به گزارش افکارنیوز، قیمت دلار پس از مسیر افزایشی طی شده در روزهای پایانی هفته گذشته، در نخستین روز هفته جاری با کاهش مواجه شد و مجددا به نزدیکی سطح ۳۲۵۰ تومانی بازگشت. در زمینه مهم‌ترین عوامل اثرگذار، روز گذشته دو خبر قابل توجه منتشر شد که به‌نظر می‌رسد موجب بهبود جزئی در فضای انتظارات شده است.

نخست، اعلام واریز ۴۰۰ میلیون دلار از طلب نفتی ایران از سوی منابع خبری هندی بود و مورد دوم، برخی از اظهارات مقام‌های دیپلماتیک خارجی بود که از پیشرفت ۹۸ درصدی مذاکرات – به‌رغم دشواری بیشتر ۲ درصد باقیمانده - سخن می‌گفتند. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود با اعلام برخی اخبار در روزهای آینده، قیمت‌ها در بازار ارز با مقداری کاهش مواجه خواهند شد.

بازگشت قیمت به یک هفته قبل
روز گذشته قیمت دلار در بازار با کاهشی تدریجی، از سطح ۳۲۶۰ تومانی روز پنج‌شنبه نزول کرد و تا حوالی ۳۲۵۰ تومان پایین آمد. البته در ساعات پایانی کاری به وقت دیروز، قیمت‌های ۳۲۴۷ تومان و ۳۲۴۸ تومان نیز از سوی برخی از صرافی‌ها ثبت شده بود. این صرافی‌ها نرخ خرید برای دلار را هم به میزان ۳۲۴۰ تومان اعلام کردند. البته روز گذشته نیز به سیاق روزهایی که بازار پیگیر اخبار مذاکرات است، برخی از صرافی‌ها از ثبت و اعلام نرخ‌های ارزی خودداری کردند.

بازگشت قیمت دلار به سطح ۳۲۵۰ تومانی در نخستین روز هفته جاری در حالی است که روز شنبه هفته گذشته نیز، قیمت دلار در بازار با کاهشی جزئی(۵ تومانی) در مقایسه با پنج‌شنبه هفته ماقبل، به سطح ۳۲۵۰ تومانی بازگشته بود. کل هفته گذشته نیز با نوسان قیمت بین دو سطح ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۰ تومان سپری شد که بیانگر آرامش و ثبات قابل توجه بازار در این روزها بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که هفته جاری و همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات نمایندگان دیپلماتیک کشور با هیات‌های غربی، بازار حساسیت بیشتری به اخبار داشته باشد و میزان تغییرات نیز در صورت بروز عاملی موثر، بیشتر باشد. روز گذشته نیز، انتشار دو خبر تا حدودی موجب تعدیل انتظارات شد که به‌نظر می‌رسد در کاهش ۱۰ تومانی قیمت دلار موثر بوده است.


افت دلار با خبر واریز قسط
به نظر می‌رسد بازار این روزها چشم خود را به نتایج مذاکرات هسته‌ای و اثرات این مذاکرات بر شرایط اقتصادی کشور، به ویژه درآمدهای ارزی، دوخته است. در این زمینه، روز گذشته خبری به نقل از پایگاه خبری «نیو ایندین اکسپرس» منتشر شد که به نقل از منابع هندی اعلام می‌کرد این کشور طی دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری، ۴۰۰ میلیون دلار از پول بلوکه شده نفت ایران را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، تا روز ۲۴ نوامبر(۳۵ روز دیگر) نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از طرف هند به ایران پرداخت خواهد شد. با توجه به دریافت ۶۵/۱ میلیارد دلار از طرف کشور هند در ماه‌های گذشته(در قالب توافق ژنو)، در صورت پرداخت دو قسط کنونی، این کشور بیش از نیمی از تعهدات خود به ایران را بازپرداخت کرده است.

درخصوص مذاکرات نیز، روز گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران»، رسیدن به توافق در مذاکرات تا مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر را «کاملا ممکن» دانست. این دیپلمات با بیان اینکه دو طرف در حال کار روی موضوعات اختلافی هستند، اعلام کرد که ۹۸ درصد موارد اختلافی حل شده و تنها ۲ درصد باقی‌مانده است، ولی «دو درصد باقیمانده سخت تر از ۹۸ درصد توافق شده است و مسائل باقیمانده بسیار مشکل هستند».

کاهش قیمت دلار با اخبار جدید درخصوص دارایی‌های بلوکه شده ایران از یکسو و امکان حصول توافق در دور جدید مذاکرات، در شرایطی صورت می‌گیرد که رئیس‌کل بانک مرکزی روز چهارشنبه هفته گذشته با بیان اینکه «بازار ارز کاملا از آرامش برخوردار است»، گفت: «خبر واریز قسط سوم دارایى هاى بلوکه شده را احتمالا تا فردا اعلام مى کنیم و قسط چهارم هم واریز خواهد شد.» ولی‌الله سیف پیش‌بینی کرده بود که «به خاطر این تحولات، قیمت‌ها در روزهاى پیش رو مقدارى کاهش خواهد داشت.»

تداوم حباب منفی در بازار سکه
روز گذشته هر قطعه سکه طرح جدید هم در بازار تهران با قیمت‌هایی نزدیک به ۹۴۰ هزار تومان معامله می‌شد که در مقایسه با آخرین روز هفته پیش، حدود ۳ هزار تومان کاهش را نشان می‌داد. این در حالی است که برخی منابع اطلاعاتی مثل پایگاه اینترنتی «اتحادیه طلا، جواهر و سکه»؛ قیمت سکه را حدود ۹۳۷ هزار تا ۹۳۸ هزار تومان اعلام می‌کردند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به ثبات تقریبی قیمت دلار در بازه نزدیک به ۳۲۵۰ تومان و صعود کلی اونس در دو هفته گذشته، قیمت سکه به تدریج از کانال ۹۴۰ هزار تومانی فاصله بگیرد و وارد سطح ۹۵۰ هزار تومانی شود. محاسبات نیز نشان می‌دهد در حال حاضر با احتساب هزینه‌های ضرب سکه، طلای موجود در سکه حدود ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد که بیانگر تداوم حباب منفی در بازار سکه است. این موضوع به این معنا است که در صورت ثبات قیمت اونس، احتمال افزایش بهای سکه وجود دارد و در صورت افت اونس نیز، انتظار نمی‌رود سکه به میزان زیادی نزول کند.

حرکت دلار رسمی به سمت ۲۶۷۰ تومان
بانک مرکزی نیز روز گذشته در ادامه نوسان‌های جزئی در قیمت‌گذاری ارز رسمی، نرخ دلار مرکز مبادلات را با ۷ ریال افزایش به میزان ۲۶ هزار و ۶۸۹ ریال تعیین کرد تا دلار رسمی، در نزدیکی سطح ۲۶۷۰ تومانی قرار بگیرد. در هفته‌های گذشته و با نوسان قیمت‌ها که به افزایش سطح نرخ دلار به بالای مرز ۳۲۰۰ تومان و آرامش بازار در سطح جدید منجر شد، بانک مرکزی روال نسبتا محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفت و از سرعت تعدیل قیمت‌های رسمی خود کم کرد.

این موضوع موجب شده که زمانبندی قابل پیشبینی برای اجرای یکسانسازی نرخ ارز، قدری عقبتر برود و اجرای احتمالی یکسانسازی نرخ ارز نیز تا حدودی به تاخیر بیفتد. بهنظر میرسد هدف بانک مرکزی از متوقف کردن روند پیشین تعدیل نرخ رسمی ارز این است که جلوی اثراتی را که این موضوع بر قیمتهای بازار آزاد میتواند داشته باشد، بگیرد. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به فاصله قیمت رسمی و قیمت بازار، تغییرات جزئی قیمتهای رسمی -مشابه چند ماه گذشته- نمیتواند بر بازار اثر خاصی داشته باشد.