به گزارش افکارنیوز، بسیاری از کسانی که موضوع عدم انسجام تیم مدیریتی را مطرح می‌کنند اعتقاد دارند ایده‌ها، برنامه‌ها، اظهارات و عملکرد گذشته اعضای کابینه با یکدیگر همخوانی ندارد و اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌های‌ بنیادی در این زمینه وجود دارد. به عنوان نمونه سخنان اکبر ترکان، مرد چندین‌کاره این روزهای هیات دولت درباره جهانگیری که در دولت فعلی معاون اول رئیس‌جمهور است نشان می‌دهد اختلافات ریشه‌ای در بین دولتمردان سابق و حال حاضر وجود دارد. متن فایل صوتی گفت‌وگویی که اخیرا به دست «وطن امروز» رسیده نشان می‌دهد اکبر ترکان به‌طور کلی از موضع بسیار بالا به دیگران نگاه کرده و به راحتی دیگران را قضاوت می‌کند.

اکبر ترکان که هم اکنون دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران و مشاور ارشد رئیس‌جمهور است در این گفت‌وگو که مدت‌ها پیش انجام شده درباره موضوع پلت‌فرم در صنعت خودرو در مواضعی متناقض با تیم مدیریتی جهانگیری در صنعت می‌گوید: «ساختن یک پلت‌فرم مشترک و کاری که روی تندر ۹۰ شد به نظر من یک کار غیر فنی بود. یک هیجانی در آن موقع رئیس سازمان گسترش را گرفت. این کار فنی نیست. تندر ۹۰ که ۶ سال ساختن آن طول کشید موفق نشد. در حال حاضر ما یک پلت‌فرم مشترک نداریم.

معنی پلت‌فرم مشترک برای یک کمپانی است. وقتی ادغام بین پژو - سیتروئن انجام شد. پژو سیتروئن یک پلت‌فرم مشترک را تعریف کردند». وی می‌افزاید: «آقای ویسه این اشتباه را کرد و با پلت‌فرم به سمند خیلی ضررها رساند، چون آقای ویسه خودش مدیرعامل ساپکو بود و کاملا زنجیره قطعه‌سازی ایران را می‌شناخت. به نظر من آقای ویسه اشتباه کرد. درست در اوج شکوفایی صنعت خودرو‌سازی ایران آقای ویسه بحثپلت‌فرم مشترک را مطرح می‌کند».

ترکان اظهار می‌دارد: «سمند افتخار ملی ما است. نخست‌وزیر کره برای فروش خودروی کشورش خودش به کشورهای مختلف سفر می‌کند برای اینکه به خودروی ملی کشورش افتخار می‌کند. وقتی سمند تولید شد باید به آن افتخار می‌کردیم. رئیس‌های کشور به سختی خط تولید این خودرو را افتتاح کردند».

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو نظر صریح خود را درباره اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اینگونه بیان می‌کند: «آقای خاتمی و آقای جهانگیری خیلی بحثخودروی ملی را نمی‌فهمیدند. از آقای جهانگیری که لیسانس فیزیک دارد بیشتر از این نباید انتظار داشت ولی آقای ویسه که باید این موضوع سمند را در اوج افتخار دنبال می‌کرد، دنبال یک خودروی دیگر می‌رود. احساس من این است که یک دلال پشت این داستان است. من می‌دانم دلال پژو یک شخصی است به نام آقای[…] که تمام پورسانت‌های خرید ما را از فرانسه آقای[…] انجام می‌دهد و در فرانسه هم دفتر دارد».

ترکان در این گفت‌وگو مدرک تحصیلی جهانگیری را مسخره می‌کند در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور غیر از لیسانس فیزیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان، فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنایع از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران دارد. اسحاق جهانگیری پس از انقلاب، در سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی ریگان بم کار خود را شروع و بعد از مدتی به عنوان مسؤول جهاد سازندگی جیرفت مشغول به کار شد. وی پس از آن به عضویت شورای مرکزی استان کرمان منصوب و تا اواسط ۱۳۶۳ در جهاد سازندگی مشغول بود. اسحاق جهانگیری در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ در دوره دوم و سوم مجلس نماینده مردم جیرفت بود.

او عضو گروه مشاوران مالی فرماندهی جنگ نیز بود. وی در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار اصفهان منصوب شد. اسحاق جهانگیری در دولت محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ به عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شد و بعد از ادغام وزارت صنایع و وزارت معادن و فلزات به عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب شد. با وجود این، اکبر ترکان اعتقاد دارد جهانگیری بحثخودروی ملی را نمی‌فهمید و چون لیسانس فیزیک دارد بیشتر از این نباید انتظار داشت.

اکبر ترکان، خود کسی است که در مقام یک همه‌فن حریف، در همه دولت‌ها، سمت‌های اجرایی مختلف داشته است. ترکان تاکنون سمت‌های اجرایی مانند وزیر دفاع، وزیر راه و ترابری و معاونت وزیر نفت را تجربه کرده است. وی از اول تیر ۱۳۶۰ تا ۴ مرداد ۱۳۶۱ استاندار ایلام و از ۱۵ تیر ۱۳۶۲ تا ۱۴ بهمن ۱۳۶۳استاندار هرمزگان بود. او از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان صنایع دفاع بود و در کابینه اول رفسنجانی به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد. ترکان رئیس فدراسیون کشتی هم بود(!) او در کابینه دوم رفسنجانی وزیر راه و شهرسازی و در کابینه اول خاتمی به عنوان رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب شد. وی در کابینه دوم خاتمی به عنوان معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس انتخاب شد.

جالب‌تر اینکه او در دولت احمدی‌نژاد نیز از مدیران ارشد نفتی دولت نهم بوده است! ترکان در دولت روحانی نیز یکی از کلیدی‌ترین مردان کابینه یازدهم محسوب می‌شود و مشاور ارشد رئیس‌جمهور است. وی سمت دبیری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران را هم بر عهده دارد و علاوه بر این رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز هست. آیا ترکان خود را نیز قضاوت می‌کند؟