تفحص از وزارت نفت با امضای ۱۰ نماینده

به گزارش افکارنیوز، جمعی از نمایندگان مجلس پس از برگزاری جلساتی در کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون اصل ۹۰، طرحی را آماده کردند که با تصویب نهایی آن، تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره بنزین وارداتی یورو ۴ به طور رسمی کلید می‌خورد.

این تحقیق و تفحص پس از طی مراحل اولیه به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده، ضمن اینکه هیئت رئیسه نیز این موضوع را برای رسیدگی به کمیسیون انرژی ارجاع داده است.

تاکنون این طرح به امضای بیش از ۱۰ نماینده رسیده است. البته براساس قانون، تقاضای تحقیق و تفحص با درخواست حتی یک نماینده مجلس نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

در متن این تحقیق و تفحص چنین آمده است: " براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو ۴ و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی شود. لذا موارد ذیل قابل پیگیری است.

۱ - سند رسمی کلیه خریدهای بنزین از نظر قیمت و فروشندگان ۲ - رسیدگی دقیق به گزارش کیفیت(آنالیز) بنزین خریداری شده ۳ - کیفیت بنزینی که در این مدت در کلان شهرها توزیع شده است ۴ - رسیدگی به عملکرد سازمان محیط زیست استاندارد و … در ارتباط با واردات بنزین در این دوره ۵ - نظارت بر خریدهای در حال انجام و در صورت نیاز کنترل محموله به محموله از بعد نظارتی و کسب اطلاعات از سازمان ها و مراکز کنترل کننده کیفیت و تاکید بر انجام وظایف دقیق آن ها تا حصول اطمینان از واردات بنزین با حداقل استاندارد یورو ۴ ۶ - رسیدگی به اطلاعات فنی مربوط به مشخصات بنزین و اطلاعات هوای کلان شهرها در سال‌های گذشته که در سازمان محیط زیست ناپدید شده است. ۷ - تهیه گزارش از وضعیت فعلی بنزین تولید داخل و مقایسه آن با بنزین وارداتی ۸ - تقاضای پشتیبانی و حمایت از مهندسین مبتکر و متعهد داخلی و گزارشی از وضعیت آنان و نوع برخورد نهادها و وزارتخانه های مربوطه با آنان ۹ - رسیدگی به گزارشات خلاف واقع وزارت نفت و سازمان محیط زیست به دلیل سیاسی کردن موضوع در سطح جامعه "

در همین حال، از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر می‌رسد که این کمیسیون به طور ویژه این موضوع را بررسی می‌کند. برهمین اساس، این کمیسیون روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه موضوعاتی مانند دلایل واردات بنزین، افراد واردکننده این سوخت، سود حاصله از واردات بنزین را مورد بررسی قرار داد و قرار است جلسه بعدی روز یکشنبه برگزار شود.

البته بعد از اینکه وزارت نفت و سازمان محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خردادماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های تولید داخل و تأثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.

بر این اساس، اول تیرماه کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع از برخی دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، واحدهای پتروشیمی، برخی از مؤسسات دانش‌بنیان و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرد تا مستندات خود را به این کمیسیون ارسال کنند تا صحت این موضوع بررسی شود.

این گزارش سرانجام به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است؛ اگرچه نتیجه تحقیقات کمیسیون بهداشت از سوی لاریجانی اعلام نشده اما بخشی از این گزارش رسانه‌ای شده است.

در این گزارش می‌خوانیم: " ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی به علت استفاده از بنزین پتروشیمی غیر کارشناسی است "، " مدعیان آلایندگی بنزین، اسناد معتبری ارائه ندادند "، " بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد "، " ادعای بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، غیرعلمی است ".

از سوی دیگر در این گزارش تأکید شده است که " بنزین وارداتی(جایگزین بنزین پتروشیمی) فاقد استاندارهای مصوب و گران‌تر از نرخ فوب خلیج فارس است "، این در حالی است که وزارت نفت با ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی، تولید این محصول را متوقف و اقدام به واردات دوباره بنزین کرد و بهبود هوای کلان‌شهر تهران را به بنزین وارداتی مربوط می‌دانست.

در همین زمینه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: ما یک ماه یا یک ماه و نیم است گزارش بنزین پتروشیمی را به رئیس مجلس دادهایم؛ اگر آنها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام میشود.