موافقت آخوندی و مخالفت سیف با انبوه سازان

به گزارش افکارنیوز، جمشید برزگر در خصوص درخواست انبوه سازان برای پرداخت ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت مسکن و انتقال آن به نام خریداران گفت: وزیر راه و شهرسازی پیگیر این موضوع است، اما طی جلساتی که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم او متقاعد شده بود که توجه ویژه‌ای به صنعت ساختمان شود اما جوابی که به پیشنهاد انبوه‌سازان از بانک مرکزی به دست ما رسیده این بوده است که آنها تنها به بافت فرسوده قرار است تسهیلات پرداخت کنند و این پیشنهاد فعلا در اولویت نیست.

وی با اشاره به اینکه توجه به بافت فرسوده خیلی مهم است و ما نیز آن را قبول داریم، گفت: بانک مرکزی به پیشنهاد انبوه سازان که در آن درخواست شده تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده مسکن تسهیلات برای تبدیل به نام خریداران به انبوه‌سازان پرداخت شود، جواب قانع کننده‌ای نداده و اعلام کرده است که این موضوع در آینده بررسی خواهد شد.

برزگر تاکید کرد: بانک مرکزی در جواب درخواست انبوه سازان اعلام کرده است که چون پرداخت تسهیلات به بافت‌های فرسوده را به بانک‌ها توصیه‌کرده‌ایم شما نیز با بانک‌ها رایزنی کنید تا بتوانید تسهیلات بگیرید.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی - کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران افزود: وقتی بانک‌ها به تکالیف خود عمل نمی‌کنند چه امیدی می‌توان به رایزنی داشت اما انجمن انبوه‌سازان مطمئن است این موضوع محقق خواهد شد و در آینده نزدیک خبرهای خوشی در حوزه مسکن و ساختمان به مردم خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم برای آنهایی که فاقد مسکن هستند و هیچ نوع امتیازی چه در قالب تسهیلات و زمین و چه در قالب تسهیلات یارانه‌ای دولت استفاده نکرده‌اند یک بار تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده تسهیلات برای تبدیل به نام خریداران به انبوه‌سازان پرداخت شود.

وی ادامه داد: این روش به هیچ عنوان موجب تورم و افزایش قیمت مسکن نمی‌شود و قطعاً با این روش هم عرضه و تولید مسکن افزایش می‌یابد و هم بازار مسکن تقویت خواهد شد.

برزگر با بیان اینکه صنعت ساختمان موتور محرک اقتصادی کشور است و در حالی که کشور دچار رکود شده است بخش مسکن می‌تواند تا حدودی رونق را در کشور ایجاد کند ادامه داد: باید در دوره رکود بخش مسکن، بسترهای لازم آماده شود تا متقاضیان مسکن بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی تصریح کرد: حال که روند افزایش نرخ تورم متوقف شده است، امید است سدی که در مقابل تولید کشیده شده است برداشته شود و شاهد رونق تولید و عرضه مسکن و ثبات قیمت‌ها باشیم.

برزگر اضافه کرد: بارها از دولت خواسته‌ایم که به مسکن توجه ویژه‌ای داشته باشد و همانند تمامی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته تسهیلاتی به مسکن داده شود تا بالغ بر ۷۵ درصد قیمت تمام شده مسکن را پوشش دهد.

وی افزود: اگر به پیشنهادات انبوه سازان توجه شود قطعاً قیمت مسکن افزایش چشمگیری نمی‌یابد و متعادل می‌شود.

برزگر با اشاره به اینکه باید عملکرد کشورهایی که برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن با ایران اقدام کرده‌ و نرخ تسهیلات خود را کاهش داده‌اند، ایران نیز این کار را انجام دهد، گفت: در کشور یک سال است هیچ تسهیلاتی به بخش مسکن داده نشده است و اقشار هدف و دهک‌های میانی از سال گذشته تاکنون نتوانسته‌اند یک ریال هم تسهیلات بگیرند.

رئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی انبوهسازان مسکن در ساختمان ایران ادامه داد: پرداخت تسهیلات مسکن به دهکهای ۳ تا ۸ میتواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد بنابراین پرداخت تسهیلات به انبوهسازان وانتقال آن به نام خریداران هیچ تورمی به بخش مسکن تحمیل نخواهد کرد.