در ماه های اخیر رابطه دولت و مجلس فرازونشیب های بسیاری را شاهد بوده است.عدم رای اعتماد به حمید سجادی وزیر پیشنهادی دولت جهت تصدی وزارت ورزش و جوانان و در کنار آن رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی به علی نیکزاد به عنوان اولین وزیر راه و شهرسازی شرایطی را پدید آورده که امکان پیشبینی آرای نمایندگان ملت به وزرای پیشنهادی دولت بسیار دشوار شده است.

دنیای صنعت: در این شرایط قرار است تکلیف یکی از مهمترین وزارتخانه­های ادغامی پس از تعطیلات مجلس روشن شود و یکی از مهمترین کاندیداهای دولت جهت وزارت­خانه صنعت، معدن و تجارت دکتر مهدی غضنفری وزیر سابق بازرگانی و سرپرست کنونی این مجموعه است. سایت دنیای صنعت به دلیل اهمیت این موضوع برای بخش صنعت و معدن و تجارت کشور و فعالان این حوزه به گفتگو با هفت نفر از روسای کمیسیون­های مجلس پرداخته است و نظرات آنها رات جویا شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:
غضنفری در صورت ارائه برنامه کارآمد می­تواند رای اعتماد اکثر نمایندگان مجلس را کسب کند
ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با توجه به نزدیک بودن جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر احتمالی برای وزارتخانه جدید صنعت و تجارت گفت: هم اکنون در دنیا بسیاری از کشورها یک وزارت صنایع جداگانه که وزارتخانه کالایی باشد و یک وزارتخانه بازرگانی جداگانه که وزارتخانه تجارت و مدیریت کالا باشد؛ وجود ندارد، بلکه این دو وزارتخانه با هم ادغام شده­اند.
به گفته فتحی پور هر طرحی که موجب کاهش بوروکراسی اداری و موانع تولید و صادرات باشد، شرایط خوبی را برای اقتصاد کشورفراهم خواهد آورد‌. با توجه به اینکه درآمد ناخالص ملی و ارزش افزوده، در هر کشوری از تولید حاصل می شود، بنابراین، ادغام وزارتخانه های مذکور بر محور تولید و توسعه صادرات، طرح درستی است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به سوابق اجرایی و کارنامه مثبت " مهدی غضنفری " در دوران تصدی وزارت بازرگانی، او را گزینه مناسبی برای وزارت جدید " صنعت، معدن و تجارت " دانست.
وی با بیان اینکه مهدی غضنفری در صورت ارائه برنامه کارآمد درحوزه صنعت، خواهد توانست رای اعتماد اکثر نمایندگان مجلس را برای تصدی بر وزارتخانه جدید التاسیس کسب کند، تصریح کرد: مهدی غضنفری ضمن داشتن تعامل و سابقه همکاری مناسب با مجلس، دارای عملکرد مثبت و قابل توجهی در وزارتخانه بازرگانی بوده است که این امتیاز مثبتی برای کسب رای اعتماد وی خواهد بود.
وی در پاسخ به این که این ادغام چگونه می تواند مسایل و مشکلات صنعت و تجارت را مرتفع سازد، افزود: اصلی ترین بحثدر وزارتخانه های صنایع و معادن با وزارت بازرگانی تعارض و همپوشانی وظایف این وزارتخانه ها بود که قطعا این ادغام می تواند تعارضات و هم پوشانی های قبلی را برطرف سازد.
فتحی پور اضافه کرد: ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن سبب می‌شود سیاستگذاری‌ها در راستای هم قرار گیرند، حال آنکه در گذشته در بسیاری از موارد سیاست‌های حمایت از تولید و مصرف همسو نبودند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد: این ادغام علاوه بر کم کردن ساختار تشکیلاتی دولت، موجب همگرایی در زنجیره تولید و تمرکز مدیریتی خواهد شد که مزایای فراوان اقتصادی نیز در بر خواهد داشت و در عین حال موجب غلبه منافع تجاری بر تولیدی یا به عکس می شود.
رئیس کمیسیون صنایع:
اولویت اول غضنفری در صورت کسب رای اعتماد باید حمایت از تولیدکننده باشد
سید حسین هاشمی رییس کمسیون صنایع مجلس با اشاره به تشکیل وزارتخانه صنعت، ‌معدن و تجارت از آن به عنوان یک وزارتخانه حامی تولید کننده نام برد و تاکید کرد: تشکیل وزارتخانه موسوم به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را می­توان به عنوان یکی از اصولی­ترین حرکت­های مجلس برشمرد. به این دلیل که این ادغام در زمان مناسبی صورت گرفت و بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ ساله نظام، ایران در افق ۱۴۰۴ باید کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که مسلم است دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل مستلزم تلاش جهادی است؛ لذا مدت زمانی طولانی برای دستیابی به این اهداف بزرگ باقی نمانده است. در حقیقت تشکیل این وزارتخانه کمک شایانی برای دست یافتن به جایگاه تعیین شده دارد.
وی تاکید کرد: توجه ویژه به رقابت‌پذیری و بهره‌وری، که هر دو عاملی اساسی مهم برای حضور در بازارهای بین‌المللی مد نظر است باید در حوزه اقتصاد و تجارت ما تقویت شود.
فتحی پور ادامه داد: با توجه به این پیش‌نیازها و در چارچوب طرح تحول اقتصادی، ادغام دو وزاتخانه صنایع و معادن و بازرگانی می‌تواند و تشکیل وزارتخانه نوپایی با نام وزارت خانه صنعت، ‌معدن و تجارت می­تواند گامی در جهت پیگیری راهبرد رشد اقتصادی صادرات‌گرا باشد. البته ادغام، یک فرایند چند مرحله‌ای است که مرحله اول آن، تجمیع وظایف و ماموریت‌هاست.
هاشمی اولویت اصلی مهدی غضنفری در صورت کسب رای اعتماد مجلس را حمایت از تولید کننده خواند و گفت: تشکیل این وزارتخانه در حقیقت گامی است بسوی حمایت از صادرات. در این صورت است که ما میتوانیم شاهد یک تولید مطلوب در کشور بوده و بتوانیم از تولیدکنندگان کشور حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه مزیت‌های تولید باید منجر به صادرات شود، افزود: تولید صادراتی ماندگاری کالای ایرانی را در سایر کشورها تضمین می‌کند، ضمن اینکه مدیریت واردات و کاهش قیمت تمام شده بیش از گذشته در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مبنای فعالیت خواهد بود.
هاشمی ادامه داد: در حقیقت ادغام این وزارتخانه و تمرکز سیاست ها با نام یک وزارتخانه گامی به سوی جلو و تنظیم ورادات و صادرات در آینده خواهد بود. تنها در این صورت است که می­توانیم شاهد رونق روند تولید و تنظیم بازار در کشور باشیم.
رئیس کمیسوین صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر مزیت های تشکیل این وزارتخانه می­توان به از بین رفتن سیاست های دو گانه تولید وتجارت اشاره کرد. بعد از تشکیل این وزارتخانه دیگر هیچ بهانه ای برای واردات بی رویه و عدم حمایت از صادرات نخواهیم پذیرفت.
هاشمی در پایان تاکید کرد: با این ادغام بهانه های گذشته پذیرفته نخواهد شد و وزیر پیشنهادی در صورت موفقیت موظف به پاسخگویی در قبال مجلس است. همچنین مجلس هم به عنوان عضو نظارتی وظیفه ذاتی خود می­داند که در مقابل کوچکترین خطا واکنش نشان داده و آنرا پیگیری کند.
رئیس کمیسیون قضایی:
غضنفری و مدیران ارشد همکار وی از نیروهای صادق و متعهد کشور هستند
حجت­الاسلام والمسلمین علی شاهرخی، نماینده کوهدشت و رئیس کمیسیون قضایی درباره کاندیدای احتمالی دولت برای وزارتخانه جدید گفت: آقای غضنفری از جمله اعضای دولت دهم است که به لحاظ رعایت موازین قانونی همواره زبانزد بوده است. ایشان در بحثقانون تجارت و سایر موارد ارتباط تنگاتنگ و همدلانه­ای با مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه کشور داشته که قابل تقدیر است.
شاهرخی در ادامه افزود: نکته دیگری که درباره ایشان قابل ذکر است سلامت و تعهدی است که به آن پایبند است و این مساله در اطرافیان و همکاران وی نیز قابل مشاهده است. رئیس کمیسیون قضایی درباره امکان رای آوردن وی اظهار داشت: بنده از نظر همه نمایندگان مطلع نیستم و قطعا نمایندگان ملت بعد از استماع برنامه­های ایشان نظر نهایی­شان را ابراز خواهند داشت اما گمان می­کنم به دلایل فوق و عملکرد مثبت ایشان در وزارت بازرگانی رای اعتماد را اخذ خواهند کرد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس:
غضنفری گزینه مناسب تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است
رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: از میان گزینه های مطرح برای تصدی وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت، دکتر غضنفری مناسب­ترین گزینه است.
حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با خبرنگار سایت دنیای صنعت افزود: آقای غضنفری از صلاحیت علمی و تجربی مناسب برای اداره وزارتخانه جدید برخوردار است و بیش از ۷۰ درصد نمایندگان مجلس با وی جهت تصدی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت موافقند. کاتوزیان عملکرد مقبول غضنفری در دوران وزارتش را از دلایل اقبال نمایندگان به وی دانست.
رئیس کمیسیون عمران:
غضنفری گزینه قابل قبولی است
رئیس کمیسیون عمران در خصوص امکان معرفی غضنفری برای وزارت صنعت، تجارت و معدن گفت: ایشان برای این وزارتخانه گزینه قابل قبولی است.
علی اکبر آقایی، نماینده سلماس و رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت دنیای صنعت ابراز کرد: وظیفه دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن سنگین است حال که این دو با هم ادغام شده­اند، اداره آنها کار و تخصص بیشتری می­طلبد.
وی در ادامه توضیح داد: با توجه به این حجم کار اجرایی امید می رود تا با درایت و استفاده درست از زمان و توان نیروهای کارآمد با این مشکل کثرت کار و حجم بالای آن کارها به خوبی پیش رود.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به فرصت کم و اینکه دو وزارتخانه فوق ادغام شده­اند آن را باید به دست کسی سپرد که اطمینان لازم حاصل شود که از عهده این کار بر می­آید.
آقایی ابراز کرد: به نظر می رسد از بین گزینه های موجود آقای غضنفری به دلیل سابقه کاری که در وزارت بازرگانی داشته، فرد قابل قبولی برای این وزارتخانه باشد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان:
غضنفری در وزارت بازرگانی خوب کار کرده است
حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از هر اظهار نظری در ابتدا باید دید چه فردی به عنوان گزینه وزارت صنعت، تجارت و معدن پیشنهاد می شود زیرا در ابتدا نظر رئیس جمهور در این زمینه مهم است.
وی درگفت و گو با سایت دنیای صنعت ابراز کرد که اما به هر حال اگر کارنامه مهدی غضنفری در مدیریت وزارت بازرگانی را مورد مطالعه قرار دهیم، به نظرم منطقی و منصفانه است که بگوییم وی در این مدت خوب کار کرده است.
شهریاری ادامه داد: البته این نکته را هم باید در نظر داشت ایشان در عرصه صنعت فعال نبوده و تحصیلاتش هم در این رابطه نیست اما برای واگذاری یک وزارتخانه به یک مدیر نباید تنها به این امر توجه کرد.
نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه این روزها حرف اول را می زند مدیریت است و آقای غضنفری در وزارت بازرگانی نشان داد که از این جهت توانایی لازم را دارد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان اظهار داشت: با توجه به مسائل مطرح شده و در صورتی که ایشان به مجلس از سوی رئیس جمهور معرفی شود، فکر می کنم از شانس بالایی برخوردار باشد.
رئیس کمیسیون اجتماعی:
غضنفری می­تواند با کمک به ایجاد اشتغال معضلات اجتماعی را کاهش دهد
هادی مقدسی نماینده بروجرد و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به غضنفری به عنوان جدی­ترین کاندیدای وزارتخانه تازه تاسیس صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: با توجه به شناختی که از ایشان دارم و دغدغه­ای که همواره نسبت به مساله اشتغال داشته­اند، مطمئن هستم در صورت اخذ رای اعتماد می­توانند بسترهای لازم جهت اشتغال در حوزه صنعت و معدن را فراهم نمایند و در عین حال حوزه تجارت را به گونه­ای مدیریت کنند که به خصوص بحثواردات به تولیدکنندگان داخلی لطمه نزند.
وی در ادامه افزود:علاوه بر بحث اشتغال که به صورت تخصصی به کمیسیونی که در آن حضور دارم مرتبط میشود،ایشان را از منظر همکاری با مجلس و عمل به دستور مقام معظم رهبری در پرهیز از ایجاد تنش در بین مسئولین، جزء مدیران به شدت مقید و دارای تعامل مثبت میدانم و امیدوارم رای اعتماد مجلس را کسب کنند.