قیمت نفت امسال ۸۰ دلار می‌شود

به گزارشافکارنیوز،موسسه استنفورد برنستین اند کو پیش بینی کرد که نفت در حال رسیدن به کف قیمت است و اواخر امسال با برقراری توازن مجدد بین عرضه و تقاضای خارج از اوپک، قیمت ها افزایش خواهد یافت.
تحلیلگران این موسسه پیش بینی کردند که قیمت نفت در طول امسال به طور متوسط به ۸۰ دلار خواهد رسید، در حالی که پیش بینی قبلی این موسسه ۱۰۴ دلار بود. برنستین در گزارش دیگری پیش بینی کرد، تولید نفت شیل در آمریکای شمالی در چند سال آینده کاهش خواهد یافت و قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ دلار بر خواهد گشت.

با رسیدن میزان تولید نفت خام امریکا به بالاترین رقم در بیش از ۳ دهه گذشته و مقاومت اوپک در مقابل درخواست ها برای کاهش تولید، قیمت نفت برنت در سال گذشته میلادی تقریبا نصف شد. بر اساس گزارش موسسه برنیستین، تحلیل تمام کاهش قیمت های عمده نفت از سال ۱۹۸۰ به این سو نشان می دهد که معمولا ۵ تا ۶ ماه طول می کشد تا قیمت ها از اوج به حداقل برسند.

برنستین همچنین به دلیل آمارهای کمتر از حد انتظار تقاضا و تقویت عرضه، پیش بینی خود از قیمت نفت برای سال ۲۰۱۶ را از ۱۰۹ دلار به ۹۰ دلار کاهش داد.

این موسسه اعلام کرد، پیش بینی می شود که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۵ حداقل یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود.