چک سفید امضا برای مرکز پژوهش‌ها

به گزارش افکارنیوز، «رضا عبداللهی»، نماینده ماهنشان در نوبت عصر سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت: اگر ما راه درست را پیدا کنیم و درست راه برویم موفق خواهیم شد.

وی افزود: اولین سوره آخرین کتاب خداوند که سوره حمد نام دارد به موضوع اصلی هدایت به راه مستقیم اشاره دارد.

عبداللهی تصریح کرد: بر اساس این سوره سه راه بیشتر وجود ندارد، یا راه مستقیم یا راه مغضوبین و یا راه گمراهان؛ بنابراین باید به راه مستقیم توجه داشته باشیم.

با نفت فروشی نمی‌شود کشور را اداره کرد


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان این که با نفت فروشی نمی‌شود کشور را اداره کرد، گفت: باید به سنت الهی توجه کنیم و راهی را بیابیم که راه درست باشد.

وی افزود: برای فروش نفت و گاز باید کالاهایی وارد کشور کنیم و واردات کالا به معنای از بین رفتن اشتغال داخلی است.

نماینده ماهنشان با بیان این که در آخرین کتاب خداوند حکم کمتری داده شده است، گفت: از ۱۱۴ سوره‌ای که در قرآن مجید وجود دارد، ۴۰۰ الی ۵۰۰ حکم بیشتر داده نشده است و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

وی تأکید کرد: تولید انبوه قوانین جز مزاحمت هیچ منفعتی برای کشورداری ندارد.

مرکز پژوهش ها وظیفه خود را به درستی انجام نداده است


رئیس اسبق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: مرکز پژوهش‌ها نتوانسته است مجلس را به راه درست هدایت کند و وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.

وی ادامه داد: در صحن علنی نباید کار تخصصی انجام دهیم، بلکه باید تشریفات قانونی صورت گیرد چرا که کار نوشتن قانون کار تخصصی و سخت است.

عبداللهی گفت: برخی خبرنگاران با من درخواست مصاحبه می‌کنند و من در پاسخمی گوییم ما نباید صرفاً حرف بزنیم، بلکه باید عمل کنیم.

چک سفید امضا به مرکز پژوهش ها


وی در ادامه این همایش گفت: معتقدم باید دست مرکز پژوهش‌های مجلس را در امر پژوهش باز بگذاریم و در مورد بودجه باید به این مرکز چک سفید امضا بدهیم، ولی در قبال آن از آن‌ها کار بخواهیم.

نماینده ماهنشان با بیان این که مرکز پژوهش‌ها باید راه رفتن مجلس را تصحیح کند، اظهار داشت: فکر نکنید با صرف نماینده شدن همه چیز را خواهید دانست.

وی ادامه داد: ما باید به حوزه‌های مهم از جمله در بخش سلامت، آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، انرژی، ارتباطات، امنیت، گردشگری و تفریح توجه جدی داشته باشیم، چرا که نیاز انسان در این حوزه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کنیم که تأمین نیازهای مردم در کشورهای مختلف فرقی با هم ندارند چرا که ما آب اسلامی و غیراسلامی نداریم.

نگران کاهش قمیت نفت نباشیم


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در ادامه به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: یک زمانی در مجلس قیمت نفت ۷ الی ۸ دلار بود و می‌گفتیم اگر قیمت نفت به ۱۳ الی ۱۴ دلار برسد، ایران را گلستان می‌کنیم، ولی به ۱۰۰ دلار رسید و هیچ اتفاقی هم نیفتاد، بنابراین نباید نگران کاهش قمیت نفت هم باشیم.

برنامه‌های ۵ ساله آفت است

عبداللهی که سابقه حضور ۲۷ ساله در مجلس شورای اسلامی دارد در ادامه تصریح کرد: اداره کشور نیازمند نگاه بلندمدت است، بنابراین معتقدم برنامه‌های ۵ ساله آفت است و اگر از من باشد، برنامه ششم نمی‌زنم.

وی ادامه داد: با توجه به سنت خدا که حکم‌های بلندمدت دارد، ما نباید قوانین کوتاه مدت تعیین کنیم و به جای آن اگر قوانین دائمی اشکال دارد آن را اصلاح کنیم.

عبداللهی تأکید کرد: برنامه‌های ۵ ساله معنی ندارد و یکی از اشکالات قانون‌گذاری کوتاه بودن آن است.

این نماینده باسابقه مجلس تأکید کرد: باید در تدوین قوانین به دو نیاز اصلی توجه کنیم. یک، تمام قوانین به سمت افزایش سطح امنیت مالی، جانی، و حیثیتی باشد و دوم این که تمام قوانین سود و دستاورد را زیاد کنند.

نماینده ماه نشان در ادامه این همایش تأکید کرد: ما باید به سمت صنایعی حرکت کنیم که در آن می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: آلمان فقط در ۱۴ حوزه ورود کرده است.

نمی توانیم خودرو ساز شویم


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: معتقدم تا ۱۶۰۰ سال دیگر هم خودروساز نخواهیم شد.

وی ادامه داد: در خیابان مسکو، سن پترزبورگ، پکن و شانگ‌های، ماشین چینی یا روسی پیدا نمی‌شود؛ یا آمریکایی هستند یا ژاپنی یا کره‌ای یا آلمانی.

عبداللهی گفت: کشوری که حرف اول را در اقتصاد می‌زند معتقد است که در خودروسازی نمی‌تواند کاری انجام دهد و پولش را بیهوده دور نمی‌ریزد ولی ما چرا این کار می‌کنیم؟

ساخت هواپیمای پهن پیکر


رئیس اسبق کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: یک زمانی بنده رئیس کمیسیون تلفیق بودم یکی از دوستان که همه می‌شناسیم و نمی‌خواهم اسم ببرم به همراه آقای ابوترابی آمد و گفت: پول بدهید می‌خواهیم هواپیمای پهن‌پیکر بسازیم، گفتم شما در خودروسازی چه کار کردید که می‌خواهید هواپیمای پهن‌پیکر بسازید؟.

عبداللهی در ادامه اظهار داشت: باید سرمایه محدود را اولویت‌گذاری کنیم و به سمت بنگاه‌های بزرگ مقیاس حرکت کنیم چرا که ۷۵ میلیون جمعیت و ۳ میلیون واحد صنعتی وجود دارد.

اصلاح آیین نامه داخلی مجلس


نماینده ماه نشان در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس هستیم تا در مرکز پژوهش‌ها توجه بیشتری به فرآیند قانون‌گذاری شود.

گفتنی است؛ سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری از صبح امروز دوشنبه ۲۴ آذر ماه با حضور علی لاریجانی، علیاکبر ناطقنوری، علیاکبر ولایتی، محمد فرهادی، غلامرضا تاجگردون، کاظم جلالی، جواد جهانگیرزاده و برخی دیگر از نمایندگان و مسئولان در بهارستان برگزار شد.