نفت ایران کمتر از ۵۰ دلار شد

به گزارش افکارنیوز، قیمت جهانی نفت در معاملات بازار جهانی به روند نزولی خود ادامه داد و نفت سبک آمریکا وارد کانال ۴۰ دلاری شد.

موج جدید سقوط قیمت نفت از ابتدای هفته جاری آغاز شده و قیمت نفت در این مدت بیش از ۶ دلار کاهش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر ۴۷.۸۸ دلار معامله شد و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به ۵۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسید. در شرایط معمول قیمت نفت سنگین ایران بیش از ۲ دلار از قیمت نفت برنت کمتر است که بر این اساس قیمت نفت سنگین ایران نیز وارد کانال ۴۰ دلاری شده است.

عربستان عامل اصلی سقوط قیمت نفت طی ماه های اخیر بوده است و با همدستی برخی کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس مانع اقدام اوپک برای دفاع از قیمت نفت شده است.

قیمت نفت از زمان نشست اخیر اوپک و طی کمتر از دو ماه ۳۵ دلار کاهش یافته است که به عقیده کارشناسان این کاهش بیش از آن که واقعی باشد ناشی از دستکاری در بازار و جو روانی حاکم بر بازار است.

انتظار فعالان بازار از افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا عامل افت ۶ دلاری قیمت نفت در معاملات سه روز گذشته بوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار رسمی در مورد ذخایر استراتژیک این کشور را همین هفته منتشر می کند. پیش بینی می شود ذخایر استراتژیک آمریکا ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد.