متغیر ارز در اقتصاد ایران بیشتر تابعی از نگاه سرمایه ای است

به گزارش افکارنیوز، ایرج ندیمی در این باره افزود: با توجه به وجود این نگاه از سوی خریداران ارز می توان گفت که نرخ ارز همواره متغیر و تابع اخبار، نظریات و سیاست ها و مذاکرت خواهد بود چرا که افزایش قیمت ارز ناشی از هجوم سوداگرانه کسانی است که به فکر انباشت ثروت از راه فروش سرمایه هستند.

وی افزود: در حوزه اقتصاد ارزی باز هم در آینده اخبار نگران کننده خواهیم داشت چرا که با رکود بخشی از بازارهای موازی از جمله مسکن و بورس و … نقدینگی سرگردان روانه بازار ارز خواهد شد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی مباحثحوزه اقتصاد ارزی را تابعی از عرضه و تقاضا نمی داند، افزود: این بانک حوزه اقتصاد ارزی را متاثر از عوامل و سیاست بیرونی یا تسهیلات و مانند اینها می داند در حالیکه منشا نوسات ارزی بیشتر در دست دولت است و دولت می تواند منشا نوسانات را شناسایی و در صورت مشاهده خلاف با آن برخورد کند.

وی با اشاره به تغییر سطح دلار با قیمتی پایین تر از ۳۵۵۰ تومان در روز جاری(دهم دیماه) گفت: افت ۵۰ تومانی روز پایانی هفته بیشترین کاهش ثبت شده برای شاخص بازار ارز در طول یک ماه گذشته را نشان می دهد در نتیجه می توان گفت؛ بحثرسوب حوزه ارز یا منشا قاچاق دارد، یا ناشی از صادرات و یا ناشی از درآمد دولت از راه صادرات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر ارز بطور قاچاق وارد شود، خلاف است، اگر صادرکنندگان آن را استفاده نابهنگام یا غیرقانونی می کنند، باید برخورد شود و اگر دولت سعی می کند از راه فروش ارز به درآمد برسد، بازهم برای تنظیم و کنترل نرخ ارز، باید منشا شناسایی شود.

این نماینده مجلس، وظیفه بانک مرکزی تنظیم سیاست های پولی، مالی، بانکی، اعتباری و ارزی دانست و تاکید کرد: این بانک باید از باب تنظیم و کنترل ارز به وظیفه قانونی خود عمل کند.

لازم به ذکر است؛ شاخص بازار ارز ایران چهارشنبه هفته گذشته با قیمت ۳۵۳۵ تومان معامله شد تا بیشترین افت یک روزه از دهم آذر رقم بخورد. فعالان بازار، افت ۵۰ تومانی قیمت دلار در روز چهارشنبه را ناشی از عرضه ارز توسط صرافی های بانک ها، لحن مثبت باراک اوباما در آخرین اعلام موضع و نیز کاهش اختلاف نرخ فروش آتی دلار با نرخ فروش نقدی آن بین بازیگران غیررسمی عنوان می کنند اما به نظر می رسد که مهم ترین عامل عقبگرد دلار در بازار کاهش حجم معاملات باشد.