مهر: رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه ساخت ویلاها و باغ شهرها از نیمه دوم سال آغاز میشود، گفت: این طرح در روستاها و شهرهای کوچک اجرا میشود.

ایرج رهبر درباره ایده رئیس جمهور برای اختصاص زمین هزار متری برای ساخت مسکن و باغ به هر خانواده گفت: براساس طرحی که سال گذشته ارایه شد، زمین هایی با مقیاس بزرگ تر باید برای ساخت ویلاها و باغ شهرها اختصاص یابند تا ساخت و ساز از حالت عمودی به افقی تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه طرح ساخت ویلاها و باغ شهرها در اطراف تهران و شهرهای کوچک و روستاها دنبال می شود، افزود: طرحهای مطالعاتی برای چگونگی اجرای این طرحها در حال انجام است اما درکلان شهرها نمی توان این پروژه ها را اجرا کرد، زیرا زمین مناسب و ارزان قیمتی که توجیه اقتصادی داشته باشد باید برای باغ شهرها تدارک دیده شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور بابیان اینکه در روستاها و شهرهای کوچک امکان اجرای این پروژه وجود دارد، بیان کرد: این طرح در بخشهایی که ارزش زمین و هزینه آماده سازی کمتری دارد می تواند به اجرا برسد، زیرا زمینی که متری ۵ میلیون تومان است هزینه زیادی برای ساخت دارد که متقاضیان مسکن مهر نمی توانند آن را بپردازند.

رهبر افزود: مگر اینکه دولت هزینه آماده سازی و زمین را تامین کند، در این صورت متقاضیان مسکن مهر می توانند از این زمینها استفاده کنند، در غیر این صورت آورده متقاضیان مسکن مهر پاسخگوی ویلا سازی نیست.

وی به طرحهای مطالعاتی برای اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: در شهرهای اطراف تهران مانند شهریار، دماوند، کرج، لواسانات و طالقان مطالعاتی انجام شده است که احتمالا از نیمه دوم امسال ساخت ویلاها آغاز می شود.

آغاز ساخت خانه های لوکس از نیمه دوم تیرماه

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در مورد ساخت خانه های لوکس هم بیان کرد: خانه های لوکس در داخل شهرها و برای افراد متمول ساخته می شوند و زمین این خانه ها گران تر است.

رهبر افزود: برای اجرای این پروژه در حال مذاکره با بانک هستیم و در صورت متقاعد شدن بانکها برای پرداخت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از این هزینه ها با سود متعارف، ساخت این خانه ها از نیمه دوم سال آغاز می شود.

طرح ساخت خانه های لوکس که با موافقت وزارت مسکن و شهرسازی مواجه شده است، از نیمه دوم امسال و با اختصاص منابع بانکی آغاز می‌شود.

به گزارش مهر، پس از آنکه طرح مسکن مهر برای اقشار کم درآمد تعریف شد و بخش زیادی از این واحدها در اختیار افراد نیازمند که عمدتا دهکهای پایین جامعه را تشکیل می دادند، قرار گرفت، طرحی از سوی انبوه سازان برای ساخت آپارتمانهای لوکس به وزارت مسکن ارسال شد که مورد موافقت قرار گرفت.

براساس این طرح، انبوه سازان پیشنهاد دادند که برای اقشار پردرآمد جامعه هم آپارتمانهای مناسبی ساخته شود تا این قشر هم ساخت واحدهایی با کیفیت و اصولی بهره مند شوند. وزارت مسکن و شهرسازی هم به عنوان متولی بخش مسکن با این پیشنهاد موافقت کرد و این طرح از نیمه دوم سال به اجرا می رسد.
براساس این گزارش، با اجرای این طرح از نیمه دوم سال، منابع بانکی از سوی دولت برای این طرح تهیه می شود، البته این منابع مانند مسکن مهر به صورت قرض الحسنه نخواهد بود و سود بانکی مشخصی برای اینگونه ساخت و سازها از سوی بانکها تعیین می شود.

در این طرح آمده است که تسهیلات بانکی در ابتدا به انبوه ساز ارایه می شود و پس از آن به خریدار منتقل خواهد شد تا اقساط آن را به بانک بپردازد.

این طرح علاوه برآنکه کیفیت ساخت و ساز خانه های لوکس را افزایش می دهد فرصت های رقابتی را برای انبوه سازان فراهم می کند که منجر به افزایش کیفی و کاهش قیمت آپارتمان های لوکس می شود.