معاملات برقی بدون کد ممنوع شد

به گزارش افکارنیوز، محمد محمدی نیا درباره نحوه کسب سود معاملات برق در بورس انرژی، گفت: هرچقدر زمان تحویل کالا(برق) نزدیک تر شود قیمت بالاتر می رود بنابراین در اختلاف قیمت خرید و فروش از طریق کد عام امکان کسب سود وجود دارد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان تهران با اعلام اینکه این کسب سود مانند کسب بازدهی در بورس اوراق بهادار کاملا بستگی به عملکرد خریداران و فروشندگان دارد و گاه می شود بیشتر از حتی سود سپرده بانکی استفاده برد گاه این امکان فراهم نمی شود، تصریح کرد: از اهداف تشکیل بورس انرژی کشف قیمت برق و ایجاد فضای رقابتی برای معاملات برق همچون هر نوع کالای قابل معامله در بورس‌های کالایی بود اما با راه اندازی کد عام شرکت‌های توزیع که پیش از این فقط خریدار برق در بورس انرژی و نیروگاه‌ها که فقط فروشنده برق بودند از طریق کد عام می توانند روی کالای برق معامله تجاری انجام دهند.

این مقام مسئول در خصوص نحوه استفاده و مزایای بهره گیری از کد عام در معاملات بورس انرژی هم توضیح داد: نخستین معامله کد عام توسط شرکت توزیع برق استان تهران انجام گرفت تا از این پس شرکت‌های توزیع و نیروگاه ها از طریق کد عام بتوانند نسبت به خرید و فروش برق در بورس انرژی اقدام و از این طریق سود مناسبی را برای خود شناسایی کنند.

وی با اشاره به انجام معامله روی نمادهای برق در بورس انرژی، اظهار داشت: امکان معامله و خرید و فروش روی برق از طریق کد عام یک راهکار مناسب برای کسب سود برای طرفین عرضه و تقاضای برق فراهم کرده است.

محمدی نیا افزود: از طرف دیگر از این طریق شرکت های توزیع در راستای خصوصی سازی آرام آرام به ماهیت بنگاه های اقتصادی نزدیک می شوند و به عنوان یک بنگاه اقتصادی علاوه بر اینکه همچون گذشته فعالیت خدمات رسانی در حوزه برق را انجام می دهند، می توانند در کنار آن به عنوان بخش خصوصی فعالیت تجاری و درنتیجه خدمات خود را با کیفیت بهتر ارائه کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه شرکت توزیع برق استان تهران از بدو تأسیس شرکت بورس انرژی به شکل پایلوت در این بورس حضور داشته است، تاکید کرد: شرکت توزیع برق استان تهران امسال ۲۱۵ هزار مگاوات ساعت برق مورد نیاز خود را به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان از طریق بورس انرژی تأمین کرد که البته تنها بخش کوچکی از مصرف مورد نیاز توزیع برق تهران بوده اما به عنوان یک طرح پایلوت موفقیت آمیز بود.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان تهران ادامه داد: در تهران حدود ۲ میلیون مشترک برق وجود دارد که مصرف کننده نهایی برق هستند و حدودا به ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق برای مصرف یک سال مشترکان خود نیاز دارد که پیش بینی می شود براساس برنامه پیش روی وزارت نیرو این رقم معاملات در بورس انجام شود.

محمدی نیا با بیان اینکه پیش بینی می شود با تأمین اعتبارات لازم برای افزایش و رشد معاملات برق به چشم اندازی که در برنامه توسعه برای صنعت برق در نظر گرفته شده کمک تا اهداف مدنظر صنعت برق محقق شود درباره چگونگی افزایش اعتبارات مورد نیاز شرکت های توزیع برای خرید برق از بورس انرژی، تبیین کرد: بورس انرژی نهادی مستقل از وزارت نیرو است و نقدینگی که برای معاملات در این بستر لازم است نیاز به حمایت وزارت نیرو دارد چون در بورس انرژی تمام سازو کارهای معاملات فراهم است و تنها محدودیت و مشکل موجود عدم نقدینگی مطلوب است که باید وزارت نیرو از طریق مکانیزم و تمهیداتی به این امر بکوشد.

این مقام مسئول درباره نقدینگی مورد نیاز برای معامله در کد عام هم توضیح داد: تأمین نقدینگی برای معامله در کد عام وابسته به وزارت نیرو نیست بلکه خود شرکتهای توزیع یا نیروگاه ها می توانند از حساب خودشان این حساب را شارژ و اقدام به خرید و فروش نمادهای چهارگانه برق کنند.

مدير بازار برق شركت توزيع برق تهران در پایان خاطرنشان كرد: اين بازار مي تواند حتي براي اشخاصي كه هيچ فعاليت و وابستگي به صنعت برق ندارند نيز به عنوان يك نگاه تجاري و كسب منفعت مطلوب باشد چون در بورس انرژي هم كالايي چون برق با موعد مشخص تحويل معامله مي شود هم امكان معامله مجدد روي اين كالا مانند معامله روي اوراق بهادار تعريف شده است كه به جذابيت اين بازار و بورس انرژي مي افزايد.