بسته‌های اینترنت ایرانسل ارزان می‌شود

به گزارشافکارنیوز،محمود واعظی در ارتباط با اینکه ظاهرا بعد از مصوبه کاهش نرخ اینترنت آزادی، اپراتوری اقدام به گران کردن بسته‌های اینترنتی‌اش که گویا وزارت ارتباطات قادر به کنترل آن نیست کرده است، با این رویه چگونه برخورد می‌کنید؟، گفت: نرخ اینترنت آزاد و بدون بسته به سقف نیم ریال کاهش پیدا کرد و هر اپراتوری بخواهد بیش از این اعمال کند مورد نظارت ما قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در بازار رقابتی، اپراتورها بسته‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های مشترکان ارائه می‌کنند که باید زیر نیم ریال باشد. یکی از اپراتورها بسته‌هایش را گران کرده که با مخالفت مردم روبرو شده و از این جهت در حال تجدید نظر در کار خود است.

او افزود: این کار به نفع خود اپراتور است اما با این حال به نظر ما تخلفی اتفاق نیفتاده است. براساس گزارش‌هایی که داشته‌ایم با کاهش نرخ اینترنت آزاد اپراتورهای ارتباطی، میزان استفاده از اینترنت آزاد بیشتر شده است.

وزیر ارتباطات درباره اختلاف صورتحسابی که در قبوض مشترکان همراه اول نیز اتفاق افتاد، گفت: آنچه اتفاق افتاد به دلیل تغییر در سیستم فنی این اپراتور بود و موجب شد سیستم رایانه‌ای صورتحساب‌گیری به هم بریزد اما همان موقع اعلام کردیم که مشترکان قبوض خود را نپردازند.

*فشاری در تلفن ثابت به اقشار ضعیف نمی‌آوریم*


واعظی درباره اینکه عنوان کردید قرار است هزینه‌های همکدی با افزایش تعرفه تلفن ثابت صورت گیرد، چنین موضوعی صحت دارد؟، گفت: در نظر داریم بعد از ارزیابی ۶ ماه از همکدسازی ردباره این موضوع تصمیم‌گیری کنیم و تمام سعی بر این است که پیشنهادی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بیاید که فشاری بر طبقه ضعیف جامعه نیاید.

*شبکه‌های باز مثل اینستگرام فیلتر می‌شوند*


او درباره فیلترینگ هوشمند نیز ابراز کرد: آنچه عنوان کردیم، اجرای فیلترینگ هوشمند در سه مرحله یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه که نهایتا ۱۰ ماه می‌شود، است. بر این اساس به جای فیلتر سایت، محتوای مجرمانه را مسدود می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که فیلترینگ اینستگرام اولین تجربه فیلترینگ هوشمند است؟، گفت: در این چند روز که از فیلتر این شبکه می‌گذرد هیچ عکس معمولی فیلتر نشده و اگر هم عده‌ای معتقدند که عکس‌های آنها علی‌رغم هرگونه محتوای مجرمانه فیلتر شده باید بگویم که ممکن است عکس از این شبکه و به دلیل نقص در اینستگرام حذف شده است و ربطی به فیلترینگ ندارد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها فیلترینگ هوشمند وجود دارد و ما نیز این کار را روی شبکه‌های باز انجام می‌دهیم.

*ایپک بهار سال آینده ۵۰۰ گیگ می‌شود*


پروژه EPEC نیز موضوع دیگری بود که برای انتقال دیتا بین آسیا و اروپا در نظر گرفته شده و وزیر ارتباطات درباره آن گفت: این پروژه مأموریت انتقال دیتا را بر عهده دارد و ۳ هزار کیلومتر از آن در ایران است. اکنون ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه از ظرفیت این پروژه زیر بار است و تا یکی دو ماه بعد از عید به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

وزیر ارتباطات درباره احراز هویت کاربران در شبکه ملی اطلاعات نیز خاطر نشان کرد: کاربران در شبکه ملی اطلاعات بدون آنکه بخواهند کارت ملی و شناسنامه برای دریافت خدمات ارائه دهند، می‌توانند از خدمات دولتی استفاده کنند.

واعظی در پایان اشارهای به گزارش گروه بررسی تشعشعات محیطی تجهیزات ارتباطی داشت و اظهار کرد: مسئولیتی که رئیس جمهور به ما محول کرده در قالب یک گزارش جمعآوری و خدمت وی ارائه شده است؛ امواج به خودی خود ضرر چندانی ندارند و مردم را نباید در این زمینه نگران کرد اما اندازه گیریها در برخی مناطق بیشتر از استاندارد بوده که با نهایی شدن این گزارش اجازه نخواهیم داد دستگاههایی که مسبب این تشعشعات هستند این امواج را فعال کنند.