شروع بحران دخالت دولت در اقتصاد از اواخر دهه ۶۰

به گزارشافکارنیوز،عباس آخوندی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان اینکه ایران دچار رکود تورمی است و نرخ بهره‌وری یکی از عوامل نزولی شدن روند تولید در کشور است، اظهار کرد: هرچند سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور صورت گرفته اما این سرمایه‌گذاری‌ها باید و شاید خروجی آنچنانی نداشته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از ماهیت رکود اقتصادی به شکاف عرضه برمی‌گردد، تصریح کرد: مدت‌هاست سرمایه‌گذاری محدودی در اقتصاد صورت می‌گیرد و در عرضه دچار گرفتاری جدی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ بهره‌وری کنونی اقتصاد در اختیار سوداگری قرار گرفته است، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها به افزایش تولید منجر نشده است.

آخوندی با یادآوری اینکه از اواخر دهه ۶۰ با بحران نقش دولت در اقتصاد مواجه شدیم، افزود: مدتهاست رابطه دولت و بخش خصوصی مورد بحثجدی قرار گرفته است همان زمان می‌گفتند یک بخش خصوصی قوی مولود یک دولت قوی است نه یک دولت مداخله‌گر. اشکال کار این دو این است که تنها یکی از این دو را انتخاب می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۱،۳۶ درصد از کل خصوصی‌سازی‌ها به بخش عمومی واگذار شد، اظهار کرد: از خصوصی‌سازی‌های سال ۹۱،۲۵ درصد به دولت و ۱۹ درصد به سمت سهام عدالت و ۱۳ درصد به سمت نهادهایی رفت که نمی‌توان تشخیص داد دولتی است یا خصوصی.

وی با بیان اینکه تنها ۴.۹ درصد خصوصی‌سازی‌ها به سمت بخش خصوصی واقعی رفت، تاکید کرد: دچار اختلال بسیار بسیار جدی در رابطه دولت با بازار شده‌ایم. در دولت قبل عبارتی به نام بخش مردمی ابداع شد که هر کاری می‌خواستند انجام می‌دادند و می‌گفتند بخش مردمی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز مساله اصلی ما به رابطه دولت و بخش خصوصی برمی‌گردد، یادآور شد: آنچه رخ داده توزیع رانت بوده و هرکسی از اطلاعات بیشتری بهره‌مند بوده توانسته در این داستان، خصوصی‌سازی از رانت بیشتری بهره‌مند شوند.

آخوندی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار خصوصی‌سازی شده است، بیان کرد: در بخش هوانوردی خصوصی طی ۱۰ سال اخیر چه سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته، فقط یک سری شرکت که در بدو تولد پیر بودند تاسیس شده است.

وی با طرح این سوال که در بخش ریلی چه مقدار سرمایه‌گذاری صورت گرفته، گفت: در حوزه حمل و نقل جاده‌ای هم‌اکنون ۱۲۷ هزار خودروی بالای ۲۵ سال در کشور داریم، که در هر ۱۰۰ کیلومتر به جای ۳۲ لیتر، ۶۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نتیجه خصوصی‌سازی این شده که ثروت جمع شده مثل شمع در حال آب شدن است و فقط عده‌ای خاص از ثمره آن بهره می‌برند.

آخوندی با یادآوری اینکه در سال ۹۱،۴۰ درصد در بخش حمل و نقل کاهش سرمایه‌گذاری داشتیم، گفت: این در حالی است که در سال ۹۲ سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است، اما تقاضای سوداگرانه در املاک و مستغلات ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه نحوه خصوصیسازی در ایران دچار اختلال اساسی شده گفت: اگر بخواهیم این اختلال را اصلاح کنیم نیازمند بازآرایی بسیار زیاد در سازمانهای اجتماعی هستیم و نمیتوانیم با اقتصادی نظری آن را حل کنیم.