جزئیات برنامه قطارهای مسافری بین‌المللی

به گزارشافکارنیوز،سید محمد راشدی در خصوص برنامه شرکت راه آهن برای افزایش مسیر قطارهای بین المللی، اظهار داشت: در سال‌های پیش قطارهایی برای مسیرهای دمشق و استانبول داشتیم که در حال حاضر به دلیل شرایط موجود سوریه، قطارهای این کشور لغو شدند و تنها در مسیر استانبول قطار داریم.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش سرعت در مسیر استانبول هستیم، بیان کرد: در مابقی کشورها به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات، فعلا امکان برنامه ریزی برای قطارهای مسافری را نداریم، به عنوان مثال ایران با ترکمنستان اختلاف در نوع ریل دارد، به همین جهت بخش مسافری محدودیت‌هایی را برای سیر در این مسیر دارد.

معاون مسافری شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه میزان تقاضا هم خیلی موثر است، افزود: فعلا برنامه دیگری برای قطارهای مسافری بین المللی نداریم، مگر اینکه در آینده اتصال به عراق انجام شود و مسیرهای مسافری را به شهرهای زیارتی عراق داشته باشیم.

راشدی در خصوص افزایش ظرفیت قطار ترکیه اظهار داشت: باید برای افزایش تقاضا دو طرف تمایل داشته باشند؛ به دلیل اینکه این قطارها هزینه های بالایی دارد و ما محدودیتی را هم در دریاچه وان داریم، زیرا قطار پس از ورود به ترکیه و رسیدن به دریاچه وان متوقف می‌شود و مسافران از آنجا با کشتی تا محل بعدی را می‌روند و دوباره سوار قطار می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین در این محدوده مشکل داریم و اگر قرار باشد ظرفیت قطار را از ۲۰۰ به ۴۰۰ نفر برسانیم این کشتی ها هم امکان جابه جایی این تعداد مسافر را ندارند؛ به همین دلیل کشور ترکیه هم از افزایش جمعیت قطار ایران استقبال نمی‌کند.

راشدی افزود: البته ترکیه به دنبال افزایش ظرفیت این کشتیها و خرید کشتیهای جدید در دریاچه وان است که اگر این اتفاق بیفتد، میتوان قطارهای ایران را هم افزایش ظرفیت دارد؛ به خصوص اگر کشتیهایی باشد که قابلیت انتقال واگنهای مسافری را هم داشته باشد به دلیل اینکه در حال حاضر فقط واگن توشه از طریق این کشتی ها حمل میشود.