سراب یا واقعیت؟!

صفحات اول برخي روزنامههاي سراسري و همچنين خبرگزاريهاي رسمي روز سهشنبه به بررسي و تحليل طرح واگذاري ۱۰۰۰متر زمين به هر خانوار اختصاص داشت.
تقریبا در همه گزارش‌های رسانه‌ای که طی دو روز گذشته درباره این طرح جدید دولت منتشر شده، به نقل از کارشناسان درباره دو ابهام اساسی موجود در طرح سوالات بی‌پاسخی ارائه شده است.


سراب
روزنامه همشهری در شماره دیروز خود در گزارشی با عنوان «سراب باغ‌ویلا در بیابان» نوشت: «این طرح به معنی تقابل با منابع طبیعی و مغایر قوانین شهرسازی است. استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: نمی‌دانم چه کسانی سخن از ایجاد باغ‌ویلا در اطراف شهرها زده‌اند، اما اگر تنها نگاهی به تصویرهای ماهواره‌ای از ایران که در سازمان مدیریت وجود داشت بکنید، می‌بینید که شهرهای کشور درست روی بهترین زمین‌های کشاورزی ایجاد شده‌اند و با توسعه هر متر مربع از شهر یک متر مربع زمین کشاورزی خوب نابود می‌شود.»


کارشناسی نیست
روزنامه جام‌جم نیز در صفحه اول شماره سه‌شنبه خود در گزارشی با عنوان «واگذاری زمین‌های ۱۰۰۰ متری کارشناسی‌شده نیست»، نوشت: این طرح جدید که البته هنوز زوایای آن مشخص نیست، بیشتر از هر چیز موضوع ایجاد باغ‌شهرها را به اذهان متبادر می‌کند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسفند سال گذشته نسبت به پیگیری آن اظهار نگرانی جدی کرده بودند.»


به تاکید رهبری عمل شود
خبرگزاری‌مهر نیز روز گذشته در بالای صفحه اقتصادی خود، تاکید رهبری در اسفند سال گذشته را یادآوری کرد و در گزارشی با عنوان «مقام معظم رهبری: جدا از طرح باغشهرها نگرانم» نوشت: «در حالی این روزها طرح دولت برای واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانواده ایرانی برای ساخت مسکن و باغ میوه در رسانه‌ها داغ شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در اسفندماه گذشته از طرح باغشهرها اظهار نگرانی جدی کرده‌اند.

متن سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در این باره به شرح ذیل است: حالا آقایان مسوولین دولتى اینجا حضور دارند؛ من جدا از این طرح باغشهرها نگرانم.
آقاى رییس‌جمهور هم چند بار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمی‌دانم چه پیش مى‌آید، سوءاستفاده‌چى‌ها چه کار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌اى سوءاستفاده‌چى‌اند.


درخواست مردمی درباره زمین ۱۰۰۰ متری

همچنین دنیای اقتصاد گزارش داد که برخی از مردم درباره طرح رییس‌جمهور برای واگذاری یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری به هر خانوار، خواستار معرفی محلی برای ثبت‌نام شدند.
این افراد با بیان اینکه آیا سامانه‌ای برای ثبت‌نامه جهت دریافت این زمین‌ها وجود دارد، اعلام کردند: می‌خواهند زودتر از بقیه اسم‌نویسی کنند تا زمین‌های مرغوب به آنها برسد.

گفتنی است احمدی نژاد بار دیگر با تاکید بر احداثخانه باغ برای مردم اظهار داشت:
حدود ۳۰ میلیون هکتار زمین برای احداثمسکن باقی می‌ماند که اگر این میزان دو میلیون هکتار به خانوارها اختصاص یابد می توان به هر خانوار هزار متر زمین رایگان داد تا آنها یک واحد ۱۰۰ متری در سه طبقه احداثو الباقی زمین را به باغ تبدیل کنند.

وي با اشاره به طرح ۲۰۰ هزار هکتار فضاي سبز در حومه تهران گفت: با اجراي طرح خانه ويلايي براي ايرانيان ميتوانيم به يکباره با مشارکت خودم مردم و بدون هزينه هنگفت جهت احداث و نگهداري فضاي سبز آنچناني دو ميليون هکتار فضاي سبز شهري به وجود آوريم.