نباید به مردم فشار مالیاتی آورد
گروه اقتصادی

- رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نرخ مناسب ۳۰۰۰ تومان برای دلار در بودجه، تاکید کرد: امسال باید حداقل نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت نفت را در بودجه پایین‌تر دید تا این‌که بودجه متوازن تنظیم کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که با توجه به سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، معادلات دولت برای قیمت نفت در بودجه ۹۴ به‌هم ریخته است. در کنار این موضوع، به طور قطع برنامه‌ریزی‌ها برای قیمت دلار در بودجه سال آینده نیز تغییر کرده است. به نظر شما بهترین قیمت برای نرخ دلار در بودجه ۹۴ چه رقمی است؟ اظهار داشت: قاعدتا موضوعی که در رابطه با نفت و فروش نفت مطرح است، کاملا به مسایل سیاسی وابسته است.

وی افزود: درست است که همه مسایل را در حوزه اقتصاد نباید به مذاکرات وصل کرد، اما بعضی چیزها به صورت طبیعی به این مباحثگره خورده است و باید این نقطه اتصال را یا نزدیک کنیم و یا این‌که این‌قدر فاصله داشته باشیم که اقتصادمان متکی به آن نباشد.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت نفت را می‌شود جبران کرد
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در این شرایط ما دو راه‌حل داریم؛ یکی این‌که یا بحثتحریم‌ها به پایان برسد و یا این‌که اوضاع تلطیف شود.
حریری عنوان کرد: کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت نفت با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت صادراتی جبران می‌شود، چون ظرفیت صادراتی کشور قبل از تحریم‌ها بیش از دو میلیون بشکه بوده و کافی است تحریم‌ها برداشته شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر صادرات نفت تا حول و حوش یک میلیون بشکه نفت است و ۱۰۰ درصد می‌توانیم صادرات نفت را رشد دهیم، بنابراین کاهش ۲۰ درصدی قیمت نفت نمی‌تواند خیلی به ما آسیب برساند.

فشار مالیاتی نمی‌شود به مردم آورد
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه اظهار داشت: یک راه‌حل دیگر هم این است که اتکای کشور را به صادرات غیرنفتی یا صادرات محصولات نفتی بیشتر کنیم.
حریری افزود: باز هم در شرایط فعلی فرقی نمی‌کند، یعنی اگر ما بتوانیم پتروشیمی و مواد معدنی را بفروشیم و ظرفیت‌های صادراتی را افزایش دهیم، کار درستی است. وی با بیان این‌که در حال حاضر ما در شرایط خیلی خطرناکی قرار نداریم، تصریح کرد: اما به‌هرحال قیمت نفت دارد پایین می‌آید و دولت این موضوع را در بودجه‌اش باید لحاظ کند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: به نظر می‌رسد امسال باید حداقل نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت نفت را در بودجه پایین‌تر دید تا این‌که بودجه متوازن تنظیم کنیم؛ منتها در دوران رکود فشارهای مالیاتی هم به مردم نمی‌شود آورد و تمام این پاردوکس‌ها را باید دولت سر و سامان دهد.

نرخ ارز به بازار آزاد نزدیک شود
حریری همچنین درباره نرخ ارز در بودجه گفت: به نظر من نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی می‌بایست نزدیک به بازار آزاد شود و در عین حال، دولت تبعات آن را باید کنترل کرد، اما هر چه زودتر نرخ ارز باید نزدیک به بازار شود و فاصله بازار و بانک باید به حداقل برسد؛ به دلیل این‌که همین فاصله هر چقدر بیشتر شود، فضا برای رانت‌خواری بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش «افکارنیوز» که بعضی‌ها معتقدند که نرخ ارز بازار آزاد باید به نرخ مرکز مبادلات ارزی نزدیک شود و بیشتر از این هم دیگر جایی وجود ندارد که نرخ ارز افزایش یابد؟ افزود: این‌که جایی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد یا ندارد را بازار تعیین می‌کند.
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اگر جایی برای افزایش قیمت ارز وجود نداشته باشد، خودبه‌خود قیمت ارز پایین می‌آید. یعنی وقتی تقاضای واقعی وجود نداشته باشد، نرخ بازار پایین می‌آید.

نرخ ارز در بودجه به ۳۰۰۰ تومان نزدیک شود
حریری متذکر شد: من فکر می‌کنم محدوده بین ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان، آن چیزی است که علامت بازار نشان می‌دهد و اگر دلار بانکی نیز به رقم ۳۰۰۰ تومان نزدیک شود، این فاصله رانتی می‌تواند از بین رود. ولی اگر بازار بالای ۳۲۰۰ تومان باشد و بانک روی ۲۶۰۰ تومان بماند، به‌هرحال ۶۰۰ تومان برای هر یک دلار، رقمی است که رانت خوبی برای برخی افراد ایجاد می‌کند.

ابهام در فروش ارز صادراتی به نرخ بازار آزاد به بانک‌ها
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که فروش ارز صادراتی به نرخ بازار آزاد به بانک‌ها آیا اجرایی شده است؟ گفت: در روز ملی صادرات معاون اول رییس‌جمهور این موضوع را اعلام کردند، اما این‌که این اتفاق در بانک‌ها افتاده یا خیر، من در ۴،۵ روز اخیر نشنیدم و این‌که نرخی که بانک با آن ارز را می‌خرد، چه رقمی است و چطوری نرخ بازار را بانک احصا می‌کند، آن مکانیزم را هم خبر ندارم.
حریری تصریح کرد: قاعدتا کار آسانی نیست، برای اینکه بانکها باید نرخ بازار را به رسمیت بشناسند و نرخ بازار، نرخ متغیری است، اما بههرحال دامنه نوسان آن را باید کم کنیم.