ورود دیوان عدالت به اختلاف دستگاه های دولتی؟!
به گزارشافکارنیوز؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه پنجم آذرماه ۱۳۹۳ به شرح زیر است:

* کاهش قدرت خرید یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی خانوار به ۱۸۵۰۰ تومان / زمان حذف یارانه غیرنیازمندان است

در حالی سخنگوی دولت از عدم تغییر در نحوه پرداخت یارانه نقدی صحبت می‌کند و همه افراد فقیر، متوسط و مرفه یکسان یارانه دریافت می‌کنند که ارزش واقعی یارانه ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومانی سال ۸۹ به ۱۸ هزار و ۵۴۱ تومان در مهر ماه امسال کاهش یافته است.

پرداخت یارانه نقدی یکسان به تمام آحاد جامعه امری بود که نه منطق اقتصادی آن را تأیید می‌کرد و نه قانون اجازه انجام چنین کاری را به قوه مجریه داده بود، اما با وجود تمام مخالفت‌هایی که در این ارتباط صورت گرفت دولت دهم این سنگ بنای غلط را بنیان نهاد تا نه تنها خود تا پایان دوره فعالیتش نتواند ریسک حذف یارانه برخی افراد غیرنیازمند را بپذیرد، بلکه دولت کنونی نیز تا به حال مخاطرات حذف یارانه غیرنیازمندها را نپذیرفته است.

* وعده راه‌اندازی پست ۴۰۰کیلوولت فیروزکوه باز هم محقق نشد

پست ۴۰۰.۶۳ کیلوولت فیروزکوه که بی نظیرترین پروژه برق تهران محسوب می شود علی‌رغم وعده های داده شده برای راه‌اندازی تا ۱۵ آبان وارد مدار نشد.

این پروژه که یکی از مهمترین و بی نظیر‌ترین طرح‌های برق منطقه‌ای است و از سه سال پیش و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان کلید خورده است قرار بود بعد از چند بار تاخیر در بهره برداری و افتتاح ۱۵ آبان ماه امسال وارد مدار شود که هنوز با گذشت حدود ۲۰ روز از زمان اعلام شده این پست برق به بهره برداری نرسیده است.

* دیدار وزیران نفت ایران و عربستان قبل از نشست رسمی اوپک

برخی منابع خبری بحث‌هایی را درباره دیدار وزیران نفت ایران و عربستان پیش از برگزاری یکصد و شصت‌ و ششمین اجلاس اوپک مطرح کرده‌اند. اخباری که از سوی برخی از رسانه ها منتشر شده از این ماجرا حکایت دارد که احتمالا در نشست فردا سه کشور ایران، لیبی و عراق از کاهش سقف تولید معاف خواهند شد، زیرا هم اکنون کمتر از میزان تعیین شده تولید می‌کنند.

* اعضای اوپک باید در کاهش تولید مشارکت کنند

وزیر نفت گفت: در شرایط مازاد عرضه، دیگر تولید کنندگان بازار نفت باید با اعضای اوپک متحد بوده و در کاهش تولید مشارکت کنند. بنابه این گزارش، یکصدو شصت و ششمین نشست اوپک فردا با حضور ۱۲ عضو این سازمان و همچنین نمایندگانی از دوکشور مکزیک و روسیه در محل دائمی آن در وین اتریش برگزار می‌شود.

* شاخص کل بورس تهران با کاهش ۶۶۴ واحد در کانال ۷۴ هزار واحد ماند

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۶۶۴ واحد به ۷۴ هزار و ۷۶ واحد رسید. مادهای بانک ملت، گروه مپنا، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری ملی، فولاد، بانک صادرات و هلدینگ فارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشته‌اند.

همچنین در بازار فرابورس ایران نیز شاخص کل با یک واحد کاهش به ۸۳۴ واحد رسید.

* تناقض واقعیت بازار و مصوبه دولت / قیمت نان افزایش نیافت / کیفیت حلقه مفقوده

علی رغم آنکه طی سه ماه اخیر هر از گاهی سخن از افزایش یا اصلاح قیمت نان به میان آمده، و‌لی متولیان امر از جمله وزارت صنعت و استانداری افزایش قیمت نان را تکذیب کرده و از طرفی سندی دال بر تصویب افزایش قیمت نان در هیئت دولت منتشر می‌شود.

اما به دلیل تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۱ و تورم سالهای ۹۲ و ۹۳ دولت قیمت نان را ثابت نگه داشت، تا جایی که نانوایان مجبور شدند دوباره دست به دامن روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه‌های اضافه کردن شیر یا کنجد به نان شوند و نان ۶۰۰ تومانی را ۱۰۰۰ تومان بفروشند.

* نظام مسئولیت پذیر در ساخت و ساز نداریم / گنجاندن پاسخگویی در تدوین قانون جدید نظام مهندسی

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه نظام مسئولیت پذیر در ساخت و ساز نداریم، گفت: پاسخگویی در ساخت و ساز در تدوین نسخه جدید قانون نظام مهندسی گنجانده شده است.

غلامرضا هوایی در پاسخ به این سؤال که رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اعلام کرده‌ است که امضاء فروشی مهندسان ناظر همچنان وجود دارد و تلفات جانی و مالی در گودبرداری ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در خصوص کاهش تلفات گودبرداری نه نظام مهندسی بلکه شهرداری باید پاسخ بدهد، چرا که مسئول ساخت و ساز در کشور شهرداریها هستند.

* انجام ۵ پرواز در هفته بین ایران و آلمان از نیمه دوم دی‌ماه / اولین پرواز از هامبورگ به مشهد

یکی از شرکت‌های هواپیمایی آلمانی پس از اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، هفته‌ای پنج پرواز به ایران خواهد داشت که از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی در مسیر‌های تهران - برلین، تهران - دوسلدورف و هامبورگ - مشهد خواهد بود.

علی اکبر کوکب‌زاده بیان کرد: نرخ‌ بلیت‌های این مسیرها فعلاً قیمت‌هایی بین نرخ‌های ایرلاین‌های داخلی و ایرلاین‌های خارجی در چنین مسیرهایی است اما در گام بعد تلاش می‌کنیم در راستای جذب مسافر نرخ‌ها را کاهش دهیم.

* تخفیف ۱۰ درصدی بلیت برخی از قطار‌ها در مسیر مشهد - اصفهان‌

شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا ‌‌نرخ بلیت قطار‌های خود را در آذرماه در مسیر مشهد - اصفهان با ۱۰ درصد تخفیف به مسافران عرضه می‌کند. تخفیف در نظر گرفته شده در مسیرهای اصفهان - مشهد و مشهد - اصفهان‌ به میزان ۱۰ درصد بوده که در آذرماه ۹۳ به مسافران ارائه خواهد شد. ‌

* آیین‌نامه جدید بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور ابلاغ شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ آیین‌نامه جدید قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور خبر داد. علی ربیعی در تشریح ویژگی‌های آیین‌نامه جدید گفت: به موجب این آیین‌نامه از این پس کارگران بیمه شده دارای مشاغل سخت و زیان آوری که در طول دوران اشتغال و بیمه پردازی خود به مدت یک سال و کمتر از آن در مشاغل غیر سخت و زیان آور اشتغال و بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند بدون برهم خوردن توالی سوابق بیمه‌ خود پس از ۲۰ سال بازنشسته شوند.

* تولید سالانه ۹۷ هزار تن گوجه فرنگی گلخانه‌ای / سرمایه‌گذاران کمتر کشت گلخانه‌ای می‌کنند

مدیرکل دفتر محصول علوفه‌ای و جالیزی گفت: سرمایه‌گذاران برای ورود به کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی برای مدت زمان محدود ریسک نمی‌کنند زیرا توان رقابت با عرضه انبوه این محصول در مزارع را ندارند.

حسن خدنگی بیان داشت: سرمایه‌گذاران برای ورود به کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی برای مدت زمان محدود(حدود ۲۵ روزه تا عادی شدن میزان عرضه محصول به بازار از مناطق جنوبی) ریسک نمی‌کنند.

* ورود دیوان عدالت اداری به اختلاف دستگاه‌های دولتی بحث‌برانگیز است / رای را پیگیری می‌کنیم

وزارت ارتباطات اعلام کرد: مهدی اخوان پیش از تشکیل جلسه هیات عمومی شکایت خود را پس گرفته، بنابراین ورود دیوان عدالت اداری به موضوعاتی که میان دستگاه‌های دولتی است جای بحثدارد.

برات قنبری گفت: در دولت قبلی رییس وقت مرکز، ادغام این مرکز را با مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد که از طریق شورای عالی اداری مصوبه‌ای را دریافت کردند، ولی این مصوبه با مخالفت رییس مجلس شورای اسلامی مواجه شد که مجبور شدند مصوبه را اصلاح کنند.