شروع به کار محرمانه بازار خودروی ایران برای پژو و رنو
گروه اقتصادی -

بازار اتومیبل ایران که برای پِ اِس آ و رنو یک بازار استراتژیک است بی سر و صدا و به طور محرمانه دوباره آغاز به کار کرده است. براساس داده‌های دفتر مطالعاتی آی اچ اس(IHS) میزان تولید بین ماه ژانویه تا ژوئن به ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو رسیده است. از ماه مارس تا ماه ژوئن میزان افزایش تولید ۵۱ درصد بوده و میزان فروش به مقدار ۱۸درصد معادل ۲۸۸ هزار دستگاه خودرو افزایش داشته است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از لزاکو؛ براساس آمار دفتر مطالعاتی کورم(Coram) تولید خودرو در بازار ایران باید به مقدار ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۴ نزدیک شود که این میزان در سال ۲۰۱۳ به مقدار ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده است. در میان مارک‌هایی که از همه بیشتر سود کرده‌اند مارک پژو دیده می‌شود.

براساس نظر دفتر مطالعاتی(IHS) تولید مارک پژو با نشان شیر که در کارخانه‌های همکار محلی پژو یعنی ایران‌خودرو تولید می‌شود به ۱۴۸ هزار دستگاه خودرو در مدت شش ماه رسیده است که این مقدار رشدی ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین فروش‌های پژو به ۴۲ درصد معادل ۷۵ هزار و پانصد دستگاه خودرو افزایش یافته است. درباره‌ی رنو هم می‌توان گفت که از ابتدای سال ۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که ۱۰ هزاردستگاه از آن‌ها فروش رفته است.

تعدیل تحریم‌های اقتصادی
از سرگیری این همکاری‌ها براساس توافق ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ است که بین ایران و آمریکا، چین، بریتانیا، روسیه، آلمان و فرانسه امضا شد و از تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده علیه جمهوری اسلامی ایران کاست. این توافق از ابتدای سال جاری در یک دوره‌ی شش ماهه انجام شد و سپس دوباره برای چهار ماه دیگر یعنی تا نوامبر ۲۰۱۴ مجددا تمدید شده است. این توافق برای اتومبیل سازان فضای تنفسی را فراهم کرده است. در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ ایران دومین بازار پِ اِس آ پس از خود فرانسه بوده است! با ایجاد یک منطقه با حاشیه‌ی قوی، مدل‌های پژو ۲۰۶ و پژوی ۴۰۵ از سال‌های ۱۹۸۰ در خود ایران تجاری شده که اکنون به طور گسترده‌ایی تضعیف شده است. با تحریم‌های آمریکایی‌ها و حضور جنرال موتورز آمریکا در سرمایه‌ی شرکت پِ اِس آ از سال ۲۰۱۲، توقف این فعالیت‌های پر سود امضا شد. همین موضوع نیز برای شرکت رنو اتفاق افتاد. شرکت رنو از سال ۲۰۱۱ در ایران بیش از ۱۰۰ هزار خودرو فروخته است.

از سرگیری کنونی همکاری پژو حتما منجر به کسب سود نخواهد شد. این سازنده به طور دقیقی اعلام کرده است که تولید پژوی مدل ۴۰۵ و مدل ۲۰۶ که به طور گسترده‌ایی در خود کارخانه‌ی ایران‌خودرو جا افتاده است دیگر نیاز به واردات قطعات یدکی(مانند موتور، گیر بکس و شاسی و…) که از کارخانه‌های پ اس آ باشد، ندارد. و اگر تحویل و عرضه‌ی قطعات یدکی به این زودی‌ها ضروری نباشند آن چه باقی می‌ماند این است که آیا این مارک با نشان شیر، حق امتیازی برای فروش‌هایش دریافت می‌کند یا نه. «استفانی وی ژیه» از موسسه‌ی مطالعاتی آی اچ اس این طور قضاوت می‌کند که «با در نظر گرفتن اینکه در سا‌ل‌های اخیر بافت تامین کننده‌های قطعات یدکی محلی به شدت ضعیف شده است، ایران‌خودرو نمی‌تواند به تنهایی این افزایش تولید را بدون تحویل گرفتن قطعات یدکی جذب کند.»

این دو مارک اتومبیل هنوز هم به دنبال همکارانی برای حمایت مالی هستند. تی یری کُویل استاد مدرسه‌ی تجارت نووان سیا در پاریس تاکید می‌کند که «در حالی که ما در یک توافق موقت برای برداشته شدن تحریم‌ها هستیم بنا کردن دوباره‌ی این جریان‌ها تقریبا غیر ممکن است زیرا برای بانک‌ها خطرات زیادی دارد. علاوه بر این که ایالات متحده همچنان به تحت فشار گذاشتن‌اش ادامه می‌دهد. تنها مؤسسات و نهادهایی که روابط کمتری با آمریکایی‌های داشته‌اند، می‌توانند امکان مشارکت داشته باشند. از نظر برخی متخصصان از راه رسیدن شرکت چینی دونگ فنگ و سرمایه گذاری او در شرکت پ اس آ می‌تواند باعثتسهیل قراردادها و معاملات شود، زیرا بین ایران و چین روابط بسیار حسنه‌ایی وجود دارد. براساس نظر موسسه س آی اچ اس فروش‌های خودروهایی با مارک چینی(لی فان، جی یان گویی) از ژانویه تا آوریل به مرز ۲۸۸ درصد و در مجموع معادل ۱۱ هزار و ۱۸۸ دستگاه خودرو رسیده است.

پس از دیدار ماکسیم پیکات، مدیر مارک پژو در بهار امسال، اینک ژان کریستوف کمار مدیر جدید بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پ اس آ در ۱۴ ژوئیه به تهران رفته است. براساس نظر شبکهی اطلاع رسانی ایرانی پرستیوی، آخر ژوئیه مدیر ایران خودرو، هاشم یکه زارع تایید کرده است که توافقی برای تولید پژوی ۳۰۱ و پژوی ۲۰۰۸ و همچنین دو مدل رنو در ایران حاصل شده است.