزدیک به ٥ میلون نفر در کشورعضو تعاونی ها هستند و صندوق مهر رضا(ع) هم توانایی مالی برای حمایت از توسعه بنگاههای کوچک و متوسط را دارد.

وی ادامه داد:حتی می توان از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط یاری گرفت.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش باغبانی برای حمایت از طرح حمایت از مشاغل خرد را دارد و برای این مهم باید به تجارب موفق دیگر کشورها مراجعه کرد.