پیشنهاد نفتی ایران به عربستان چیست؟
به گزارشافکارنیوز؛ یکصد و شصت و ششمین نشست سازمان اوپک از فردا پنج شنبه ششم آذر ماه به میزبانی وین اتریش برگزار می شود.

بیژن زنگنه پیش از ظه امروز در بدون ورود به وین در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم پایبندی اعضای اوپک به سهمیه های تولیدی اعلام کرد: ایران هیچ برنامه ای برای کاهش تولید خود(در صورت کاهش رسمی سقف تولید اوپک) ندارد.

همزمان با این اظهار نظر، احتمال کاهش یک میلیون بشکه ای سقف تولید نفت اوپک در رسانه های بین المللی از چند روز گذشته مطرح شده و حتی ونزوئلا رسما از کاهش سقف تولید نفت این سازمان حمایت کرده است.

رافائل رامیرز وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرده است: " دولت کاراکاس برای تثبیت قیمت نفت در بازار حاضر به کاهش تولید و عرضه نفت خود است. "

در همین حال پیش بینی می شود وزیران نفت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امشب در وین دیدار و گفتگو می کنند که احتمال دارد در این نشست زنگنه وزیر نفت ایران پیشنهاد کاهش سقف تولید نفت اوپک را به همتای عربستانی خود ارائه کند.

در حال حاضر تولید روزانه سازمان اوپک حدود ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که با وجود کاشه تولید نفت برخی از کشورها همچون عربستان، عراق، قطر، آنگولا، کویت و نیجریه در ماه نوامبر سال جاری میلادی بازهم اعضای اوپک روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بالاتر از سقف تعیین شده نفت تولید و به بازار عرضه می کنند.