بودجه ۹۴ انقباضی نیست

به گزارشافکارنیوز،محمدمهدی مفتح در حاشیه نشست علنی امروز(سه‌شنبه ۲۳ دی) مجلس شورای اسلامی درخصوص جزئیات جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: بعد از مقدمات تشکیل کمیسیون تلفیق و مشخص شدن اعضای هیات رئیسه و تصویب آیین‌نامه داخلی آن، روز گذشته جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس و نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: مقرر شده از شنبه ۲۷ دی‌ماه تا چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، کمیسیون تلفیق کار بررسی بودجه را انجام دهد، براساس برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم بتوانیم تا قبل از ۱۲ بهمن گزارش را به مجلس ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: نوبخت در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، گزارشی درخصوص عملکرد بودجه سال ۹۳ به نمایندگان ارائه کرد.

مفتح ادامه داد: دولت این موضوع را مطرح کرده که لایحه بودجه بر مبنای اصل ۵۲ قانون اساسی، تدوین و ارائه می‌شود و سیاست‌های عمومی، قانون برنامه پنجم توسعه و اسناد فرادستی مانند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تنظیم بودجه لحاظ خواهد شد و اسناد پشتیبان بودجه نیز که به صورت کتاب قطوری تدوین شده، ‌ آماده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درخصوص تصویب کلان بودجه سال آینده کل کشور بیان کرد: میزان منابع عمومی در بودجه ۹۴ در حدود ۲۳۴ هزار میلیارد تومان، بودجه‌ شرکت‌ها و بانک‌های دولتی ۲۶۷ هزار میلیارد تومان و کل بودجه ۷۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. دولت لایحه بودجه را با توجه به احتمال بروز اتفاقات خاص اقتصادی پیش‌بینی کرده است.

وی درباره مفروضات بودجه سال ۹۴ افزود: پیش‌بینی شده در سال آینده صادرات نفت یک میلیون بشکه، میعانات گازی ۳۰۰ هزار بشکه، فروش میعانات گازی به شرکت‌های تولیدی داخلی ۱۳۰ هزار بشکه باشد که مجموعاً صادرات حدود ۱.۵ میلیون بشکه برآورد شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم درخصوص قیمت نفت در سال آینده گفت: قیمت برآوردی هر بشکه نفت در بودجه ۷۲ دلار محاسبه شده که از مجموع درآمدهای نفتی ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز، ۱۴.۵ درصد به شرکت‌ها و حدود ۶۵ درصد برای انجام هزینه‌ها در قالب لایحه بودجه اختصاص می‌یابد.

مفتح افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۴، نرخ تورم ۱۴ درصد، نرخ سرمایه‌گذاری‌ها ۴.۵ درصد و نرخ رشد نقدینگی ۱۷ درصد باشد.

وی تصریح کرد: بحثعملکرد بودجه سال ۹۳ نیز در جلسه روز گذشته بررسی شد که براساس آن ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی ۱۴۳ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون آن محقق شد که ۲۹ هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های عمرانی شده که این نشان از تحقق صددرصدی اعتبارات عمرانی است.

مفتح با بیان اینکه در سال ۹۳ متمم و اصلاحیه‌ای برای جبران کسری بودجه ارائه نخواهد شد، گفت: بودجه سال جاری ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بود که در سال آینده به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که این موضوع نشان از آن دارد که لایحه به صورت انقباضی تدوین نشده و افزایش حقوق کارکنان لحاظ شده است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه نوسانات اقتصاد بین‌الملل در تدوین بودجه لحاظ شده است، بیان کرد: کمیسیون تلفیق در تدوین بودجه به توطئه‌های دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توجه خواهد کرد و برای کاهش قیمت نفت برنامه‌ریزی می‌کند و از ظرفیت اقتصاددانان نیز بهره خواهد برد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نهم یادآور شد: امیدواریم در سال آینده با تدوین بودجه شاهد فعالیتهای عمرانی و خروج از رکود اقتصادی باشیم. البته این لازم به یادآوری است که اعداد مذکور به صورت تقریبی بیان شده است.