به گزارش افكار ، همايش صنعت خودرو این هفته در حالي به اتمام رسيد كه همه مشتاقان به دستيابي به بازار خودرو ايران در آن شركت داشتند يا ناظري براي اين سمينار راهي كشورمان كرده بودند.

برای حاضران خارجی این همایش جالب بود که چگونه در کشوری که سال‌ها با انواع تحریم‌ها از پیشرفت منع شده و درها به رویش بسته بوده، صنعت خودرو پابرجا مانده است؟

همزمان با اتمام این همایش نیز یکی از مقامات آمریکایی گفت که ایالات متحده با بازگشت شرکت‌های خودرو سازی اروپایی برای فعالیت در ایران، مخالفتی ندارد.

در این بین نمایندگان فرانسوی از ترس از دست دادن جایگاه خود و شاید هم به رسم وفاداری در این سمینار شرکت کردند و به دنبال آن بودند که بگویند با برداشته‌شدن تحریم‌ها در آنِ واحد در ایران حضور به‌هم می‌رسانند.

هرچند نباید فراموش کرد که شرکت‌های پژو و رنو در این سال‌ها به بهانه تحریم تا آن‌جا که توانستند از انجام تعهداتشان شانه خالی کردند و زمانی که مشتریان ایرانی منتظر خودروهای آنان بودند، از پاسخگویی سر باز زدند.

اما به‌هرحال امروز که قرار است توافقی بر مبنای رفع تحریم‌ها انجام گیرد، خود را بیش از دیگران و بیشتر از همیشه آماده بازگشت نشان می‌دهند.

گواه این مدعا، اعلام آمادگی مدیر شرکت رنو پارس برای ازسرگیری و توسعه همکاری‌ها است، آن هم بدون اذعان به این مهم که طی دو سال گذشته خطوط تولید خودرو مگان متوقف کرده و تولید تندر۹۰ را نیز به کمترین تیراژ رسانده‌ و به‌جای آن خودروهای همکلاس را از آن سوی مرزها وارد کرده و فروخته‌اند.

اکنون چه توافقنامه امضا شود و چه نشود و چه رنو و پژو و دیگر خودروسازان بیایند و چه نیایند، یک بعد دیگر در این بازی وجود دارد و آن این است که با وجود مشکلات و تحریم‌های داخلی و خارجی در بدترین شرایط و در نبود حمایت دولت قبل، صنعت خودروسازی ایران، افتان و خیزان هم تولید خودرو و قطعات، هم خدمات گسترده پس از فروش و هم صادرات داشته است.

از سوی دیگر طراحی و تولید محصولاتی چون دنا، رانا، تیبا۲ و ساینا و قطعاتی چون موتور خودرو نشان داد که بعد سوم صنعت خودرو در ایران دست از اهداف خود نکشیده و تلاش برای بومی‌سازی فناوری این صنعت در کشور ادامه دارد.

مشکلات صنعت خودرو و عوامل گریبانگیر این صنعت عریض و طویل در ایران که هنوز پس از گذشت بیش از نیم قرن نتوانسته به جایگاه در خور سابقه‌ای در بازارهای جهانی و حتی منطقه‌ای برسد و کیفیت و قیمت را هم‌زمان مدیریت کند، بسیار است.

اما امید میرود با حمایتهای وزير صنعت، معدن و تجارت که دلسوزانه در دولت به دنبال كمك به تولیدکنندگان و و رفع مشكلات صنایع كشور است، شاهد تحولاتی در این صنعت باشیم.