قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به گزارش افکارنیوز، به دنبال تقویت این احتمال که رسیدن قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار برای اولین بار در ۴ سال گذشته، احتمال کاهش تولید اوپک را افزایش می دهد، قیمت نفت برنت افزایش یافت. قیمت نفت خام آمریکا نیز بیشترین افزایش را در بیش از ۲ ماه اخیر به ثبت رساند.

قیمت نفت برنت دیروز در بازار لندن ۲.۵ درصد و در بازار نیویورک ۲.۲ درصد افزایش یافت. وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دیدارهای دیپلماتیک خود را در آستانه نشست روز ۲۷ نوامبر افزایش داده اند و احتمالا به دنبال رسیدن به اجماع در خصوص نحوه واکنش به کاهش قیمت ها به پایین ترین رقم ۴ سال اخیر هستند. آژانس بین المللی انرژی دیروز اعلام کرد که قیمت اه ممکن است در ماه های آینده بیش از این نیز کاهش یابد، زیرا بازار وارد دوره ای از تقاضای ضعیف شده است.


پس از مقاومت کشورهای مهم عضو اوپک در مقابل درخواست ها برای کاهش تولید و رسیدن میزان تولید نفت شیل آمریکا به بالاترین رقم ۳ دهه اخیر، قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. این هفته نیز قیمت نفت برنت با کاهش همراه بود و بدین ترتیب طولانی ترین دوره کاهشی را از زمان شروع معاملات در سال ۱۹۸۸ تاکنون به ثبت رساند.


جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در این باره اظهار داشت: «کاهش قیمت نفت برنت به زیر ۸۰ دلار در روز پنجشنبه و رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به ۷۴ دلار مطمئنا توجه اوپک را جلب کرده است.» وی افزود: «ما شاهد وحشت زده شدن آنها هستیم. آنها در جستجوی توافق، از پایتختی به پایتخت دیگر می روند. ممکن است قبل از نشست آنها به توافقی بین خودشان دست بیابند، اما من همچنان نسبت به این موضوع تردید دارم.»

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه، در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ۹۲ سنت افزایش به ۷۹ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز برای تحویل در ماه دسامبر با یک دلار و ۶۱ سنت افزایش به ۷۵ دلار و ۸۲ سنت رسید. این بیشترین رشد قیمت از ۳ سپتامبر تاکنون بود.