تدوین برنامه‌های جدید برای اشتغال

به گزارشافکارنیوز،حمید کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها مجموعه ای بزرگ با آثار اجتماعی بزرگ تر هستند گفت: اشتغال از دستاوردهای اصلی تعاون بوده و بحثحساسی است که به دنبال راهکاری اجرایی در این حوزه هستیم.

معاون وزیر کار اظهارداشت: باید برای اشتغال تلاش کرد چرا که اشتغال مبنای تمام بهبودها در حوزه زندگی است و کسانی که در امر اشتغال جامعه قدم بر می دارند در راه ثواب پا گذاشته اند.

وی با بیان اینکه تعاون برای اشتغال ظرفیت سازی می کند افزود: تعاون ساختار اشتغال را فراهم کرده و تمرینی برای ورود به اشتغال است. معاون تعاون وزیر کار؛ تعاون را چشمه جوشان اشتغال نامید و ادامه داد: چنانچه در راستای تعاون خدمت کنیم منجر به دستیابی اشتغال می شود.

کلانتری با بیان اینکه تعاون در کشور ما جایگاه خوبی دارد عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی به طور ویژه به تعاون توجه کرده و قوانین موثری نیز در حوزه تعاون تصویب شده است.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به اینکه تعاون در کشور در حال گسترش است تصریح کرد: در کنار تعاونی ها صندوق توسعه تعاون و بانک توسعه تعاون و امکانات نیز فراهم شده اما تعاون آنگونه که شایسته بوده رشد پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی ها در حوزه های مختلف فعال هستند خاطرنشان کرد: اگر تعاونی ها در قالب شبکه در کنار هم قرار گیرند همبستگی به وجود می آید و از طریق این سرمایه انسانی به سرمایه اجتماعی دست می یابیم که می تواند سرمایه اقتصادی را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به اینکه در کنار سرمایه اجتماعی به سرمایه اقتصادی دست پیدا می کنیم افزود: متاسفانه تاکنون سرمایه اجتماعی خوبی در کشور به دست نیاورده ایم و چنانچه تعاونی بر مبنای ۷ اصل تعاون یعنی آزادی و دموکراسی عمل کنند، می توان به سرمایه اجتماعی دست یافت.

کلانتری با بیان اینکه تعاون نقش ترکیبی دارد گفت: این شبکه می تواند سرمایه اقتصادی شود و بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در ایران وجود دارد که در نزدیک به ۱۰۰ گرایش فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون ذینفع هم در این تعاونی ها وجود دارند اظهارداشت: این تعاونی ها دارای ۵۰۰ هزار نفر هیئت مدیره و ۶۸۰ اتحادیه سراسری هستند.

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه فرهنگ تعاون باید در کشور گسترش یابد اظهارداشت: تعاونی مجموعه ای بزرگی است که می تواند آثار اجتماعی بزرگی داشته باشد.

کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها می توانند مستقل از دولت و کمک های بیرونی فعالیت کنند خاطرنشان کرد: تعاونی ها می توانند موجب هم افزایی، گردش مالی و ارزش افزوده در داخل خود شوند و در کنار هم قرار بگیرند.