۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد فرار مالیاتی در کشور
گروه اقتصادی

- استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان این‌که حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد فرار مالیاتی وجود دارد، گفت: در اقتصادی که به فعالیت‌های غیرمولد سودهای بالایی می‌دهد، دولت باید روی این دسته از فعالیت‌ها عوارض خیلی جزئی ببندد تا این فعالیت‌ها پر هزینه شوند.

حسین راغفر در گفت‌وگو با «افکارنیوز» با انتقاد از عدم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مالیاتی با وجود کاهش منابع درآمدی نفت و کسری بودجه، اظهار داشت: دولت باید نظام مالیاتی را بهبود ببخشد.

وی با بیان این‌که در شرایط کنونی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد فرار مالیاتی وجود دارد، تصریح کرد: در واقع هم‌اکنون کسانی که باید مالیات بپردازند، مالیات نمی‌پردازند.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: دولت باید سازوکاری در رابطه با این گروه اختیار کند که فرار مالیاتی را به حداقل برساند و بتواند منابع بزرگی را از این طریق تامین کند.
راغفر عنوان کرد: از سوی دیگر، نهادها و بنگاه‌هایی نیز وجود دارند که به حکم قانون از پرداخت مالیات معاف هستند. این‌ها باید مالیات بپردازند.

وی با بیان این‌که دولت در شرایط کنونی اقتصاد باید بتواند هزینه‌های بخش عمومی را تامین کند، متذکر شد: این گروه در حال حاضر از منافع کالاهای عمومی که دولت ارائه می‌کند، منتفع می‌شوند، بنابراین دولت باید بتواند این منابع را از گروه‌هایی که به حکم قانون از پرداخت مالیات معاف هستند، بگیرند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان این‌که تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ درصد اقتصاد کشور، این گروه هستند، گفت: دسته سوم از درآمدهای مالیاتی هم مربوط هست به آن دسته از مالیات‌هایی که دولت می‌تواند اخذ کند، ولی اصلا ردیف اخذ مالیات ندارد. مثل آنچه که همین چند وقت پیش مجلس لایحه آن را رد کرد و آن، مالیات بر عواید حاصل از سرمایه است.

راغفر افزود: در حال حاضر افراد خانه می‌خرند، خانه می‌سازند و یا خانه‌ای به قیمت‌های خیلی بالا می‌فروشند و سودهای ۱۰۰ درصدی دریافت می‌کنند، اما یک ریال مالیات هم نمی‌پردازند. این‌ها به هر صورت جزو عواید حاصل از سرمایه است و باید مالیات بپردازند و این رقم قابل توجهی می‌شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از کالاهای لوکس هم که امروز در جامعه مصرف می‌شود، باید مالیات بپردازند، عنوان کرد: حتی مسکنی که در کشور تولید می‌شود، مسکن لوکس است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از آن مالیات گرفته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در حال حاضر گفته می‌شود حدود ۵۰۰ هزار مسکن خالی فقط در تهران وجود دارد. این خانه‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به هر صورت می‌تواند منابع درآمدی برای دولت باشد که جایگزین درآمدهای نفتی شوند.

راغفر متذکر شد: از طرف دیگر، ما نیازمند تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور هستیم.
وی افزود: اقتصادی که به فعالیتهای غیرمولد مثل دلالی و سفتهبازی سودهای بالایی میدهد، بنابراین دولت باید بر این دسته از فعالیتها عوارض خیلی جزئی ببندد تا این فعالیتها پر هزینه شود و افراد کمتر به این حوزه ورود کنند و زمینه برای رشد تولید شکل بگیرد؛ و الا سیاستهای ابلاغی در مورد هم اقتصاد مقاومتی و تولید اجرایی نخواهد بود.