روش جدید محاسبه بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه‌ها‌

به گزارش افکارنیوز، علیرضا خروطی‌‌ درباره بدهی ایرلاین‌ها به شرکت‌ فرودگاه‌های کشور‌ بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید در ازاء دریافت خدمات از شرکت فرودگاه‌های کشور، مبالغی را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بیشترین ارائه خدمات و بیشترین پرواز‌ها را در فرودگاه‌های کشور انجام می‌دهد.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر اضافه کرد: در حال حاضر اختلاف‌نظری که بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت فرودگاه‌های کشور درباره بدهی به این شرکت است، اغلب مربوط به افزایش ناگهانینرخ ارزاست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی قبول نمی‌کنند که تمامی تخفیفات فرودگاهی برداشته شود، افزود: این تخفیفات فرودگاهی رقم‌های متفاوتی بود و در ایستگاه‌های مختلف متنوع بود، اما شرکت فرودگاه‌های کشور این تخفیفات فرودگاهی را ناگهان حذف کرد و حتی در استان‌های محروم نیز این تخفیف‌ها برداشته شد.

خروطی با بیان اینکه‌ شرکت فرودگاه‌ها مدعی است که حذف تخفیفات فرودگاهی‌ مصوبهدولتاست، اظهار داشت: ‌ نرخ درآمد‌های ما بر مبنای دلار است اما با ریال دریافت می‌کنیم؛ دلار ۱۲۲۶ تومانی وقتی به ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش یابد هزینه‌ها را به طور ناگهانی افزایش می‌دهد، حال در این باره اختلافاتی بین ایر‌لاین‌ها و شرکت فرودگاه‌های کشور وجود دارد.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر افزود: درباره برخی قیمت‌هایی که شرکت‌ فرودگاه‌های کشور بابت خدمات طلب می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند این قیمت‌ها را که عموماً با دلار محاسبه می‌شود‌ مبنا قرار دهند، زیرا این افزایش قیمت دلار به معنای افزایش ۱۰۰ صدی هزینه‌ها بود.

وی ادامه داد: هزینه خدمات فرودگاهی و پارکینگ به دو برابر افزایش یافته است که این ارقام به هیچ عنوان توسط ایر‌لاین‌ها قابل پرداخت نیست و این در شرایطی است که ایر‌لاین‌ها با تحریم مواجه هستند و اجناس مورد‌ نیاز خود را به چند برابر قیمت خریداری می‌کنند.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر گفت: طبق آخرین اطلاعات شرکت فرودگاه‌های کشور نرخ‌ها را تعدیل کرده است که فعلاً بر اساس این تعدیل‌ها صورت‌حساب انجام شود، و بعداً بابت آن مابه‌التفاوت، مجوزی از دولت اخذ کنند تا قیمتی متعادل مصوب شود.

پیش از این مدیرعامل شرکت فرودگاهها اظهار داشت: کل بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور ۳۳۸ میلیارد تومان بدون چکهای پرداختی آنها و با احتساب چکها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.