تجربه دیپلماسی تیم نفتی کدام کشور بیشتر است؟
به گزارشافکارنیوز؛ صبح امروز وزیر نفت ایران به وین رفت تا فردا در نشست ۱۶۶ اوپک حضور یابد. وزیران نفت دیگر کشورهای عضو این اجلاس جهانی نیز از دو روز پیش تا ظهر امروز یک به یک وارد وین شده اند تا در نشست فردا حضور پیدا کنند.

برخی کشورهای حاضر چون عربستان دلیلی بر جلوگیری از کاهش قیمت نفت نمی بینند و این موضع گیری منفعلانه که گاه به مقابله رفتاری با دیگر تولیدکنندگان نفت بدل می شود، میدان مواجهه افکار نفتی وزرای کشورهای مختلف را در نشست فردا گرم می کند.

دور از ذهن نیست که همچون دیگر نشست های اخیر اوپک، گوی و میدان را وزرای نفتی در دست می گیرند که تجربه دیپلماسی نفتی شان بیش از دیگران است.

بیزن نامدار زنگنه - وزیر نفت ایران - با سابقه ۲۵ سال وزارت در حوزه های مختلف، امسال دهمین سال خود را در پست وزیر نفتی ایران می گذراند و بارها در طول ۸ سال گذشته تصدی پست وزارت نفت و همچنین سه بار در دوره جدید، تجربه میدان گفت‌وگو و مذاکره در حاشیه و متن اوپک را در کارنامه دیپلماسی نفتی خود دارد.

علی النعیمی - وزیر ۷۹ ساله عربستانی نیز امسال نوزدهمین سال خود را در تصدی پست وزیر نفتی این کشور می گذراند. ۱۹ سالی که بارها عربستان بدون توجه به تعهدات خود در اجلاس اوپک، میزان مشخص شده سهم تولید خود و سقف تولید این سازمان را رعایت نکرده است.

عادل عبدالمهدی - وزیر نفت عراق اگرچه کمتر از یکسال است که در این پست مشغول به کار است اما وی از سیاست مداران و اقتصاددانان باسابقه و کاربلد در این کشور به حساب می آید.

اسدروبال چاوز - وزیر نفت ونزوئلا - نیز اگرچه چندماهی بیشتر نیست که تصدی پست وزارت نفتی خود را می گذراند اما وی سالها یکی از مقام های شرکت ملی نفت ونزوئلا بوده است. علاوه بر این، تیم ونزوئلا در نشست ۱۶۶ با حضور رافائل رامیرز - وزیر امور خارجه ونزوئلا - که خود سالها وزیر نفت ونزوئلا بوده و سابقه فعالیت در شرکت نفت ونزوئلا را در کارنامه دارد، از نظر تجربه مذاکره؛ تیمی ضعیف تلقی نمی شود.

وزاری نفت ۸ کشور دیگر حاضر در این نشست، بیش از آنکه در تصمیمات صاحب نظر باشند، پیرو تصمیمات دیگر اعضا هستند و خود را با مواضع دیگر کشورها هماهنگ می کنند.

فردا ساعت ١٢ و ٣ دقیقه، افتتاحیه نشست ١۶۶ اوپک در شهر وین آغاز می شود.