اوپک در فکر لغو تحریم نفتی ایران

به گزارش افکارنیوز، در حالی که افزایش مداوم تولید نفت آمریکا همچنان ادامه دارد، سیاستگذاران در اوپک در حال ارزیابی این موضوع هستند که اگر مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه برسد، اوپک چگونه خود را با افزایش صادرات نفت ایران وفق خواهد داد.

این دو موضوع، در کنار تضعیف اقتصاد جهانی، فشار شدیدی را بر اوپک وارد ساخته اند تا حداقل با کاهش ظاهری سقف تولید خود در نشست ماه آینده موافقت کند.

آخرین آمار نفتی منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز جمعه نیز، این نگرانی ها را کاهش نداد.

این اداره اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا در ماه گذشته، تنها اندکی کمتر از ۹ میلیون بشکه در روز بوده است که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۸.۷ درصد نسبت به ماه سپتامبر افزایش نشان می دهد. این رقم همچنین بالاترین میزان تولید ماهانه نفت در آمریکا از جولای ۱۹۸۶ تاکنون است.

واردات نفت خام آمریکا نیز اندکی کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی، در چشم اندازی که هفته گذشته ارائه کرد، پیش بینی نمود که تولید نفت خام آمریکا در سال آینده به ۹.۵ میلیون بشکه در روز برسد که بیشترین میزان تولید نفت در این کشور از سال ۱۹۷۰ تاکنون خواهد بود.

این موضوع، حتی بدون در نظر گرفتن افزایش صادرات ایران، تولید مازاد اوپک را بیشتر خواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد، ظرفیت تولید مازاد نفت اوپک که در عربستان متمرکز است، امسال به ۲.۲ میلیون بشکه در روز برسد و در سال آینده ۳ میلیون بشکه در روز شود.

به گفته گری سامور، کارشناس مسائل بین المللی در دانشگاه هاروارد، هرچند بعید به نظر می رسد که ایران تا قبل از ضرب الاجل ماه آینده بتواند به توافقی جامع با غرب بر سر برنامه هسته ای اش دست یابد؛ اما این احتمال وجود دارد که دو طرف بر سر تمدید توافق فعلی به تفاهم برسند و شرایط برای ایران اندکی بهتر شود.

هرچند ایران و آمریکا همچنان در موضوعات اساسی برنامه هسته ای اختلافات زیادی دارند، اما دو کشور منافع مشترکی در مقابله با خطر داعش در عراق دارند.

جیسون تووی، کارشناس مسائل انرژی در این باره گفت: به هر حال، هرچند اوپک احتمالا آمادگی مواجهه با افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران را ندارد، اما این سازمان تحت فشار خواهد بود تا حداقل توضیح دهد که بازار چگونه با عرضه بیشتر نفت ایران در صورت کاهش تحریم ها کنار خواهد آمد