نوسان سکه، آرامش دلار

به گزارش افکارنیوز، در سومین هفته آبان‌ماه برای اولین بار در سال جاری، سکه عمدتا در قیمت‌هایی پایین‌تر از ۹۱۰ هزار تومان نوسان کرد. با وجود نوسانات سکه در بازار طلا، هفته گذشته تغییرات قیمتی دلار محدود بود و نرخ فروش این ارز در بازه بین ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان قرارداشت. هفته قبل با کاهش نوسانات دلار بازار، بانک مرکزی نیز تا حدودی به روند قیمت‌گذاری نرخ رسمی دلار سرعت بخشید و نرخ دلار مبادله‌ای، در ششمین روز هفته از ۲۶۷۵ تومان عبور کرد.

شنبه کاهشی سکه؟
در روز انتهایی هفته گذشته، قیمت سکه برای دومین روز متوالی افزایش یافت تا بهای این فلز گرانبها کمی از مرز ۹۰۰ هزار تومان فاصله بگیرد و به کانال ۹۱۰ هزار تومانی نزدیک شود. روز پنج‌شنبه بهای سکه با ۲ هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت ۹۰۸ هزار تومان رسید. در بیست و یکمین روز آبان‌ماه به دلیل ثبات نسبی قیمت اونس در بازارهای جهانی، بهای سکه بیشتر هم‌سو با قیمت دلار حرکت کرد و با افزایش دلار، بهای سکه نیز افزایش یافت.

اما بهای اونس جهانی در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه و آغازین ساعات روز جمعه کاهش یافت و به مرز ۱۱۵۰ دلار، رسید. در طول هفته گذشته، فروشندگان سکه در برابر کاهش قیمت به زیر ۹۰۰ هزار تومان مقاومت کردند و قیمت سکه متناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافت. مقاومت فروشندگان و عدم پایین آمدن قیمت سکه، متناسب با کاهش طلای جهانی موجب شد در تمام طول هفته گذشته ارزش ذاتی سکه از قیمت سکه بازار کمتر و سکه دارای حباب قیمتی مثبت باشد.

سه‌شنبه هفته گذشته با وجود افت دلار و اونس، قیمت سکه در مقابل کاهش به زیر سطح ۹۰۰ هزار تومان مقاومت کرد و حباب قیمتی سکه، مثبت ۱۸ هزار تومان شد. هرچند با رشد نسبی بهای دلار و اونس در روز چهارشنبه، این حباب کمتر شد و قیمت سکه نیز پایداری بیشتری پیدا کرد. با این حال، برخی از کارشناسان معتقد بودند در صورتی که وضعیت بازار سکه از لحاظ فشار دو عامل اثرگذار؛ یعنی «دلار» و «اونس» در روزهای بعد از سه‌شنبه نیز به همان شکل می‌ماند یا اثر این عوامل شدیدتر می‌شد، مقاومت سکه در هم می‌شکست و با ترکیدن حباب ۱۸ هزار تومانی، قیمت سکه به زیر ۹۰۰ هزار تومان ببرد. بنابراین، روز شنبه نیز احتمال این امر وجود دارد که بهای این فلز گرانبها تغییر یابد، ولی تغییرات قطعا متناسب با نوسانات طلای جهانی است.

نوسان دلار بین ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان
روز پنج‌شنبه بهای دلار با ۵ تومان افزایش نسبت به پنجمین روز هفته به قیمت ۳۲۶۵ تومان رسید. با این افزایش، قیمت دلار برای سومین روز متوالی بالا رفت. با این حال در سومین هفته آبا‌ن‌ماه، نوسانات افزایشی این ارز محدود بود و شاخص بازار ارز تنها چند نوسان ۵ تومانی را در محدوه قیمتی ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد در هفته قبل فضای بازار عمدتا تحت‌تاثیر دور نهم مذاکرات هسته‌ای در مسقط بود و تحت‌تاثیر این عامل «انتظاری» خرید و فروش ارز در بازار کم شد. به اعتقاد گروهی از فعالان، افزایش قیمت دلار در سه روز انتهایی هفته نیز ناشی از اظهارات برخی مسوولان، مبنی‌بر دشواری رسیدن به توافق جامع تا «سوم آذرماه» بود.

افزایش ۴ تومانی نرخ رسمی
هفته گذشته روند قیمت گذاری نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی تاحدودی تغییر کرد. روز پنجشنبه، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۷۵۸ ریال اعلام کرد که افزایش ۱۵ ریالی نسبت به روز چهارشنبه داشت. با این افزایش، در ۶ روز کاری هفته قبل، این نهاد مجموعا نرخ دلار مبادلهای را ۴ تومان افزایش داد. این در حالی است که نرخ رسمی دلار در هفته اول دومین ماه پاییز تنها یک ریال و در هفته دوم آبانماه ۱۳ریال افزایش یافته بود. به طورکلی با شروع شهریورماه و آغاز نوسانات دلار بازار، روند تعدیل نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی کند شد و نرخ رسمی دلار، در ماههای شهریور و مهر مجموعا تنها ۱۳ تومان افزایش پیدا کرد. با این حال با آرامش روزهای اخیر بازار و کاهش نوسانات دلار، بهنظر میرسد زمینه برای اصلاح نرخ رسمی دلار فراهمتر شده است.